انرژی خورشیدی ارزان جای مصرف گاز در اروپا را می‌گیرد

انرژی خورشیدی ارزان جای مصرف گاز در اروپا را می‌گیرد

یک شرکت تحقیقات انرژی در گزارشی اعلام کرد قیمت انرژی خورشیدی در اروپا تا سال 2030 ده برابر ارزان‌تر از گاز خواهد شد.

به گزارش تکناک، بهای انرژی در اروپا به بالاترین حد خود رسیده است اما طبق گزارش یک شرکت تحقیقات انرژی، انتظار نمی‌رود این وضعیت برای همیشه ادامه داشته باشد.
این گزارش می افزاید حتی پس از رسیدن قیمت گاز به نقطه اعتدال خود، هزینه تولید برق با استفاده از فوتوولتاوری‌های خورشیدی به میزان 10 برابر ارزان‌تر خواهد بود.
اروپا همیشه برای تامین انرژی مورد نیاز خود به نیروگاه های گازی متکی بوده است. حال تنش ژئوپلیتیکی بر سر اوکراین منجر به کاهش صادرات گاز توسط روسیه و تاثیر مستقیم آن بر هزینه تامین انرژی منطقه شده است.

بر اساس گزارش ریستاد انرژی مستقر در اسلو، قیمت گاز در مرکز گاز Title Transfer Facility (TTF) در هلند به طور متوسط 46 دلار آمریکا به ازای هر مگاوات ساعت (MWh) در سال 2021 بود. قیمت TTF که نقطه مرجع قیمت گاز اروپای غربی است، پس از درگیری در اوکراین در سال جاری به شدت افزایش و قیمت آن در زمان این گزارش به 134 دلار آمریکا به ازای هر مگاوات ساعت بوده که افزایش شدید 187 درصدی را نشان می‌دهد.

اروپا برای زمستانی گازسوز آماده می شود
با فرا رسیدن ماه های زمستانی، به احتمال زیاد Europe (continent) بازهم با دوران سختی روبرو خواهد بود. قیمت گاز ممکن است به اندازه افزایش آن در ماه اگوست تا330 دلار به ازای هر مگاوات ساعت، که بیشترین میزان آن بوده است، نرسد، اما با توجه به عدم وجود نشانه ای از کاهش درگیری‌ها، افزایش صادرات گاز روسیه بعید به نظر می‌رسد و اروپایی ها باید برای نیازهای گرمایشی خود هزینه بیشتری بپردازند.
حتی با وجود بهای بالای انرژی، در سال اخیر تامین انرژی از گاز در اروپا چهار درصد افزایش داشته است. زیرا با کاهش تولید انرژی در منطقه تاسیسات تولید هسته ای تعطیل، همچنین با خشک شدن رودخانه ها در تابستان، تولید برق آبی نیز کاهش یافته است و گاز این کمبود‌ها را جبران کرده‌است.
با این حال، پس از سال نو، انتظار بهبود وضعیت با دوباره به راه‌افتادن نیروگاه‌های هسته‌ای در فرانسه و اضافه شدن 30 گیگاوات انرژی به شبکه آن و همچنین افزایش ظرفیت تولید انرژی های تجدیدپذیر در قالب تاسیسات نیروگاه های خورشیدی و بادی و تامین 50 گیگاوات دیگر از انرژی مورد نیاز توسط آن‌ها می‌رود.

انرژی خورشیدی ارزان تر از گاز خواهد شد
با توجه به گزارشات، طی چند سال آینده، از آنجایی که کشورهای اروپایی به دنبال نصب منابع انرژی تجدیدپذیر بیشتر به منظور کاهش انتشار کربن هستند، میانگین هزینه این تاسیسات به 1.3 دلار آمریکا به ازای هر وات کاهش خواهد یافت.
انتظار می رود قیمت گاز TTF تا پایان دهه تثبیت شده و به حدود 31 دلار آمریکا به ازای هر مگاوات ساعت کاهش یابد. هزینه همسطح انرژی گاز با این قیمت به حدود 150 دلار آمریکا به ازای هر مگاوات ساعت می رسد. این گزارش می افزاید : اگرچه ممکن است در مقایسه با آنچه امروزه مصرف کنندگان در اروپا (قاره‌ای در نیمکرۀ شمالی زمین) می پردازند ارزان‌تر به نظر برسد، اما همچنان هزینه آن سه برابر هزینه همسطح انرژی تامینی از تاسیسات خورشیدی خواهد بود. برای اینکه گاز به عنوان سوخت رقابتی باقی بماند، قیمت آن باید به 17 دلار آمریکا به ازای هر مگاوات ساعت کاهش یابد که این گزارش در سناریوی فعلی آن را “غیرقابل تصور” می خواند.
اگر تصمیم‌گیرندگان اروپایی به جای پرداخت هزینه‌های بالای گاز در حال حاضر، برای ساخت منابع تولید انرژی تجدیدپذیر و راه اندازی آن ظرف چند سال آینده هزینه کنند، تا اوایل سال 2025 می‌توانند به ظرفیت 100 گیگاوات تولید انرژی بیشتر دست یابند. و تنها طی سه سال، این ظرفیت قبلیت افزایش تا 333 گیگاوات خواهد داشت و درنتیجه انرژی کافی به‌اندازه جایگزینی نیروگاه‌های گازسوز کنونی تولید خواهد کرد.
اروپا همچنان می تواند گاز را در ترکیب منابع انرژی خود برای رفع نیازها یا حل مشکلات متناوب انرژی های تجدیدپذیر، به ویژه در ماه های زمستان، حفظ کند. در چنین حالتی مشکلات عرضه کنونی دیگر وجود نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.