طراحی شگفت‌انگیز مرکز ورزش های آبی المپیک 2024 پاریس

مرکز Aquatics Paris 2024 توسط یک مجموعه پنل خورشیدی روی پشت بام که بزرگترین مزرعه خورشیدی شهری در فرانسه است و در بالای آن قرار دارد، تامین انرژی می‌شود

تقریباً زمان شروع بازی‌های المپیک 2024 فرا رسیده است و شهر پاریس قرار است میزبان یک رویداد مهم ورزشی باشد.

به گزارش تکناک، 100 سال پس از آخرین میزبانی بازی‌ها، پاریس بار دیگر پذیرای این رویداد ورزشی بی‌نظیر است و تنها یک ساختمان دائمی در مقیاس بزرگ برای این مناسبت ساخته شده است: یک مرکز ورزش‌های آبی که با سقف چوبی منحنی و منحنی خیره کننده‌ای تعریف شده است و دارای ویژگی‌های پایداری چشمگیر است.

مرکز آبی پاریس 2024 توسط شرکت VenhoevenCS و استودیو Ateliers 2/3/4 طراحی شده است و در منطقه سن دنیس پایتخت فرانسه واقع شده است. از این مرکز برای میزبانی مسابقات شیرجه، واترپلو و شنای همزمان برای بازی‌های المپیک و همچنین یک مرکز آموزش شنا برای بازی‌های پارالمپیک، استفاده خواهد شد.

سقف این سازه با دهانه 89 متر و فرم مقعر منحنی،‌ بسیار چشمگیر است. این طراحی فقط برای جذاب جلوه دادن آن نیست، بلکه در واقع یک دلیل عملی نیز دارد. ایده این است که این طراحی حجم هوای داخل را کاهش می‌دهد و به همین ترتیب میزان تهویه مطبوع مورد نیاز برای مقابله با رطوبتی که در استخر شنا اجتناب‌ناپذیر است را به حداقل می‌رساند. همچنین در قسمت‌های لعابدار بیرونی برای ایجاد سایه از الوار استفاده شده است. اگرچه ساختمان دارای بتن است، اما عناصر اصلی ساختاری آن چوب است.

مهندسان  VenhoevenCS توضیح می‌دهند:‌ عناصر ساختاری این سالن ورزشی به‌طور کامل از چوب ساخته شده است و با استفاده از یک سیستم منحصر به فرد و غیرمنتظره که فضایی جادویی ایجاد می‌کند. سقف این سازه توسط تیرهای چوبی کششی با دهانه بلند پشتیبانی می‌شود که به نوبه خود توسط پایه‌های چوبی چند لایه مورب حمایت می‌شود. این شاهکار، سازه‌ای کارایی حجمی (هوای کمتر برای گرم کردن سالن) را با پویایی معماری چشمگیر پروژه ترکیب می‌کند. همچنین اجازه می‌دهد محدودیت‌های ساختاری، صوتی و زیبایی شناختی در یک حرکت واحد، در یک ساختار ساده، نازک و سبک حل شوند. سقف بالا رفته این سازه در بیرون محوطه پرواز می‌کند، لایه‌های صنوبر داگلاس از پیش دانه‌بندی شده، ساختمان را می‌پیچنند و از صدا، تهویه و حفاظت خورشیدی برخوردار می‌شوند، در حالی که فضایی سرپناه ارائه می‌دهند.

فضای داخلی مرکز میزبان دو استخر شنا، یک استخر غواصی، یک بخش تناسب اندام، یک منطقه کوهنوردی آزاد، یک بخش تنیس و زمین‌هایی برای ورزش‌های گروهی است. 5000 صندلی تماشاگر آن از پلاستیک بازیافتی ساخته شده است و 90 درصد انرژی مرکز از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود که مقدار قابل توجهی از آن مستقیماً از مجموعه پنل‌های خورشیدی آن که روی پشت بام قرار گرفته است، تامین می‌شود.

ما در مورد ظرفیت پنل‌ها اطلاعاتی نداریم، اما VenhoevenCS می‌گوید که آرایه خورشیدی، بزرگترین مزرعه خورشیدی شهری در فرانسه است. علاوه بر این، سقف دارای سیستم جمع‌آوری آب باران است و 50 درصد از آب مصرفی در سراسر ساختمان بازیافت می‌شود.

طراحی این مرکز بسیار مدولار است و پس از پایان این رویداد، 5000 صندلی آن به 2500 صندلی قابل مدیریت تبدیل خواهد شد. سپس در سال 2025 درب‌های این مکان به روی عموم مردم باز خواهد شد و میزبان رویدادهای محلی خواهد بود.

سقف مقعر Aquatics Center Paris 2024 به دلیل کاهش سطح تهویه مطبوع مورد نیاز به این شکل انتخاب شد

محوطه‌سازی مرکز آبی پاریس 2024 نیز قابل توجه است و بیش از صد درخت و درختچه مختلف کاشته شده است که از گونه‌های محلی مانند کاج، بلوط، افرا و روون تشکیل شده است. همچنین این پروژه شامل ایجاد یک پل عابر پیاده جدید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.