چگونه با فرمت ProRAW در آیفون عکس بگیریم؟

اپل با معرفی آیفون 12 پرو، یک ویژگی دوربین قدرتمند جدید با عنوان فرمت ProRAW را نیز ارائه کرد. این ویژگی در حال حاضر در همه مدل‌های پرو و پرو مکس، سری ۱۲ و بعد از آن، در دسترس است.

به گزارش تکناک، در صورت حساسیت در مورد پردازش عکس خود، قطعاً این ویژگی ارزش بررسی دارد. فرمت ProRAW مزایای عکاسی محاسباتی و عکاسی با فرمت RAW سنتی (هردو از بهترین فرایند پردازش تصویر هستند) را ترکیب می‌کند.

به منظور درک قابلیت فرمت ProRAW، بررسی برخی مفاهیم عکاسی دیجیتال ضروری است. یک فایل تصویری سنتی RAW اطلاعات بسیار بیشتری هنگام ثبت عکس حفظ می کند. معمولا، دوربین آیفون داده‌های یک تصویر HEIF یا JPEG را پردازش، داده‌های اضافی را حذف و اساسا مواردی مانند تعادل رنگ سفید، نوردهی و جزئیات سایه‌ها و هایلایت‌ها را حفظ می‌کند.

این روند یک فایل کوچک و قابل مدیریت به وجود می‌آورد، اما این تصویر برای پردازش بعدی، انعطاف پذیر نخواهد بود. یک تصویر RAW اطلاعات اصلی بیشتری از تصویر را حفظ می کند و انعطاف پذیری بسیار بیشتری برای ویرایش عکس فراهم می کند.

به منظور بهره بیشتر از تصاویر، معمولاً عکس‌برداری با فرمت RAW در دوربین‌های سنتی ترجیح داده می‌شود، اما در دوربین تلفن‌همراه، داستان متفاوت است. زیرا یک فایل RAW سنتی فقط یک فریم است و مزایای عکاسی محاسباتی مانند پردازش چند فریمی را شامل نمی‌شود. یک تصویر JPEG دوربین گوشی هوشمند ممکن است انعطاف‌پذیری کمتری داشته باشد، اما شامل جزئیات بیشتر و نویز کمتر نسبت به یک عکس پردازش شده از یک تصویر RAW بدون تکنیک‌های محاسباتی در همان دستگاه می‌شوند.

digikala

در یک تصویر ProRAW تمام این مزایا را در یک فایل ترکیب می شود. پردازش چند فریمی اعمال و تصویر نهایی ذخیره شده اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به یک تصویر JPEG استاندارد در آیفون (برند تلفن همراه هوشمند) را حفظ می‌کند.

یک فایل ProRAW (چپ) و یک JPEG استاندارد (راست)

در صورت تمایل به پردازش و ویرایش شخصی تصاویر، این گزینه عالی است، اما یک نقطه ضعف دارد و حجم فایل‌ها بسیار بزرگ‌تر خواهد بود. متوسط حجم فایل های ProRAW با وضوح بالا حدود 75 مگابایت در مقایسه با 3 یا 4 مگابایت برای یک JPEG استاندارد است. این یعنی حدود 14 فایل ProRAW، حدود 1 گیگابایت فضا اشغال می‌کند، بنابراین به سرعت فضای ذخیره‌سازی دستگاه با فایل‌های تصویری عظیم پر خواهد شد.

با وجود این موضوع، ProRAW یک ابزار قدرتمند برای استفاده در مواقع خاص است. فقط باید بدانید چگونه آن را در تلفن خود فعال کنید. در اینجا نحوه انجام آن آمده است. (تصاویر مربوط به آیفون 14 پرو و iOS 16.3.1 است.)

  • به Settings > Camera > Formats بروید.
  • ProRAW را روشن کنید.
  • در آیفون 14 پرو یا پرو مکس، گزینه ای برای انتخاب رزولوشن 12 مگاپیکسلی یا 48 مگاپیکسلی وجود دارد. در صورت تمایل به استفاده مداوم از ProRAW، فایل‌های 12 مگاپیکسلی کمی سبک‌تر هستند. اما برای داشتن جزئیات بیشتر، 48 مگاپیکسل را انتخاب کنید.

پس از فعال شدن ProRAW، باید آن را در برنامه Camera نیز روشن کنید. برای این کار دو راه وجود دارد:

  • Camera را باز کنید و روی نماد Raw در سمت راست بالای صفحه بزنید.
  • یا روی نماد ^ در بالای صفحه بزنید تا گزینه های عکس‌برداری نمایش داده شود. در سمت راست و Raw را انتخاب کنید.

امکان استفاده از فرمتProRAW  ۱۲ مگاپیکسلی در هر یک از دوربین های iPhone (line of smartphones designed and marketed by Apple Inc.) از جمله دوربین سلفی وجود دارد، اما به طور بدیهی، فرمت 48 مگاپیکسلی فقط با دوربین اصلی آیفون 14 پرو کار می کند. ProRAW با حالت پرتره نیز سازگار نیست.

فایل‌های ProRAW به‌عنوان فایل‌های DNG ضبط می‌شوند، و می‌توان آن‌ها را مستقیماً در تلفن یا در نرم‌افزار عکس انتخابی‌ ویرایش کرد، و از شکوه پیکسل‌های متعدد لذت برید. فقط به خاطر داشته باشید هنگام اتمام استفاده از آن در مواقع خاص به منظور صرفه جویی در فضای ذخیره سازی دستگاه، ProRAW را خاموش کنید.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.