آیا ایرانی‌ها از خودروی برقی فیدلیتی استقبال می‌کنند؟

تحولات بازار خودرو نشان می دهد برخی مونتاژکاران داخلی در راستای تقویت محصولات خود در رقابت با خودروهای وارداتی، اقدام به واردات خودروهای برقی کرده اند و در اولین اقدام شاهد ورود فیدلیتی به ایران هستیم.

به گزارش تکناک به نقل از تجارت نیوز، سوال اینجا است که قیمت فیدلیتی برقی در بازار چقدر است و آیا خودروهای برقی مورد استقبال ایرانی ها قرار می‌گیرند؟

مشخصات اولین خودرو برقی وارداتی

بهمن موتور فیدلیتی برقی را به عنوان اولین خودرو الکتریکی (electric car : automobile propelled by an electric motor using energy stored in rechargeable batteries) کشور برای انجام تست‌های فنی به ایران وارد کرده است.

فیدلیتی برقی در واقع همان چری eQ5 بوده که در قالب یک شاسی بلند جمع‌وجور طبق زبان طراحی سری الکتریکی مورچه این خودروساز چینی توسعه پیدا کرده است. چری eQ5 که دومین محصول از این سری محسوب می‌شود نسبت به سایر محصولات چری از طراحی متفاوتی بهره می‌برد.

digikala

آیا ایرانی‌ها از خودروی برقی فیدلیتی استقبال می‌کنند؟

البته در نمای جلوی این خودرو شاهد طراحی مشابه با شاسی بلندهای لینک اند کو هستیم. در نمای عقب خودرو نیز عناصر طراحی مشابه فونیکس FX به چشم می‌خورد. به طور کلی این خودرو از طراحی جذاب و هماهنگی بهره می‌برد. از ویژگی‌های طراحی این خودرو می‌توان به جلوپنجره بسته همانند سایر خوردوهای الکتریکی، چراغ‌های چند تکه در جلو و سقف شیب‌دار اشاره کرد.

 خودروی برقی فیدلیتی

چری این خودرو برقی را بر پایه پلتفرم LFS توسعه داده که استفاده از بدنه آلومینیومی با وزن کم و استحکام زیاد جزو ویژگی‌های مهم آن محسوب می‌شود. مشتریان در بازار چین می‌توانند فیدلیتی برقی را در سه تیپ مختلف با سه سطح قدرتی متفاوت سفارش دهند.

خودروی برقی فیدلیتی

این خودرو در نسخه پایه قدرتی برابر با ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر را به همراه دارد، در نسخه میانی نیز از قدرتی برابر با ۱۷۸ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور بهره می‌برد و در تیپ سوم نیز حداکثر قدرتی برابر با ۲۰۱ اسب بخار و گشتاور ۲۹۵ نیوتن‌متر را ارائه می‌دهد.

خودروی برقی فیدلیتی

برای نسخه پایه و میانی این شاسی بلند برقی باتری ۷۰.۱ کیلووات ساعتی با پیمایش ۵۱۰ کیلومتر در نظر گرفته شده است، اما تیپ سوم یا قوی‌تر آن از باتری با ظرفیت ۸۸ کیلووات ساعتی با پیمایش ۶۲۰ کیلومتر با هر بار شارژ بهره می‌برد. این خودرو بسته به تیپ با قیمت ۲۲ تا ۲۸ هزار دلار در بازار چین به فروش می‌رسد.حال این پرسش مطرح می‌شود که نسخه برقی این خودرو در بازار ایران با چه قیمتی عرضه می‌شود؟

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو، در این ارتباط گفت: قیمت نسخه برقی هر خودرو، دو برابر قیمت نسخه بنزینی آن است.

خودروی برقی فیدلیتی

او افزود: اما دولت‌ها برای تشویق مردم برای خرید نسخه برقی خودروها، یارانه‌ای به خودروسازان می‌دهند که محصولات‌شان را هم‌قیمت با نسخه بنزینی عرضه کنند. اقدامات دیگری نیز در رابطه با تشویق مردم به خرید خودروهای برقی صورت می‌گیرد، ممنوعیت خرید خودرو توسط افرادی که تازه به شهر آمده‌اند تا 12 سال در شهرهای آلوده‌ای مانند پکن است.

خودروی برقی فیدلیتی

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اما در ایران تنها مساله ساخت و واردات خودرو های برقی مطرح است و به سایر مشکلات آن توجه نمی‌شود.

خودروی برقی فیدلیتی

آینده مبهم ورود خودروهای برقی به ایران

اما جدای از بحث قیمتی، آیا ایران زیرساخت‌های لازم را برای عرضه خودروهای برقی در کشور دارد؟

جعفری توضیح داد: در حال حاضر دولت هیچ زیرساختی برای عرضه خودروهای برقی به کشور فراهم نکرده است. حضور این خودروها در شهرهای ایران ملزم به مستقر کردن ایستگاه‌های زیاد شارژ است. به همین دلیل، حضور خودروهای برقی در ایران موفق نخواهد بود.

او ادامه داد: مردم ایران برای سفر معمولا خودرو را انتخاب می‌کنند و فاصله بین شهرها نیز زیاد است. همچنین همان‌طور که اشاره شد، ایستگاه‌های شارژ نیز در شهرها و بین شهرها مستقر نیستند. با وجود چنین شرایطی، مردم حاضر به خرید خودرو برقی با قیمت بالا نیستند. چراکه نمی‌توانند از این خودروها استفاده کنند.

جعفری تاکید کرد: ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی وسعت زیادی دارد. به همین دلیل نیاز به زیرساخت‌های اساسی و وسیع‌تری دارد.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: نبود زیرساخت‌های ذکرشده است که قیمت خودروهای هیبریدی در بازار آزاد ایران با کاهش قابل توجهی همراه شده است. چراکه پس از سال‌ها عرضه این مدل خودروها، هنوز جایگاه شارژی در سطح شهرها دیده نمی‌شود و در پارکینگ خانه‌ها نیز به سختی می‌توان این خودروها را شارژ کرد.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.