یک مطالعه جدید متقاعد کننده منتشر شده در JAMA Network Open نشان می دهد که ممکن است بازیهای ویدیویی منجر به تقویت شناختی در کودکان شود.
به گزارش تکناک، این تحقیق حدود 2000 کودک را مورد بررسی قرار داد و دریافت که کودکانی که به طور منظم بازی های ویدیویی انجام می دهند در برخی از آزمون های مهارت های شناختی در مقایسه با کودکانی که هرگز بازی های ویدیویی انجام نمی دهند عملکرد بهتری داشتند.
به طور کلی فرض بر این است که بازی های ویدیویی تأثیر منفی بر رفاه و رشد کودکان دارند، اگرچه شواهد علمی واقعی بسیار کمی برای تأیید این موضوع وجود دارد. مجموعه رو به رشدی از تحقیقات پیشرفتهتر مدرن نشان میدهد که تأثیر زمان نمایش دیجیتال بر روی کودکان پیچیده و چندوجهی است.
به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2019 در دانشگاه آکسفورد نشان داد که تماشای تلویزیون در نوجوانان تأثیر کمی بر سلامت روانی دارد و یک مطالعه بعدی از همان تیم تحقیقاتی در واقع یک همبستگی کوچک بین بازی های ویدیویی و رفاه مثبت پیدا کرد. اخیراً، یک مطالعه قابل توجه از یک تیم از محققان اروپایی نشان داد که بازی های ویدیویی حتی می تواند هوش کودک را تقویت کند.
این تحقیق جدید به ویژه بر تأثیر شناختی و عصبی زیستی بازی های ویدیویی در گروه بزرگی از کودکان خردسال متمرکز بود. محققان با نگاهی به داده های یک پروژه بزرگ در حال انجام به نام مطالعه رشد شناختی مغز نوجوانان (ABCD)، حدود 2000 کودک 9 و 10 ساله را مورد بررسی قرار دادند. حدود 1200 شرکتکننده گزارش دادند که هرگز بازیهای ویدیویی انجام ندادهاند در حالی که حدود 800 نفر گزارش دادند که حداقل سه ساعت بازی ویدیویی در روز انجام میدهند.
در تستهای شناختی که کنترل تکانه و حافظه فعال را ارزیابی میکنند، کودکانی که بازیهای ویدیویی انجام میدهند بهتر از کودکانی که بازیهای ویدئویی انجام نمیدهند، عمل میکنند. مطالعه ABCD همچنین دادههای تصویربرداری از مغز fMRI را برای همه شرکتکنندگان ارائه کرد، که نشان داد کودکان بازیهای ویدیویی فعالیت عصبی بیشتری در مناطق مرتبط با حافظه و توجه نشان میدهند.
در تستهای شناختی که کنترل تکانه و حافظه فعال را ارزیابی میکنند، کودکانی که بازیهای ویدیویی انجام میدهند بهتر از کودکانی که بازیهای ویدئویی انجام نمیدهند، عمل میکنند. مطالعه ABCD همچنین دادههای تصویربرداری از مغز fMRI را برای همه شرکتکنندگان ارائه کرد، که نشان داد کودکان بازیهای ویدیویی فعالیت عصبی بیشتری در مناطق مرتبط با حافظه و توجه نشان میدهند.
امروزه بسیاری از والدین نگران تأثیر بازیهای ویدیویی بر سلامت و رشد فرزندان خود هستند و از آنجایی که این بازیها همچنان در بین جوانان گسترش مییابند، بسیار مهم است که ما تأثیر مثبت و منفی این بازیها را بهتر درک کنیم. بادر چرانی، نویسنده اصلی این مطالعه جدید توضیح داد: در حالی که نمیتوانیم بگوییم که آیا بازیهای ویدیویی به طور منظم باعث عملکرد عصبی شناختی برتر میشود یا خیر، این یک یافته دلگرمکننده است و باید به بررسی آن در این کودکان در دوران نوجوانی و جوانی ادامه دهیم.
به همان اندازه که این یافتهها جالب هستند، محققان محتاط نیز هستند و بر احتیاطهای زیادی همراه با این مطالعه تأکید دارند. هیچ رابطه علّی بین بازی و شناخت را نمی توان از این داده ها نتیجه گرفت، بنابراین محققان تأکید می کنند که این یافته ها به این معنا نیست که همه کودکان از نظر شناختی برای انجام ساعت ها بازی های ویدیویی در هر روز وضعیت بهتری خواهند داشت. به علاوه مجموعه دادهها بین انواع بازیهای ویدیویی تمایز قائل نمیشوند، بنابراین مشخص نیست که آیا سبکهای خاصی از بازی (مثلاً بازیهای تیراندازی اول شخص یا بازیهای پازل) سودمندتر از سایر سبکها هستند یا خیر.
اما آنچه نتایج این تحقیق نشان می دهد این است که ممکن است آسیب های شناختی قابل توجهی در کودکانی که بازی های ویدیویی انجام می دهند وجود نداشته باشد. حداقل بر اساس معیارهای خاصی که در این مطالعه به آنها نگاه شده است و چارانی حدس میزند که بازیهای ویدیویی حداقل ممکن است بدتر از تماشای تلویزیون نباشد.
مطالعه و استخراج دادههای این تحقیق ادامه دارد و بیش از 10هزار جوان را در دوران بزرگسالی دنبال میکند. بنابراین گروه خاصی که در اینجا مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد، طی سالهای آینده مجددا مورد آزمایش قرار میگیرد و محققین میتوانند بررسی کنند که آیا این تفاوتهای شناختی بین گیمرها و غیربازیها ادامه دارد، افزایش مییابد یا کاهش مییابد.