خطرات سموم طبیعی پنهان در مواد غذایی را جدی بگیرید

مطالعه‌ای از مؤسسۀ فدرال آلمان برای ارزیابی ریسک (BfR) نشان می‌دهد که مردم کمتر از مواد شیمیایی مصنوعی و سموم طبیعی گیاهی در مواد غذایی آگاه هستند و خطرات آن را جدی می‌گیرند.

به گزارش تک‌ناک، بر اساس نظرسنجی مؤسسۀ فدرال آلمان برای ارزیابی ریسک (BfR)، فقط ۴۷ درصد شرکت‌کنندگان از وجود این سموم طبیعی آگاه بودند، که نشان‌دهندۀ کم‌توجهی به خطرات ناشی از آنها است. این در حالی است که نگرانی‌ها نسبت به باقیمانده‌های شیمیایی در غذاها روبه رشد می‌باشد. از سوی دیگر نیاز به آگاهی بیشتر دربارۀ سموم گیاهی و خطرات آنها در برخی مواد غذایی مانند: لوبیا و سیب‌زمینی مورد تأکید قرار گرفته است.

بسیاری از افراد نگران وجود باقیمانده‌های شیمیایی، آلاینده‌ها یا میکروپلاستیک‌ها در غذای خود هستند. در تحقیقات کمتر به این موضوع پرداخته شده است که مواد غذایی زیادی وجود دارند که به‌طور طبیعی سمومی را در خود جای داده‌اند. در اغلب موارد این سموم ترکیبات شیمیایی هستند که گیاهان برای محافظت از خود در برابر شکارچیانی مثل حشرات و میکروارگانیسم‌ها تولید می‌کنند. چنین سمومی که در مواد غذایی مانند لوبیا و سیب‌زمینی یافت می‌شوند، به‌طور بالقوه می‌توانند خطراتی برای سلامتی داشته باشند.

بر اساس این نظرسنجی، فقط کمتر از نیمی از پاسخ‌دهندگان (47 درصد) از وجود مواد سمی گیاهی آگاه بودند. این نظرسنجی در مورد سموم طبیعی گیاهی نشان داد که این خطر 27 درصد نگران‌کننده است.

در مقابل، باقیمانده‌های موجود در مواد غذایی (مانند محصولات محافظت از گیاهان) و آلاینده‌ها، یعنی موادی که به شکل عمدی به غذا اضافه نمی‌شوند (مثلاً فلزات سنگین)، به ترتیب برای 63 و 62 درصد از پاسخ‌دهندگان نگرانی ایجاد می‌کنند. پروفسور آندریاس هنسل، رئیس نظرسنجی BfR می‌گوید: نتایج نظرسنجی ما نشان می‌دهد که به خطرات سرچشمۀ طبیعی کم توجه می‌شود، در حالی که خطرات با منشأ مصنوعی بیش از حد برآورد می‌شوند.

غذاهای خام گیاهی 34 درصد به‌طور مکرر، 45 درصد گاهی اوقات یا به ندرت و 19 درصد بسیار به ندرت یا هرگز، مصرف می‌شوند.

شما کدام غذاها را با سموم طبیعی گیاهی می‌شناسید؟ اگر این سؤال به صورت علنی و بدون انتخاب قبلی مطرح شود، ابتدا سیب‌زمینی (15 درصد) و پس از آن گوجه‌فرنگی و لوبیا خام (هر کدام 9 درصد) و قارچ (5 درصد) قرار می‌گیرند.

نگرانی عمومی و کمبود اطلاعات

در این نظرسنجی مشخص شد که مواد سمی طبیعی 27 درصد نگران‌کننده هستند. بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان (53 درصد) احساس می‌کردند در مورد سموم گیاهی موجود در غذا اطلاعات ضعیفی دارند، در حالی که فقط 8 درصد گمان می‌کردند که به خوبی از این موضوع مطلع هستند.

به ترتیب 63 و 62 درصد، مصرف‌کنندگان به‌طور قابل‌توجهی بیشتر نگران پسماندها یا آلاینده‌ها هستند.

پسماندها مقادیر باقیماندۀ موادی هستند که در تولید مواد غذایی استفاده می‌شوند. به عنوان مثال،: حتی اگر محصولات محافظت از گیاهان به درستی استفاده شوند، پسماندها می‌توانند در میوه‌ها، سبزیجات یا غلات باقی بمانند.

از سوی دیگر آلاینده‌ها مواد نامطلوبی هستند که ناخواسته به مواد غذایی وارد می‌شوند. آنها می‌توانند به‌طور طبیعی در محیط، یا در طول پردازش مواد خام به غذا ایجاد، یا در نتیجۀ فعالیت‌های انسانی در محیط منتشر شوند. آلاینده‌ها نامطلوب هستند، چرا که تحت شرایط خاصی ممکن است برای سلامتی مضر باشند.

این مطالعه موضوع مرتبط با غذای کپک زده را نیز بررسی کرد. حتی مقادیر کمی از سموم کپک می‌تواند برای سلامت انسان و حیوانات مضر باشد. به عنوان مثال: مربای کپک زده باید به طور کامل دور ریخته شود. با وجود این، 25 درصد از پاسخ‌دهندگان اظهار داشتند که فقط قسمت کپک زده را حذف می‌کنند. حتی در مورد میوه‌های کپک زده، قسمت آسیب دیده و اطراف آن دیگر نباید خورده شوند و فقط 60 درصد شرکت‌کنندگان از این قانون پیروی می‌کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.