برند لانچیا از اولین خودروی خود تحت سری Ypsilon با طراحی منحصربهفرد و عملکردی بالا رونمایی کرد.
به گزارش تکناک، هنگامی که دو شرکت FCA و PSA چند سال قبل با هم ادغام شدند، کمپانی Stellantis وعده داد تمامی برندها را در زیر مجموعۀ خود حفظ میکند. این شامل برند لانچیا هم شد که در نهایت یک محصول هیجانانگیز جدید تحت سری Ypsilon را با طراحی منحصربهفرد رونمایی کرد.
خودروی Ypsilon 2024 این برند، نسل چهارم سری Ypsilon است و وامدار ویژگیهای HF هم میباشد. در نسلهای قبل HF مدل Ypsilon ما شاهد پیشرانۀ احتراقی بودیم، امّا در نسل جدید پیشرانۀ الکتریکی جایگزین آن شد. بنابراین یک پیشرانۀ 237 اسب بخاری در زیر کاپوت قرار گرفته است.
این پیشرانه محصول شرکت ایتالیایی در خودروهای آلفارومئو Junior Veloce و Abarth 600e هم قرار دارد. البته چنین پیشرانۀ مشترکی به این دلیل است که هر سه، پلتفرم مشترک CMF را دارند و توسط کمپانی مادر یعنی Stellantis توسعه داده شدهاند. پلتفرم مورد اشاره در جیپ Avenger هم قرار دارد.
پیشرانۀ الکتریکی 237 اسب بخاری با یک باتری 54 کیلووات ساعتی همراه شده، که از شرکتهای آلفارومئو و آبارث به ارث رسیده است. لانچیا اعلام کرد: این خودرو 0 تا 100 کمتر از 5.8 ثانیه دارد، بنابراین به عنوان یک هاچ بک دیفرانسیل جلو، خودرویی مناسب و به نسبت قدرتمندی محسوب میشود.
گذشته از پیشرانۀ الکتریکی، باید به سیستم تعلیق پایینتر برای هندلینگ بهتر هم اشاره کنیم. رونمایی تازه صورت گرفتۀ لانچیا تنها یک پیش نمایشی از محصول آینده است، چرا که تا بهار 2025 قرار نیست به بازار اروپا راه پیدا کند. به گفتۀ این برند ایتالیایی، تمامی تریمهای Ypsilon 2024 از پسوند HF برخوردار هستند و قابلیتهای آن را به دوش میکشند.
در حوزۀ رالی نیز خودروی مسابقهای این مدل با نام Ypsilon Rally 4 HF به پیست مسابقه خواهد رفت. برخلاف خودروهای الکتریکی خیابانی، نوع مسابقهای از موتور بنزینی توربوشارژ قدرت میگیرد. پیشرانۀ آن به 1.2 لیتری سه سیلندر با 209 اسب بخار قدرت، مطابق با مقررات FIA گروه رالی 4 توسعه یافته است.
خودروی Ypsilon Rally 4 HF که نشاندهندۀ بازگشت لانچیا به مسابقات رالی پس از یک وقفه طولانی است، دیفرانسیل جلو به شمار میرود. این مدل دارای جعبه دندۀ پنج سرعته با دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی میباشد و به نظر نمیرسد که تفاوت چندانی با خودروهای خیابانی داشته باشد، چرا که مقررات تصریح کرده که باید تا حد زیادی بر اساس یک خودروی تولیدی توسعه یابد. گروه Rally4 در سال 2019 ایجاد شد و از کلاس R2 خودروهای گروه R بهره گرفت.