روبو تاکسی‌های تسلا مجهز به سیستم ضدعفونی خودکار می‌شوند!

تسلا سیستم ضدعفونی خودکار را برای روباتاکسی‌ها ثبت اختراع کرد

شرکت تسلا پیشگام صنعت خودروهای برقی، به تازگی برای ثبت اختراع یک سیستم ضدعفونی خودکار برای خودروهای روبو تاکسی آیندۀ خود درخواست داده است.

به گزارش تک‌ناک، شرکت تسلا از ثبت اختراع سیستم ضدعفونی خودکار برای روبو تاکسی‌های خود خبر داد. این سیستم از اشعۀ ماوراء بنفش و سایر روش‌ها برای ضدعفونی سطح داخلی خودرو پس از هر سفر استفاده می‌کند.

تسلا به دنبال خودکارسازی ناظر روبو تاکسی‌های خود است. این سیستم از سنسورها و ربات‌ها برای تمیز کردن سطوح داخلی و خارجی خودرو پس از هر بار استفاده بهره می‌گیرد. این سیستم می‌تواند به کاهش نیاز به نظافت دستی روبو تاکسی‌ها و بهبود کارایی آنها کمک کند.

چالش‌های جدید در دنیای رانندگی بدون راننده

در حالی که این نوآوری به طور معمول باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری در میان روبو تاکسی‌ها می‌شود، چالش‌هایی نیز به همراه دارد. چالش اصلی در زمینۀ فضاهای اشتراکی بین مسافران است که نمی‌توان به راحتی به آنها دسترسی داشت.

معایب فضای اشتراکی عبارت‌انداز:

فضاهای اشتراکی گسترده از جمله هزینه، کارایی و پایداری محیطی دارند.

این فضاها می‌توانند محل انتقال بیماری‌های واگیردار باشند.

روش‌های ضدعفونی فعلی این فضاها، مانند پاک کردن سطوح، زمان‌بر، پر زحمت و غیرقابل اطمینان هستند.

اکنون راه حل تسلا چیست؟

تسلا پتنت جدیدی را ثبت کرده است که پتانسیل رفع مشکل استفاده از فضاهای اشتراکی در روبو تاکسی‌ها را دارد. این سیستم خودکارسازی فرآیند ضدعفونی کردن روبو تاکسی‌ها نام دارد، که از سنسورها و ربات‌ها برای تمیز کردن سطوح داخلی و خارجی خودرو استفاده می‌کند و در نهایت می‌تواند به بهبود سلامت و ایمنی این فضاها کمک کند و باعث افزایش پذیرش توسط عموم شود. 

این سیستم از مجموعه حسگرها برای نظارت بر محیط داخلی خودرو و مناطقی که نیاز به ضدعفونی دارند استفاده می‌کند. این حسگرها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

حسگرهای تصویری: برای مشاهده و شناسایی مشتریان، کثیفی و سایر آلاینده‌ها.
حسگرهای صوتی: برای تشخیص جداسازی صدا و شناسایی افراد بیمار.
حسگرهای حرارتی: برای شناسایی مناطق با دمای غیرطبیعی که ممکن است نشان‌دهندۀ بیماری باشد.
حسگرهای فشار: برای تشخیص فشار هوا که ممکن است نشان‌دهندۀ ورود یا خروج افراد باشد.
حسگرهای خازنی: برای تشخیص رطوبت و سایر آلاینده‌ها در هوا.
حسگرهای فرکانس رادیویی: برای ردیابی حرکت و شناسایی مناطقی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چالش‌های مدل‌های کسب و کار روبو تاکسی:

چالش‌های مدل‌های کسب و کار RoboTaxi:
در حالی که ضدعفونی کردن ربات‌ها برای حفظ بهداشت آنها جالب و ضروری است، امّا مدل‌های کسب و کار مانند کارواش‌ها با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند، که باید راه‌حل پایداری برای آن مورد توجه قرار گیرد:

ضدعفونی کردن فقط می‌تواند میکروب‌ها و ویروس‌ها را از بین ببرد، امّا نمی‌تواند لکه‌ها، بوها و سایر کاربردها را از بین ببرد. سوار شدن در روبو تاکسی‌هایی که صندلی‌هایش با استفراغ، غذا یا نوشیدنی کثیف شده است، حتی اگر ضدعفونی شده باشد، چقدر ناخوشایند خواهد بود.

پروسۀ ضدعفونی باید به طور مرتب و پس از هر بار سفر باشد تا از تجمع و انتشار بیماری جلوگیری شود. این موضوع مستلزم صرف زمان و توجه است که می‌تواند زمان سفر را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

بسیاری از افراد ممکن است در استفاده از روبو تاکسی‌هایی که قبلاً توسط مسافران دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد دچار تردید شوند، چون احتمال کثیفی یا عدم رعایت بهداشت در آنها وجود دارد. جلب اعتماد و پذیرش عمومی برای این نوع خدمات چالشی اساسی خواهد بود. به همین دلیل تسلا امروزه به فکر ضدعفونی کردن خودکار روبو تاکسی‌ها افتاده است.

مسائل حقوقی و اخلاقی متعددی در مورد جمع آوری و استفاده از داده‌های مربوط به استفاده از روبو تاکسی‌ها وجود دارد. باید اطمینان حاصل کرد که حریم خصوصی افراد به طور کامل حفظ می‌شوند و از داده‌های آنها به طور معمول استفاده خواهد شد.

خدمات حمل و نقل سنتی مانند: تاکسی و خودروهای اشتراکی، رقابت شدید را برای روبو تاکسی‌ها ایجاد می‌کنند. برای متمایز شدن از این رقبا، باید پیشرفت رو به جلو، قابل توجه باشد، که از جملۀ آن می‌توان به قیمت پایین‌تر، راحتی بیشتر یا خدمات نوآورانۀ ارائه‌دهنده، اشاره کرد.

این پتنت نشان می‌دهد که تسلا می‌تواند از وسایل داخل خودرو برای ضدعفونی خودکار استفاده کند، همچنین می‌تواند به‌طور مستقل وارد منطقه‌ای شود که برای ضدعفونی کردن وسیله نقلیه با ربات‌ها مجهز است. خودرو به نوعی در «حالت ضدعفونی‌سازی» می‌رود که در صورت لزوم می‌تواند شامل حرکت صندلی‌ها یا باز کردن پنجره‌ها برای ورود منبع نور باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram