سمعک خطر مرگ را 25 درصد کاهش می دهد

یک مطالعه جدید نشان می دهد که استفاده از سمعک حدود 25 درصد خطر مرگ را در افراد بزرگسال کاهش می دهد.

به گزارش تکناک، درحال حاضر کاهش شنوایی تقریباً 40 میلیون بزرگسال آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد، اما تحقیقات نشان می دهد که از هر 10 نفری که به سمعک نیاز دارند، تنها یک نفر از آنها استفاده می کند.

بر اساس مطالعه جدید از دانشگاه USC که اخیراً در مجله The Lancet Healthy Longevity  منتشر شده است، کسانی که از سمعک استفاده نمی کنند و نیاز به آن دارند، بهتر است در اسرع وقت یک سمعک مناسب تهیه کنند.

مزایای استفاده از سمعک

دکتر جانت چوی، محقق ارشد مطالعه‌ای در این زمینه گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که بزرگسالان مبتلا به کم شنوایی که به طور منظم از سمعک استفاده می‌کنند، 24 درصد کمتر از افرادی که هرگز سمعک استفاده نمی‌کنند، خطر مرگ و میر دارند. این نتایج هیجان‌انگیز هستند زیرا نشان می‌دهند که سمعک ممکن است نقش محافظتی در سلامت افراد داشته باشد و از مرگ زودهنگام جلوگیری کند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که کم شنوایی درمان نشده می تواند منجر به کاهش طول عمر (و همچنین سایر پیامدها مانند انزوای اجتماعی، افسردگی و زوال عقل) شود. با این حال تاکنون تحقیقات بسیار کمی در مورد بررسی اینکه آیا استفاده از سمعک می تواند خطر مرگ را کاهش دهد یا خیر، انجام شده است. به گفته چوی، این مطالعه تا به امروز جامع ترین تجزیه و تحلیل را در مورد رابطه بین کم شنوایی، استفاده از سمعک و مرگ و میر در ایالات متحده نشان می دهد.

روش تحقیق و یافته ها

چوی و همکارانش از داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بررسی ملی سلامت و تغذیه بین سال‌های 1999 تا 2012 برای شناسایی تقریباً 10000 بزرگسال 20 ساله و بالاتر استفاده کردند که ارزیابی‌های شنوایی‌سنجی را تکمیل کرده بودند. محققان وضعیت مرگ و میر آنها را طی یک دوره پیگیری به طور متوسط 10 سال پس از ارزیابی خود دنبال کردند.

در مجموع، 1863 بزرگسال مبتلا به کم شنوایی شناسایی شدند. از این تعداد، 237 نفر از استفاده کنندگان عادی سمعک بودند که به عنوان افرادی که حداقل یک بار در هفته، پنج ساعت در هفته یا نیمی از اوقات از سمعک استفاده می کردند، مشخص شدند و 1483 نفر به عنوان کسانی شناخته شدند که هرگز از این سمعک استفاده نمی کردند. افرادی که کمتر از یک بار در ماه یا کمتر از این سمعک استفاده می کردند، به عنوان کاربران غیرمعمول طبقه بندی شدند.

محققان به این نتیجه رسیدند که تفاوت تقریباً 25 درصدی در خطر مرگ و میر بین کاربران معمولی سمعک و افرادی که هرگز از سمعک استفاده نمی کنند، بدون توجه به متغیرهایی مانند درجه کاهش شنوایی (از خفیف تا شدید) ثابت است. سن، قومیت، درآمد، تحصیلات و سایر مشخصات جمعیتی و سابقه پزشکی هیچ تفاوتی در خطر مرگ و میر بین کاربران غیرمعمول و افرادی که از سمعک استفاده می‌کردند، وجود نداشت، که این موضوع نشان می دهد استفاده گاه به گاه از سمعک ممکن است هیچ مزیتی برای افزایش طول عمر نداشته باشد.

در حالی که این مطالعه بررسی نکرد که چرا سمعک ممکن است به افرادی که به آنها نیاز دارند، کمک می‌کند تا عمر طولانی تری داشته باشند، چوی به تحقیقات جدیدی اشاره می کند که نشان می‌دهند استفاده از سمعک با سطوح پایین افسردگی و زوال عقل مرتبط است. او گمان می‌کند که بهبود در سلامت روان که با بهبود شنوایی همراه است، می‌تواند سلامت کلی و متعاقب آن طول عمر را بهبود بخشد.

مسیرهای آینده

چوی امیدوار است این مطالعه افراد بیشتری را به استفاده از سمعک ترغیب کند حتی اگر موانعی برای تهیه و استفاده از سمعک وجود داشته باشد.

خود چوی می تواند شخصاً با این موانع ارتباط برقرار کند. او با کم شنوایی در گوش چپ به دنیا آمد، اما تا 30 سالگی از سمعک استفاده نکرد. پس از آن چندین سال طول کشید تا او مواردی را پیدا کند که برای او مؤثر باشد.

او در حال حاضر روی یک پایگاه داده مبتنی بر هوش مصنوعی کار می‌کند که انتخاب‌های سمعک را دسته‌بندی می‌کند و آن‌ها را با نیازهای فردی بیمار متناسب می‌کند. او همچنین از انجام مطالعات بزرگتر برای درک بیشتر ارتباط بین استفاده منظم از سمعک و خطر مرگ و میر کمتر و ترویج مراقبت از شنوایی حمایت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.