معرفی ویژگی های پردازنده نسل ششم اینتل

یک شخصیت مشهور در زمینه افشای اطلاعات سخت‌افزاری، اولین عکس‌های پردازنده Intel 6th Generation Xeon Scalable با نام “Granite Rapids-AP” را منتشر کرده است.

به گزارش تکناک، انتظار می‌رود این پردازنده در سال‌های 2024 یا 2025 وارد بازار شود. این پردازشگر از بسته‌بندی LGA7529 اینتل استفاده می‌کند و یک ‌پلتفرم با پردازنده Sierra Forest شرکت خواهد داشت.

نمونه‌های مهندسی پردازنده Xeon Scalable Granite Rapids اینتل با پردازنده‌های Xeon Scalable حال حاضر هم‌شکل نیستند که خبری عجیب و غریب نیست زیرا این پردازنده‌ها قطعات بسیار بزرگ‌تری هستند.

پردازنده‌های Xeon Scalable نسل ششم “Granite Rapids” بعدی اینتل، قابلیت پشتیبانی از تعداد هسته‌های بیشتری را نسبت به پردازنده‌های Sapphire Rapids و Emerald Rapids دارند.

پیش‌بینی می‌شود پردازنده‌های جدید دارای یک حافظه زیرسیستم DDR5 با 12 کانال پیشرفته باشند که قادر به استفاده از هر دو ماژول DDR5-6400 سنتی و DIMM های DDR5-8000 MCR با عملکرد بالاتر است. این حافظه زیرسیستم پرسرعت هنگامی که به صورت کامل پر شده باشد، پهنای باند 614.4 GB/s،  768 GB/s منتقل می‌کند که این یک بهبود قابل توجه در مقایسه با پردازنده‌های Sapphire Rapids با پهنای باند 307.2 GB/s است.

به علاوه، گزارش‌ها نشان می‌دهد که پردازنده‌های مرکز داده نسل بعدی اینتل دارای تا 96 خط PCIe  نسل  5 خواهند بود که با پروتکل CXL ترکیب شده است تا حمایت از شتاب دهنده ها و هم‌پردازنده ها، دستگاه‌های ذخیره سازی، گسترش دهنده های حافظه و سایر دستگاه‌های قابل فعال‌سازی PCIe را بهبود بخشد. انتظار می‌رود که این پردازنده‌ها از شش مجموعه 24 لینک UPI پشتیبانی کنند تا ارتباط مؤثر CPU-to-CPU را فراهم کنند.

اینتل در حال آماده‌سازی پلتفرمی با نام “Avenue City RP” برای پشتیبانی از پردازنده‌های جدید Granite Rapids و Sierra Forest است. این مادربرد ویژگی‌های مهم CPU را به همراه PFR 4.0 root of trust، ماژول RunBMC AST26000 جدید و کارت‌های شبکه OCP 3.0 را فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.