هواوی از پردازنده‌ تحریم‌شکن Kirin 9000C رونمایی کرد

Kirin 9000C

شرکت هواوی پردازنده‌ی قدرتمند و تحریم‌شکن خود یعنی Kirin 9000C را برای جایگزینی پردازنده‌های ممنوعه‌ اینتل Alder Lake در کامپیوترهای رومیزی معرفی کرد.

به گزارش تکناک، این غول چینی در جدیدترین کامپیوتر از پیش ساخته‌ی خود، به جای استفاده از پردازنده‌های نسل دوازدهم Alder Lake شرکت‌های غربی، از تراشه‌ ساخت خود بهره گرفته است. طبق گزارش‌های هوآوی سنترال، کامپیوتر جدید Qingyun W515x به پردازنده‌ی هشت هسته‌ای و پیشرفته‌ی Kirin 9000C مجهز شده است که تا فرکانس 3.1 گیگاهرتز کار می‌کند.

این سیستم جدید یک کامپیوتر باریک OEM است که شرکت‌های بزرگ را هدف قرار داده است. بدنه‌ی آن مشکی ساده و از فرم ظاهری باریک Micro-ATX بهره می‌برد که تنها از کارت‌های PCIe با پروفایل پایین پشتیبانی می‌کند. Qingyun W515x در سه پیکربندی سخت‌افزاری عرضه می‌شود: ترکیب‌های حافظه‌ی رم و ذخیره‌سازی 8 گیگابایت رم + 256 گیگابایت حافظه، 8 گیگابایت رم + 512 گیگابایت حافظه، و 16 گیگابایت رم + 512 گیگابایت حافظه. گزینه‌های ذخیره‌سازی شامل یک درگاه NVMe M.2 PCIe می‌باشد.

در حالی که مشخصات پردازنده محرمانه باقی مانده، خنک‌کننده‌ی CPU یک واحد با پروفایل پایین است که طبق گزارش‌ها، دمای کیس را در بیشترین بار زیر 30 درجه سانتی‌گراد نگه می‌دارد. همچنین، سطح صدای فن نیز با 21.82 دسی‌بل، بسیار کم است.

درگاه‌های ورودی و خروجی جلویی شامل سه درگاه USB Type-A 3.2 نسل 1، یک درگاه تایپ C، یک جک صدا و یک درایو دیسک می‌باشد. درگاه‌های ورودی و خروجی پشتی شامل سه جک صدا، VGA، HDMI، یک پورت سریال، چهار درگاه USB تایپ A 3.2 نسل 1 و یک درگاه اترنت است. بر روی خود کیس، سه جایگاه با پروفایل پایین وجود دارد، اما مادربرد تنها یک جایگاه PCie x1 دارد که در جایگاه دوم قرار گرفته است. این جایگاه تنها برای اتصال کارت‌های سازگار PCIe تک‌کاناله یا دو کاناله با پروفایل پایین مناسب است.

به دلیل مقررات ایالات متحده، هواوی دیگر نمی‌تواند به پردازنده‌های مبتنی بر اینتل دسترسی داشته باشد و این شرکت را مجبور به استفاده از راه‌حل‌های داخلی کرده است. Kirin 9000C یک پردازنده‌ی هشت هسته‌ای با 12 رشته و فرکانس 2.48 گیگاهرتز است. این تراشه بر پایه‌ی فرایند ساخت 5 نانومتری SMIC ساخته شده و دارای یک واحد گرافیکی یکپارچه Mali-G78 مبتنی بر ARM می‌باشد.

متاسفانه، فراتر از این موارد، نتوانستیم جزئیات بیشتری در مورد Kirin 9000C به دست آوریم. با این حال، به طور عمده گمان می‌رود که این تراشه شبیه به نمونه Kirin 9000S خود باشد که از فناوری 5 نانومتری SMIC استفاده می‌کند. از نظر عملکرد، 9000C چندان سریع نیست و بسیار کندتر از نسل قبلی خود یعنی Kirin 9000 است که  به فناوری بسیار بهتر N5 (کلاس ۵ نانومتری) TSMC وابسته بود.

تولیدکننده تراشه چینی، هواوی، عادت کرده است که مشخصات تراشه‌های خود را برای محافظت از خود در مقابل غرب پنهان کند. از زمانی که ایالات متحده، چین را از دستیابی به تراشه‌ها و ابزارهای ساخت تراشه از شرکت‌های غربی منع کرد، چین از روش‌های غیر متعارفی برای به دست آوردن سخت‌افزار مورد نیاز خود، به ویژه از بازار سیاه، استفاده کرده است. پنهان کردن مشخصات و قابلیت‌های عملکردی پردازنده‌هایش به این شرکت اجازه می‌دهد تا بدون اینکه مورد انتقاد دولت ایالات متحده قرار گیرد، به استفاده از این تاکتیک‌های مشکوک ادامه دهد.

در حال حاضر، فناوری 5 نانومتری بهترین فرایند تولیدی است که چین به آن دسترسی دارد. با توجه به اینکه مقررات ایالات متحده، دسترسی چین به نسل جدید ابزارهای ساخت تراشه را ممنوع کرده است، تاسیسات ساخت تراشه چین با محدودیت‌های ابزارهای قدیمی‌تری روبرو هستند که لزوما قادر به ساخت فناوری نسل جدید مانند litography فرا بنفش شدید (EUV) نیستند. این امر توانایی چین را در توسعه‌ی CPUهای رقابتی با تراشه‌های جدید شرکت‌های اینتل، AMD، اپل و کوالکام محدود کرده است.

با این حال، شایعات جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد این وضعیت ممکن است تغییر کند. شرکت Kirin در حال ساخت یک CPU جدید است که امیدوار است با سیلیکون M3 اپل رقابت کند. اگر این موضوع صحت داشته باشد، جهش عظیمی در عملکرد پردازنده‌های چینی رخ خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.