پاکسازی آلودگی آب دریاها با موی انسان!

موی انسان

 یک سازمان غیرانتفاعی از سانفرانسیسکو، با استفاده از خاصیت جاذب طبیعی موی انسان، که مانند حصیرهای ضخیم بافته شده است، نشت نفت در دریاها را پاکسازی می کند.

به گزارش تکناک، لیزا گوتیه و شریکش پاتریس گوتیه در سال 1998 سازمان Matter of Trust را با این امید که بتوانند مسائل زیست محیطی را حل کنند، تأسیس کردند. آنها به زودی با فیلیپ مک‌کروری، آرایشگری از آلاباما ملاقات کردند. او زمانی که دید یک سمور از حادثه نشت از کشتی اکسون والدز در آلاسکا با موهایی آغشته به نفت نجات یافته بود، این ایده به ذهنش رسید که تشکی از مو ابزار مفیدی برای پاکسازی نفت است.

مک کروری نظریه خود را در خانه با استفاده از 5 پوند مو از سالن زیبایی اش در جوراب‌شلواری همسرش قرار داد و در استخر کودک حیاط خانه‌اش تست کرد. این آزمایش منجر به شکل‌گیری یک ایده میلیون دلاری شد. مو قابلیت منحصر به فردی برای جذب (نه انتقال) نفت دارد. وقتی مو با نفت تماس پیدا می‌کند، مولکول‌های نفت به سطح مو می‌چسبند و یک لایه را تشکیل می‌دهند که به خوبی پابرجا می‌ماند.

سه سال بعد، زمانی که یک نفتکش در جزایر گالاپاگوس به گل نشست، این ایده در مقیاس بزرگ ثابت شد. Matter of Trust توانست با تشک های موی نمدی خود به پاکسازی کمک کند.

استفاده از بوم‌های موی Matter of Trust در جزایر گالاپاگوس

فقط 1.1 پوند (500 گرم) مو لازم است تا یک تشک مربعی با ضخامت یک اینچ (60x60x2.5 سانتی متر) ایجاد شود که می تواند تقریباً 1.5 گالن (5.6 لیتر) نفت را جذب کند. با نزدیک به یک میلیون آرایشگاه دارای مجوز در ایالات متحده که می توانند روزانه حدود یک پوند ضایعات مو تولید کنند، هیچ کمبودی در مواد لازم وجود ندارد.

در واقع، بیشتر مواد این شرکت از آرایشگاه ها و سالن ها اهدا می شود. لیزا جوکز در این رابطه گفت: « وقتی بسته‌ای از لس‌آنجلس دریافت می‌کنیم همیشه می‌توانم بگویم: بلوند بلوند بلوند!» Matter of Trust از هر کد پستی در ایالات متحده کمک های مالی دریافت کرده است.

فقط موی انسان نیست. این تیم همچنین از الیاف زائد دیگری مانند پشم گوسفند، موی حیوانات خانگی و حتی پرزهای خشک کن استفاده می کند. آن‌ها یک دستگاه نمدسازی را به طور خاص برای ساخت تشک های مربعی 2*2 فوت طراحی کردند.

سازمان Matter of Trust تاکنون بیش از 300,000 بوم پاکسازی نفت و بیش از 40,000 متر مربع تشک مو برای پروژه‌های بزرگ اضطراری، از جمله نشت نفت Deepwater Horizon در خلیج مکزیک در سال 2010، تولید کرده است.

طبق گفته‌های Gautier، تقریباً نیمی از موجودی آنها توسط سازمان‌هایی مانند وزارت دفاع ایالات متحده خریداری می‌شود در حالی که نیم دیگر به صورت اهدایی و معمولاً به داوطلبان داده می‌شود. اگر فقط یک کوارت (تقریباً 1 لیتر) نفت وارد منبع آب شود، ممکن است تا یک میلیون گالن (3.8 میلیون لیتر) آب آشامیدنی را آلوده کند.

روش استاندارد برای پاک‌سازی نشت نفت در دریا یا خشکی استفاده از بوم‌های پلی‌پروپیلن است، اما پلی‌پروپیلن یک پلاستیک غیر قابل تجزیه است که در نهایت به دپوهای زباله منتقل می‌شود. البته باید توجه داشت که تشک‌های مو هم خود به تنهایی راه حل کاملی نیستند. تنها راه‌های دفع آنها کمپوست کردن یا سوزاندن است. هر دو گزینه مشکلات خاص خود را دارد. اما تیم در حال کار بر روی این است که چگونه می‌توانند نفت‌ها را از موها جدا کرده و تشک‌ها را قابل استفاده مجدد کنند. شاید یک روش مناسب، شستشو و آبکشی و تکرار شستشو باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.