پیش‌بینی وزن افراد با اندازه سلول‌های چربی

یک مطالعه سوئدی نشان می‌دهد که اندازه سلول‌های چربی می‌تواند پیش‌بینی کننده افزایش یا کاهش وزن در افراد مختلف باشد.

به گزارش تکناک، افرادی که دارای سلول‌های چربی بزرگ‌تر هستند به مرور زمان وزن خود را کاهش می‌دهند، در حالی که کسانی که دارای سلول‌های چربی کوچک‌تری هستند وزن اضافه می‌کنند.

تحقیقات جدیدی که در کنگره اروپایی چاقی (ECO) در ونیز ایتالیا (12 تا 15 می) ارائه شده است، نشان می‌دهد که می‌توان پیش‌بینی کرد که آیا فردی بر اساس اندازه سلول‌های چربی‌اش چاق می‌شود یا خیر.

اندازه و تعداد سلول‌های چربی به عنوان معیاری برای تعیین توده چربی استفاده می‌شود. با این حال، تاثیر آنها بر تغییرات طولانی مدت وزن بدن ناشناخته است.

جزئیات و یافته‌های مطالعه

برای بررسی بیشتر این موضوع، پروفسور پیتر آرنر از موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد، دکتر دانیل پی اندرسون از بیمارستان دانشگاه کارولینسکا استکهلم و همکارانشان، حجم سلولی (FCV، اندازه سلول‌های چربی) و تعداد سلول‌های چربی (FCN) در چربی شکمی 260 نفر (30 درصد مرد) با میانگین سنی 44 سال و میانگین BMI  32 کیلوگرم بر متر مربع را بررسی کردند.

به‌طور متوسط 15 سال (محدوده 28-5 سال) بعد، شرکت‌کنندگان دوباره بررسی شدند و وزن بدن (BW)، BMI و کل چربی بدن (BF) آنها اندازه‌گیری شد. افرادی که تحت عمل جراحی چاقی قرار می‌گرفتند یا داروهای ضد چاقی مصرف می‌کردند (69 نفر) از تجزیه و تحلیل حذف شدند.

حجم اولیه سلول‌های چربی و تعداد سلول‌های چربی به‌طور قابل توجهی با تغییرات در هر سه اندازه‌گیری BW، BMI، و BF در طول زمان مرتبط بود.

داشتن تعداد زیادی سلول چربی که بزرگ بودند با کاهش در سه معیار مرتبط بود، در حالی که داشتن سلول‌های چربی کم اما کوچک، با افزایش وزن، BMI و چربی بدن مرتبط بود. این موضوع هم در مورد افراد چاق و هم لاغر  صدق می‌کرد.

پیامدهای اندازه سلول‌های چربی

اثرات FCV و FCN افزایشی بود و با هم 32-35٪ از تغییرات تغییرات در طول زمان در BW/BMI/BF را توضیح داد.

ارتباط بین FCV و تغییرات در BW، BMI، و BF زمانی که سن اولیه، فعالیت بدنی، طول مدت پیگیری و جنسیت در نظر گرفته شد، هنوز قابل توجه بود. به عبارت دیگر، سلول‌های بزرگ با کاهش وزن در آینده و سلول‌های کوچک با افزایش وزن در آینده مرتبط بودند.

پروفسور آرنر می‌گوید: ما فقط می‌توانیم حدس بزنیم که چرا به نظر می‌رسد اندازه سلول‌های چربی یک فرد وزن آینده آن‌ها را پیش‌بینی می‌کند. وزن بدن زمانی کاهش می‌یابد که مصرف انرژی بیش از کالری دریافتی باشد و بدن برای جبران آن چربی‌ها را می‌سوزاند. نتایج ما نشان می‌دهد که از دست دادن سلول‌های چربی بزرگ تأثیر بیشتری بر وزن نسبت به کاهش سلول‌های کوچک دارد.

این مسئله کمی شبیه این است که یک اتاق را با چند بادکنک بزرگ یا تعداد زیادی بادکنک کوچک پر کرده باشید. ایجاد فضای خالی در اتاق با خروج هوا از بادکنک‌های بزرگ آسان‌تر اسیت تا بادکنک‌های کوچک.

پروفسور آرنر در مورد اینکه چرا داشتن سلول‌های کوچک باعث افزایش وزن می‌شود، می‌گوید: اگر بادکنک‌های کوچک حجم خود را کمی افزایش دهند، در مقایسه با داشتن چند بادکنک بزرگ و پر کردن آن‌ها، راحت‌تر می‌شود فضا را پر کرد.

ارزش بالینی و پیامدهای متابولیک

محققان به این نتیجه رسیدند که FCV تأثیر زیادی بر تغییرات طولانی مدت وزن بدن دارد. بنابراین، اندازه‌گیری FCV در اوایل زندگی می‌تواند برای مدیریت وزن در مراحل بعدی زندگی مهم باشد.

پروفسور آرنر می‌افزاید: داشتن اطلاعات در مورد اندازه سلول‌های چربی قبل از شروع برنامه مدیریت وزن می‌تواند ارزش بالینی زیادی داشته باشد.

آرنر افزود: متأسفانه در حال حاضر راه آسانی برای اندازه‌گیری اندازه سلول‌های چربی وجود ندارد اما این چیزی است که ما روی آن کار می‌کنیم و به راه‌حلی برای آن نزدیک شده‌ایم.

با این حال، داشتن سلول‌های چربی کوچک مزایایی دارد. پروفسور آرنر می‌گوید: « افرادی که سلول‌های چربی کوچک دارند، نسبت به افرادی که هم وزن هستند اما سلول‌های چربی بزرگی دارند، پروفایل متابولیک بهتری دارند.

این بدان معناست که اگر فردی با سلول‌های چربی کوچک وزن اضافه کند، ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 2 و فشار خون بالا را به‌اندازه‌ افرادی که سلول‌های چربی بزرگی دارند، افزایش ندهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.