با افزایش ۴۷ درصدی خدمات الکترونیکی در سال ۱۴۰۳، سازمان فناوری اطلاعات ایران اکنون ۵۲ خدمت متنوع را در حوزههای مختلف از جمله دولت الکترونیک، امنیت سایبری و شبکه ملی اطلاعات از طریق پنجره واحد دولت هوشمند ارائه میدهد.
به گزارش تکناک، رئیس مرکز هوشمندسازی و امنیت فضای مجازی سازمان فناوری اطلاعات ایران، با اعلام این مطلب از افزایش تعداد خدمات الکترونیکی این سازمان به ۵۲ مورد خبر داد.
بیتا کیامهر، با اشاره به اهداف دولت در مسیر تحقق دولت هوشمند، گفت: «این خدمات بهمنظور تسهیل دسترسی عمومی و افزایش بهرهوری، در حوزههایی همچون دولت الکترونیک، شبکه ملی اطلاعات، کسبوکارهای اینترنتی، امنیت سایبری و سامانههای ملی از طریق درگاههای مختلف مانند پنجره واحد دولت هوشمند، میز خدمت و پرتال رسمی سازمان به نشانی eservices.ito.gov.ir در دسترس قرار گرفتهاند.»
کیامهر با اشاره به گستردگی خدمات، افزود: «این خدمات شامل دریافت مجوز سامانههای جدید، اتصال به پنجره ملی خدمات (SSO)، استعلامهای دولتی، خدمات مراکز داده، امضای دیجیتال، سرویسهای ابری، تعرفهگذاری شبکه ملی اطلاعات، ثبت منابع عددی، رتبهبندی مراکز داده، صدور پروانه آزمایشگاههای امنیتی و ارزیابی نهادهای ممیزی است.»
وی همچنین خاطرنشان کرد: «شهروندان میتوانند از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور نیز به خدماتی مانند گواهینامههای امنیت، تأییدیه فنی نرمافزار، احراز اصالت و رتبهبندی شرکتهای خدماتی در حوزه مراکز داده دسترسی پیدا کنند.»
رئیس مرکز هوشمندسازی تأکید کرد: «در سال ۱۴۰۳ تعداد خدمات ارائهشده به ۵۸۴۲ مورد رسید که این رقم نسبت به سال قبل، رشد قابل توجهی معادل ۴۷ درصد را نشان میدهد. این رشد نشاندهنده عزم جدی دولت در توسعه زیرساختهای دیجیتال و ارتقای سطح تعاملات با شهروندان است.»
او در پایان گفت: «افزایش تنوع و دسترسی به خدمات الکترونیکی نهتنها موجب افزایش شفافیت و رضایت عمومی میشود، بلکه گامی مهم برای تحقق اهداف کلان دولت هوشمند به شمار میآید.