ویروس کرونا باعث ابتلا به نوعی بیماری قلبی می‌شود

بیماری قلبی COVID-19

محققان موسسه قلب اسمیت نشان می‌دهند که خطر ابتلا به نوعی بیماری قلبی به نام سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک یا POTS بعد از COVID-19 پنج برابر بیشتر از زمان بعد تزریق واکسن است.

به گزارش تکناک، تیمی از محققان موسسه قلب اسمیت در بیمارستان Cedars-Sinai تحقیقی را در مجله Nature Cardiovascular Research منتشر کرده اند که ارتباط بین سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک (POTS) و واکسیناسیون کووید-19 و خود کووید-19 را تأیید می‌کند.

این مطالعه نشان می‌دهد که بخش کمی از افرادی که برای COVID-19 واکسینه شده‌اند ممکن است به بیماری POTS مبتلا شوند، که یک بیماری ناتوان‌کننده قلب است که با افزایش غیرطبیعی ضربان قلب در هنگام ایستادن مشخص می‌شود.

علاوه بر این، یافته های آن‌ها نشان می‌دهد افرادی که مبتلا به کووید-19 می شوند،بعد از واکسیناسیون پنج برابر بیشتر احتمال ابتلا به POTS را دارند که بر اهمیت دریافت واکسن تأکید می‌کند.

Alan C. Kwan، اولین نویسنده مسئول این مطالعه و متخصص قلب و عروق در Cedars-Sinai گفت: پیام اصلی در اینجا این است که در حالی که ما یک ارتباط بالقوه بین واکسیناسیون COVID-19 و POTS می بینیم،هنوز هم پیشگیری از COVID-19 از طریق واکسیناسیون بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به POTS است.

سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک یک بیماری مرتبط با سیستم عصبی است که بیشتر زنان جوان را در زمان بارداری تحت تاثیر قرار می دهد. قابل شناسایی ترین علامت POTS، افزایش سریع ضربان قلب بیش از 30 تپش در دقیقه یا ضربان قلب بیش از 120 تپش در دقیقه تا 10 دقیقه پس از ایستادن است.

علائم دیگر شامل غش، سرگیجه و خستگی است، اگرچه برخی از بیماران مبتلا به این بیماری در شدیدترین حالت، ممکن است میگرن، افزایش ادرار، عرق کردن اندام‌ها، اضطراب و لرزش را نیز تجربه کنند.

برای تأیید یافته‌های خود، نویسندگان این مطالعه، از داده‌های 284592 بیمار واکسینه‌شده که در بیمارستان Cedars-Sinai بین سال‌های 2020 تا 2022 درمان شده‌اند و همچنین 12460 بیمار Cedars-Sinai مبتلا به COVID-19 استفاده کردند.

 

Kwan گفت: با این تجزیه و تحلیل، ما متوجه شدیم که احتمال ایجاد POTS ، 90 روز پس از قرار گرفتن در معرض واکسن،بیشتر از 90 روز قبل از قرار گرفتن در معرض آن است.ما همچنین متوجه شدیم که شانس نسبی ابتلا به POTS بیشتر از آن چیزی است که با افزایش مراجعات به پزشکان پس از واکسیناسیون یا ابتلا به کرونا  توضیح داده شود.

Kwan تاکید می کند که علیرغم این یافته، میزان ابتلا به  POTS پس از واکسیناسیون، بسیار کمتر از میزان تشخیص جدید POTS پس از COVID-19 بود.

وی گفت: این تحقیقات جدید یک ارتباط احتمالی اما نسبتاً کم،بین واکسیناسیون COVID-19 و بیماری POTS را شناسایی می کند.

بسیاری از بیماران به ویژه آنهایی که قبل از همه گیری کووید،به بیماری POTS مبتلا شده بودند، سال ها صبر کرده بودند تا این بیماری در آن ها به درستی تشخیص داده شود. دلیل این مسئله این است که بسیاری پزشکان با این بیماری و علائم آن آشنا نیستند، که همین موضوع اغلب می تواند به اشتباه به سندرم خستگی مزمن یا سایر بیماری ها نسبت داده شود. با این حال، COVID-19 درک پزشکان را نسبت به بیماری  POTS گسترش داده است.

پنگ-شنگ چن، پزشک متخصص این بیماری که یکی از معدود کلینیک های تخصصی POTS را رهبری می کند، گفت:به روشی غیرمنتظره اما مهم، همه‌گیری COVID-19 آگاهی زیادی را نسبت به POTS به ارمغان آورد،هم برای بیماران و هم برای پزشکان.با توجه به درک گسترده‌تری از این بیماری، بسیاری از بیماران را می‌توان سریع‌تر تشخیص داد و دقیقا همین مسئله اجازه درمان های اولیه را می‌دهد که می‌تواند علائم آنها را تا حد زیادی بهبود بخشد.

چن می گوید،بسیاری از درمان های موثر شامل اصلاح شیوه زندگی هستند،از جمله اجتناب از محرک هایی مانند ایستادن طولانی مدت، گرمای شدید، سرمای شدید و نوشیدنی های الکلی. اقدامات توصیه شده دیگر ممکن است شامل خوردن یک رژیم غذایی با سدیم بالا و پوشیدن لباس های فشرده کننده در قسمت شکم یا پایین تنه باشد. درمان های پزشکی خاصی را نیز برای این موضوع می توان در نظر گرفت.

بیمارانی که بخاطر POTS در موسسه قلب اسمیت درمان می شوند،اغلب تشویق می شوند که به برنامه توانبخشی قلبی بپیوندند که هدف آن تقویت بدن و قلب است.

در حالی که مطالعه Nature Cardiovascular Research ارتباط بین واکسیناسیون و POTS را روشن می کند، محققان می گویند که واکسیانسیون هم محدودیت های خود را دارد. با این حال، امید این است که این تحقیقات جدید به بهبود درک رابطه بین COVID-19 و واکسن ها کمک کند.

Kwan در نهایت گفت: ما به‌عنوان پزشکان تشخیص می‌دهیم که عوارض جانبی واکسن‌ها می‌تواند از نظر نوع و شدت متفاوت باشد، حتی اگر به طور کلی نادر باشد. ما امیدواریم که اطلاعات واضح تر و درک بهتر در نهایت اعتماد پزشکی و کیفیت مراقبت و همچنین ارتباطات بین واکسن ها را افزایش دهد. در نهایت، هدف ما بهینه سازی جذب واکسن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.