متا به کاربران اتحادیه اروپا اجازه می دهد تا قبل از اجرای قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اطلاعات اینستاگرام، فیس بوک و مسنجر خود را از هم جدا کنند.
به گزارش تکناک ،کاربران همچنین با این تغییرات میتوانند حساب های Marketplace و فیسبوک گیمینگ خود را از هم جدا کنند، اگرچه در برخی موارد، متا می گوید این کار ممکن است برخی امکانات را محدود کند.
قانون بازارهای دیجیتال (DMA) یک مقررات جدید اتحادیه اروپا است که هدف آن ایجاد یک بازار دیجیتال عادلانهتر و رقابتیتر است. این قانون عمدتاً به پلتفرمهای آنلاین بزرگ، که اغلب به عنوان «دروازهبان» نامیده میشوند، که قدرت و نفوذ قابل توجهی در بازار دارند، هدف میگیرد.
شرکت متا اعلام کرده است کاربران اتحادیه اروپا قبل از اجرای قانون جدید بازارهای دیجیتال (DMA) در مارس، میتوانند حسابهای اینستاگرام و فیسبوک خود را و همچنین سایر خدمات متا را از هم جدا کنند. این تغییرات در اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس اعمال خواهند شد و اعلانهایی که کاربران را از این تغییرات مطلع میکنند، در هفتههای آینده ظاهر خواهند شد.
طبق گزارش theverge، این تغییرات به این معنی است که کاربران اتحادیه اروپا می توانند از بسیاری از خدمات متا، بدون اینکه اطلاعات بین سرویسها به اشتراک گذاشته شود، استفاده کنند.
به عنوان مثال، افراد میتوانند از مسنجر فیسبوک به عنوان یک سرویس مستقل بدون حساب فیسبوک استفاده کنند و اگر پیشتر حسابهای فیسبوک و اینستاگرام خود را به هم متصل کردهاند، میتوانند آنها را از هم جدا کنند. (صفحه راهنمایی متا توضیح داده است که اتصال حسابها مانند این؛ برای ویژگیهایی مانند تبلیغات هدفمند، توصیههای شخصیسازی محتوا و اشتراک گذاری پستها استفاده میشود).
پیوند کمتر، عملکرد کمتر
کاربران فیسبوک Marketplace و فیسبوک Gaming نیز میتوانند از این خدمات بدون اینکه اطلاعاتشان از حساب اصلی فیسبوک شان استخراج شود استفاده کنند، اما در هر دو مورد، متامیگوید که این موضوع به کاهش قابلیتها منجر خواهد شد.
به عنوان مثال، اگر از Marketplace بدون استفاده از اطلاعات فیسبوک خود استفاده کنید، برای ارتباط با خریداران و فروشندگان باید از طریق ایمیل و نه از طریق فیسبوک مسنجر ارتباط برقرار کنید. کاربران فیسبوک Gaming در صورت جدا کردن اطلاعات فیسبوک خود تنها میتوانند از بازیهای تک نفره استفاده کنند.
اخبار شرکت متا به دنبال اعلامیه مشابهی از گوگل است که در اوایل این ماه اعلام کرد که به کاربران اجازه می دهد اشتراک گذاری داده ها را بین سرویس هایی مانند جستجو، یوتیوب، نقشه های گوگل و کروم متوقف کنند.
در هر دو مورد، تغییرات ناشی از قانون DMA است که در تاریخ ۶ مارس به طور کامل اجرا میشود. شرکت متا و شرکت مادر گوگل، یعنی Alphabet، در میان شش شرکتی بودند که در سپتامبر سال گذشته به عنوان “gatekeepers” تحت قانون DMA طبقهبندی شدند.
این اعلان امروز پس از اینکه شرکت متا در اواخر دسامبر اعلام کرد دیگر اجازه ارسال پیام بین کاربران اینستاگرام و فیسبوک در سراسر جهان را نخواهد داد، انجام شده است. اگرچه در آن مورد، شرکت DMA را دلیل این تغییر ذکر نکرد. در ماه نوامبر نیز، گزینه اشتراک پرداختی بدون تبلیغات برای فیسبوک و اینستاگرام در اتحادیه اروپا به دلیل تغییرات قانونی نامشخص معرفی شد.
علاوه بر تنظیم نحوه به اشتراک گذاری دادهها بین سرویس ها توسط gatekeepers، قانون DMA شامل مجموعهای گسترده از قوانین است که برای بهبود رقابت و ایجاد تعادل در زمینه بازی برای مشاغلی که در ارائه خدمات خود به gatekeepers متکی هستند، طراحی شده اند.
تغییرات مهم دیگری که به علت قانون DMA در اتحادیه اروپا انتظار میرود، شامل امکان تعامل بین خدمات پیامرسان مانند واتساپ و فیسبوک مسنجر با رقبایشان و اجبار شرکت اپل برای بازگشایی iOS به نصب برنامهها از منابع خارجی میباشد.