پوتین دستور داده است که ماشینهای بازی مشابه استیم دک در کشور روسیه توسعه یابند. احتمالاً هدف از این دستور دستیابی به خودکفایی کامل در حوزه بازیهای ویدئویی است.
بهگزارش تکناک، اخیراً ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه، فهرستی از برنامههای توسعه برای منطقه کالینینگراد روسیه را تأیید کرده است. در میان این برنامهها، ایجاد اکوسیستم مشابه استیم شامل دستگاه قابلحمل بهعنوان یکی از اهداف مهم فهرست شده است.
این طرح نُهگانه که ولادمیر پوتین به میخائیل میشوستین، نخستوزیر روسیه، ارائه داده است، شامل ایجاد ماشینهای بازی روسی جدید متشکل از سختافزارهای رایانه رومیزی و قابلحمل و سیستمعامل و سیستم ابری برای بازی خواهد بود. این طرحها را که PCGamer مشاهده کرده است، نشان میدهد میشوستین تا 15 ژوئن برای ارزیابی و سازماندهی تولید ماشینهای بازی و اکوسیستم مهلت دارد.
تامزهاردور مینویسد که باتوجهبه ترجمه ماشینی دستورهای رسمی، میدانیم که این طرح نُهگانه در پی جلسهای در ژانویه درباره توسعه اقتصادی در کالینینگراد تدوین شده است. سومین ردیف در این فهرست، دستور توسعه اکوسیستم بازی جدید است.
متن این دستور بهشرح زیر است:
موضوع سازماندهی تولید کنسولهای بازی ثابت و قابلحمل و ایجاد سیستمعامل و سیستم ابری برای ارائه بازیها و برنامهها به کاربران را بررسی کنید.
رسانههای محلی پیشتر به فراهمبودن زمینه برای ایجاد صفر تا صد اکوسیستم ماشینهای بازی مطمئن در روسیه اشاره کردهاند. گزارشها حاکی از آن است که فعالان صنعت بازی در روسیه بر سر زمانبندی حدود ۵ تا ۱۰ ساله بهتوافق رسیدهاند. بااینحال، باتوجهبه کمبود تجربه و محدودیتهای زمانی، ازنظر فناوری این پلتفرم ممکن است تا زمان راهاندازی حداکثر 15 سال از پلتفرمهایی مانند استیم عقب بماند.
گزارشهای دیگر این موضوع را بررسی میکنند که چرا منطقه کالینینگراد برای این پروژه صنعت بازی انتخاب شده است. کالینینگراد جزیرهای متعلق به روسیه است که بین لیتوانی و لهستان قرار و به دریای بالتیک دسترسی دارد. این منطقه بهعنوان منطقه اقتصادی ویژه با معافیتهای مالیاتی و گمرکی و… فعالیت میکند. همچنین، در این منطقه یک واحد تولید سیلیکون تازهتأسیس وجود دارد که تخمین زده میشود سالانه 200 میلیون ویفر سیلیکونی تولید کند.
بهنفع بازیکنان روسی است که جنگ در اوکراین به پایان برسد و تحریمها نیز لغو شود تا سختافزارهای اینتل و ایامدی و انویدیا به بازار بازگردند؛ وگرنه ماشینهای بازی روسی ممکن است ناچار باشند تا از پردازندههای بایکال یا برخی تراشههای چینی ضعیفتر استفاده کنند. گفتنی است که در بخش نرمافزار، احتمالاً کار روسیه کمی راحتتر خواهد بود.