براساس مطالعه جدید شرکت متا درباره چتباتهای هوش مصنوعی، مردم برای برقراری ارتباط بهتر با این فناوری نیاز دارند تا بیشتر تشویق شوند.
بهگزارش تکناک، شرکت متا این هفته پژوهشی را با همکاری محققان دانشگاه استنفورد منتشر کرد. هدف این پژوهش درک بهتر احساسات مردم از چتباتهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT یا فناوری مشابهی بود که ممکن است جایگزین کارمندان خدمات مشتری شود.
این پژوهش که اواخر سال گذشته انجام شد، فراتر از نظرسنجی ساده بود. محققان بیش از ۱,۵۰۰ نفر شرکتکننده از چهار کشور (برزیل، آلمان، اسپانیا و آمریکا) را متقاعد کردند تا ساعاتی را صرف بحث درباره نقش چتباتهای هوش مصنوعی در جامعه کنند. سپس، محققان بررسی کردند که آیا احساسات شرکتکنندگان به چتباتها پس از بحث و گفتوگو تغییر کرده است یا خیر.
بهنقل از بلومبرگ، جای تعجب ندارد که پس از مدتی بحث درباره چتباتها، مردم عموماً احساس بهتری به آنها پیدا کردند و خوشبینتر شدند. در هر چهار کشور، درصد شرکتکنندگانی افزایش یافت که احساس میکردند چتباتها باعث افزایش کارایی و صرفهجویی در زمان و منابع زیادی برای شرکتها میشوند. همچنین، درصد افرادی افزایش یافت که احساس میکردند چتباتها باعث کاهش احساس «تنهایی» در مردم میشوند. بااینحال، این عدد همچنان در سه کشور از چهار کشور یادشده کمتر از ۵۰ درصد از پاسخدهندگان بود.
علاوهبراین پس از بحث و گفتوگو درباره چتباتها، افراد بیشتر بر این باور بودند که چتباتها گرایشهای موجود در دادههایی را تکرار میکنند که با آنها آموزش دیدهاند. همچنین، افراد احتمال بیشتری میدادند که چتباتها نگرانیهایی درباره حریم خصوصی و امنیت دادهها ایجاد کنند. بهطور خلاصه، صحبت درباره چتباتها، باعث شد تا مردم درک بهتری از مزایای آنها و بههمان اندازه آگاهی بیشتری از آسیبهای بالقوهشان بهدست آورند.
این پژوهش کوچک نشان میدهد که با وجود ابهامهای کلی درباره پیشرفتهای هوش مصنوعی، برخی از افراد پس از صرف زمان برای فکرکردن درست درباره این فناوریهای جدید، مایلاند آنها را بپذیرند. باوجوداین، واقعیت این است که اکثر مردم زمان یا علاقهای برای شرکت در بحثهای مرتبط با مزایا و معایب هوش مصنوعی نخواهند داشت. درعوض، آنها ازطریق تجربیات شخصی خود به نتیجهگیری درباره چتباتها خواهند رسید.
بحث و گفتوگو درباره سؤالات مطرحشده در پژوهش یک موضوع است و تجربه این فناوریها در زندگی روزمره مردم موضوعی دیگر. وعدههای هوش مصنوعی تقریباً همیشه روی کاغذ جذاب بهنظر میرسند. کلمه «شفافیت» چندینبار در گزارش متا ذکر شده است. این نشانهای است که کاربران تا وقتی بدانند با چتباتها در حال تعامل هستند، مشکلی با آنها ندارند.
هیچکس درباره چیزی به این اندازه شخصی و مهم غافلگیری را دوست ندارد. برچسبزدن یا معرفی درست چتبات به کاربران نوعی تمایز ساده، اما مهم برای محصولی است که میتواند بر تغییر دیدگاه فرد تأثیر بسزایی بگذارد. بههمیندلیل، درحالحاضر متا روی برچسبگذاری پستهای بیشتری که با هوش مصنوعی تولید میشوند، در فیدهای کاربران کار میکند.
در طول تاریخ، شرکتهای فناوری درزمینه شفافیت موفق عمل نکردهاند. در این اوضاعواحوال، هوش مصنوعی فرصتی برای یادگیری از اشتباههای گذشته ارائه میدهد. مهمتر از همه، این یعنی شرکتهای فناوری مانند متا باید با ساخت محصولات کاربردی، به وعدههای هوش مصنوعی عمل کنند؛ وگرنه بحث و گفتوگوها بیفایده خواهد بود.