مصرف برخی مُسکن‌ها‌ به مینای دندان کودک آسیب می‌زند

مطالعات نشان می دهد داروهای مسکن رایجی که توسط کودکان مصرف می شوند، ممکن است به مینای دندان آنها آسیب های جدی وارد کند.

مطالعات دانشگاه سائوپائولو برزیل نشان می دهد داروهای مسکن رایجی که توسط کودکان مصرف می شوند، ممکن است به مینای دندان آنها آسیب های جدی وارد کند.

به گزارش تکناک در مطالعه ای جدید محققان، تأثیر سلکوکسیب و ایندومتاسین که دو نوع داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) هستند که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) طبقه‌بندی شده‌اند، به‌عنوان سطح اولیه دارویی مسکن همراه با پاراستامول مورد بررسی قرار دادند.

این نقایص که حدود 20 درصد از کودکان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد، می تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت و ظاهر دندان ها چه در کودکی و چه در آینده داشته باشد.

این مطالعه که توسط محققان دانشکده دندانپزشکی Ribeirão Preto و دانشکده علوم دارویی دانشگاه سائوپائولو انجام شد، تأثیر سلکوکسیب و ایندومتاسین یعنی دو داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) طبقه بندی شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) را بررسی کرد.

در سال‌های اخیر، دندانپزشکان کلینیک FORP-USP که هر روز در مورد نقص مینای دندان تحقیق می‌کنند و با آن سروکار دارند، افزایش شدیدی را در کودکانی که برای درمان درد، لکه‌های سفید یا زرد دندان، حساسیت دندانی و… مراجعه می کنند، مشاهده کرده‌اند. در برخی موارد،حتی یک جویدن ساده نیز می‌تواند باعث شکستگی دندان‌های کودکان شود. همه اینها علائم اولیه DED از نوع هیپومینرالیزاسیون(از بین بردن مواد معدنی) مینای دندان هستند که علل آن به خوبی شناخته نشده است.

در نتیجه این اختلال، پوسیدگی دندان به شکل ضایعات پوسیده، زودتر و بیشتر در این بیماران ظاهر می‌شود که حتی ترمیم آن ها ناپایدارتر است و بیشتر احتمال دارد دوباره دندان خراب شود. مطالعات نشان داده اند که ممکن است این کوnکان ده برابر بیشتر از افراد با دندان های سالم مجبور به ترمیم دندان هایشان در طول زندگی شوند.

در این بین، یک اتفاق بیش از همه کنجکاوی محققان را برانگیخت و آن هم سن بیماران بود. در سال‌های اول زندگی یعنی زمانی که DED شکل می‌گیرد، دوره‌ای است که در آن این بیماری مکرر و اغلب همراه با تب بالا  رخ می دهد. فرانسیسکو دو پائولاسیلوا، استاد بخش اطفال FORP-USP گفت: این بیماری‌ها معمولاً با NSAID‌ها درمان می‌شوند، که فعالیت سیکلواکسیژناز (COX، آنزیم التهابی کلیدی) را مهار می‌کند و تولید پروستاگلاندین را کاهش می‌دهد (التهاب را تقویت می‌کند). با این حال، COX و پروستاگلاندین به عنوان درمانی فیزیولوژیک برای مینای دندان شناخته شده اند، و برای ما جالب بود که بدانیم آیا این داروها در شکل گیری طبیعی این ساختار دخالت می کنند یا خیر.

محققان از موش‌ها برای بررسی و مطالعه این عارضه استفاده کردند، زیرا این حیوانات دندان‌های تیزی دارند که به طور مداوم رشد می‌کنند که همین ویژگی آن ها این تجزیه و تحلیل را آسان تر کرد. موش‌ها به مدت 28 روز تحت درمان با داروهای سلکوکسیب و ایندومتاسین قرار گرفتند و پس از آن عملاً هیچ تفاوتی با چشم غیرمسلح در دندان‌هایشان مشاهده نشد. با این حال، زمانی که محققان شروع به کشیدن دندان های این موش ها کردند، متوجه شدند که دندان‌های آنها راحت‌تر می‌شکنند.

این تجزیه و تحلیل بر اساس تصویربرداری و ترکیب شیمیایی نشان داد که مواد معدنی دندان تحت نیز تأثیر قرار گرفته اند. دندان ها حاوی میزان کمتر از حد طبیعی کلسیم و فسفات شده بودند که این مواد برای تشکیل مینای دندان مهم هستند و تراکم مواد معدنی در آن ها پایین بود.

هنگامی که محققان به دنبال دلایل این امر بودند، تغییراتی را در پروتئین‌های مورد نیاز برای استحکام دندان و تمایز سلولی یافتند که نشان می‌دهد این داروها واقعاً بر ترکیب مینای دندان تأثیر گذاشته‌اند.

گام های بعدی

پائولا سیلوا گفت: در حال حاضر، این مطالعه حداقل سرنخی از هویت یک عامل جدید که ممکن است در توسعه DEDs دخیل باشد را به ما ارائه می دهد. ما متوجه شدیم که تا الان در مورد این موضوع خیلی سردرگم بودیم. ما تنها به لطف تلاش‌های کلینیک دندانپزشکی FORP-USP و همکاری با Lúcia Helena Faccioli، به این یافته‌های مهم دست یافتیم. او نقش مهمی در درک ما از نقش واسطه‌های چربی مرتبط با بیماری‌های التهابی که بر دندان‌ها تأثیر می‌گذارند، داشت.

این گروه قصد دارند یک مطالعه بالینی با هدف تایید نتایج تحقیق در نمونه های حیوانی انجام دهند.سیلوا در ادامه افزود: ما می‌خواهیم تاریخچه پزشکی کودکان مبتلا به DED و استفاده آنها از این داروها را تجزیه و تحلیل کنیم، و یک آزمایش بالینی راه‌اندازی ‌کنیم که این دو مجموعه داده که توسط موش ها بدست آوردیم را به هم مرتبط ‌کند تا ببینیم آیا همان اتفاق برای انسان‌ها نیز می‌افتد یا خیر. اگر این موضوع در انسان ها هم صدق می کرد، می‌توانیم توصیه‌هایی درمورد بایدها و نباید داروئی به بیماران ارائه کنیم. ما همچنین می‌توانیم به ایجاد یک پروتکل درمانی مناسب در آینده کمک کنیم.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه شود استفاده بی رویه از داروهای بدون نسخه است.استفاده از داروهای بدون نسخه مسئله ای است که به نظر می رسد با رایج شدن این بیماری در کودکان بطور گسترده تری درحال انجام است، اگرچه اطلاعات دقیقی در این مورد هنوز در دسترس نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.