برای سالهای متمادی، محققان بر آنچه مردم در مورد علم میدانند متمرکز بودند و فکر میکردند که شناخت علم، دوست داشتن آن است. اما آیا افرادی که فکر می کنند علم را می دانند در واقع علم را هم می شناسند؟
به گزارش تکناک، در مطالعه جدیدی از انجمن ژنتیک بریتانیا که در مجله دسترسی آزاد PLOS Biology منتشر شد، لارنس هرست از مرکز تکامل میلنر، دانشگاه باث، انگلستان؛ و همکارانش، دریافتند که افراد با موضع گیری قوی در برابر علم تمایل دارند باور کنند که علم را درک می کنند، در حالی که افراد بی طرف اعتماد به نفس کمتری نسبت به دانش علمی خود دارند. به طور کلی، این مطالعه نشان داد که افرادی که موضع گیری منفی در برابر علم دارند، نسبت به سطح درک خود بیش از حد اعتماد به نفس دارند.
واکسن، تغییرات آب و هوا، یا غذاهای تراریخته یا علوم اجتماعی ،همه می تواند موضع گیری های قوی و مخالف را در برابر علم برانگیزد. درک چگونگی ارتباط علمی مستلزم درک این موضوع است که چرا افراد ممکن است موضع گیری های بسیار متفاوتی نسبت به پایه های علمی مسائل داشته باشند.
مطالعه جدید یک نظرسنجی از بیش از 2000 بزرگسال بریتانیایی انجام داد و از آنها در مورد موضع گیریشان نسبت به علم و اعتقاد آنها به درک خود سؤال کرد. چند تحلیل قبلی نشان داده بود که افرادی که نسبت به علم دید منفی دارند، دانش نسبتاً پایینی از کتب درسی دارند، اما در درک خود اعتماد به نفس قوی دارند. با این یافته جدید به عنوان پایه تحلیل، تیم به دنبال این بود که بپرسد آیا خودباوری قوی زیربنای همه نگرشهای قوی است یا خیر.
این تیم بر روی علم ژنتیک متمرکز شد و سوالات موضع گیرانه از جمله: بسیاری از ادعاها در مورد مزایای علم ژنتیک مدرن به شدت اغراق آمیز است را از افراد تحت مطالعه می پرسید.پرسش شوندگان می توانستند بگویند که چقدر با چنین جمله ای موافق یا مخالف هستند
آنها همچنین سؤالاتی در مورد میزان درک آنها از چنین علمی پرسیدند، از جمله: “وقتی اصطلاح DNA را می شنوید، درک خود را از معنای این اصطلاح چگونه ارزیابی می کنید.” همه افراد از صفر (آنها می دانند که درکی از اصطلاح ندارند) تا یک (مطمئن هستند که جمله را درک می کنند) امتیاز گرفتند.
این تیم کشف کرد که کسانی که در طیف افراد دارای موضع گیری های افراطی قرار دارند ( هم به شدت حامی و هم به شدت ضد علم ) اعتماد به نفس بالایی نسبت به درک خود دارند، در حالی که کسانی که بیطرفانه پاسخ میدهند اینطور نیستند.
تیم پیشنهاد می کند از نظر روانشناسی این طرز فکر منطقی است زیرا برای داشتن یک عقیده قوی باید به صحت درک خود از حقایق اساسی قویاً اعتقاد داشته باشید.
تیم کنونی میتواند نتایج قبلی را تکرار کند و به این نتیجه برسد که منفیترین افراد نیز از دانش بالای کتب درسی برخوردار نیستند. در مقابل، کسانی که بیشتر علم را می پذیرند، هم معتقدند که آن را درک می کنند و هم در سؤالات واقعی برگرفته از کتب درسی (درست/نادرست) امتیاز خوبی کسب کرده اند.
زمانی که تصور می شد آنچه برای سواد علمی مهم است دانش علمی است، ارتباطات علمی بر انتقال اطلاعات از دانشمندان به عموم متمرکز بود. با این حال، این رویکرد ممکن است موفقیت آمیز نباشد و در برخی موارد نتیجه معکوس داشته باشد. مطالعه اخیر نشان میدهد که تلاش برای رسیدگی به اختلافات بین آنچه مردم میدانند و آنچه معتقدند میدانند، ممکن است استراتژی بهتری باشد.
پروفسور آن فرگوسن اسمیت، رئیس انجمن ژنتیک و یکی از نویسندگان این مطالعه، اظهار داشت: مقابله با موضع گیری منفی برخی افراد در برابر علم، احتمالاً شامل ساختارشکنی آنچه فکر میکنند در مورد علم میدانند و جایگزینی آن با درک دقیقتر است. این کار کاملا چالش برانگیز است.
هرست نتیجه می گیرد: چرا برخی از مردم موضع گیری قوی نسبت به علم دارند در حالی که برخی دیگر بی طرف تر هستند؟ ما متوجه شدیم که موضع گیری های قوی، چه موافق و چه مخالف در برابر علم، مبتنی بر اعتماد به نفس قوی در آگاهی درباره علم است.