استارتآپ اتریشی FlyNow در نظر دارد با تولید انبوه هلی پد برقی خود، از آنها برای حمل و نقل بازدیدکنندگان در نمایشگاه جهانی ریاض در سال ۲۰۳۰ استفاده کند.
بهگزارش تکناک، این استارتآپ اتریشی به زودی تأسیسات تولیدی خود را در عربستان سعودی افتتاح میکند.
سعودیها در حال حاضر با آسمان خراشهای سر به فلک کشیده که از میان بیابان میگذرند، درحال پیشروی برای ساخت پروژههای هایپرلوپ، استادیوم فوتبال آویزان بر صخره، یک استادیوم غولآسا و یک آسمان خراش بزرگ مکعبی که میتواند 20 ساختمان امپایر استیت را در داخل خود جای دهد، هستند.
محمد القحطانی، مدیرعامل شرکت هلدینگ عربستان سعودی امروز در یک پست لینکدین عکسی منتشر و اعلام کرد:
«ناوگان هلی پدهای برقی برای حمل بازدیدکنندگان در اطراف منطقۀ نمایشگاه بینالمللی ریاض در سال 2030 مورد استفاده قرار میگیرند.»
این هلی پدهای به نسبت کمهزینه، تکنفره و دو نفره، بُرد باتری تا 50 کیلومتر را نوید میدهند، که برای یک منطقۀ کوچک بسیار مناسب خواهد بود. نسخۀ دو صندلی آن تا وزن 200 کیلوگرم قابل استفاده است. اگر این هلی پدها، محدود به پرواز در اطراف منطقۀ اکسپو باشند، بعید است که به حداکثر سرعت خود یعنی 130 کیلومتر در ساعت برسند.
بدنۀ این هلی پدها بسیار ساده است. یک غلاف ساده با یک جفت روتور بالا که به صورت کواکسیال روی هم چیده شدهاند تا واکنشهای گشتاور یکدیگر را متقابل و متعادل کنند و نیاز به روتور دم سنتی را از بین ببرند. وزن کل آن تنها 210 کیلوگرم بدون حضور شخصی در قالب تک صندلی است و روتورهای کوتاه آن نویز کمتر از 55 دسیبل را در ارتفاع 150 متری دارد، که نویزی آهستهتر از یک مکالمۀ آرام است.
این طرح به هلی پدها اجازه میدهد که با مقررات موجود به عنوان یک هلیکوپتر پرواز کنند و دیگر نیازی به توجهات ویژۀ نظارتی مانند سایر هواپیماهای چند روتور eVTOL نداشته باشد.
شرکت FlyNow هنوز شش سال فرصت دارد تا بتواند این هلی پدها را در تیراژ بالا تولید کند. هنگامی که برای اولین بار در ماه فوریه نام این دستگاههای FlyNow شنیده شد، این شرکت در حال انجام تستهای زمینی روی یک کانسپت بود، امّا به نظر نمیرسد هیچ نشانهای مبنی بر پرواز دستگاه در این مرحله وجود داشته باشد.
به طور قطع این هلی پدها به کنترل ناوگان مستقل نیاز دارند، چرا که به نظر نمیرسد کنترلهایی در کابین وجود داشته باشد.
همچنین این هلی پدها در زمین نیاز به زیرساختهایی دارند. ریاض شهری با دشتهای بیابانی با شن و ماسههای قرمز فراوان است که کیلومترها در همۀ جهات کشیده شدهاند و فقط چند کیلومتر عرض دارد. بنابراین به نظر میرسد که فضای کافی برای تعبیۀ شارژر این هلی پدها وجود داشته باشد.