چرا کارت گرافیکی هنوز گران است؟

همه گیری کرونا و تمایل برای استخراج رمز ارز منجر به افزایش بی سابقه قیمت کارت های گرافیک در سال های اخیر شد اما به نظر می رسد با وجود رفع این دو مساله، قیمت این محصولات کاهشی نخواهد داشت.

به گزارش تکناک، در سال های اخیر افزایش قیمت کارت ‌های گرافیک در سال‌ های اخیر به دلیل تقاضای بسیار بالا برای استخراج رمز ارز و نیز مشکلاتی که به دلیل همه گیری کرونا در زمینه تولید کارت‌ های گرافیکی پیش آمد، اتفاق افتاده است.

اما با وجود کاهش قیمت کارت های گرافیک در اثر پایان همه گیری و حرکت اتریوم به سمت ثبات سهام ، قیمت پردازنده‌های گرافیکی هنوز هم بالاست و به گفته یکی از خرده‌فروشان آلمانی، دو برابر گران‌تر از گذشته هستند.

سایت Mindfactory.de یکی از بزرگترین فروشگاه‌های سخت‌افزار رایانه‌های شخصی در اروپاست که داده‌های فروش خود را به‌طور دوره‌ای منتشر می ‌کند. این انتشار داده های فروش به آشکار شدن روندهایی مانند افزایش سهم بازار AMD، محبوبیت RTX 4070 Ti و میزان خرابی پردازنده‌های گرافیکی کمک کرده است.

اکنون، Mindfactory قیمت‌های اخیر کارت گرافیکی را جمع‌آوری کرده است تا نشان دهد که حتی پس از پشت سر گذاشتن دوران همه گیری کرونا  و عبور از مشکلات عرضه، قیمت کارت های گرافیک  هنوز حدود دو برابر گران‌تر از سال 2020 است.

در سال 2020، قبل از افزایش قیمت انبوه، میانگین قیمت کارت ‌های ویدئویی AMD در Mindfactory.de 295 یورو (314 دلار) و برای Nvidia، 427 یورو (455 دلار) بود. اگر از خریدهای از روی  هراس در دوران کرونا صرف نظر کنید و  باید به قیمت های فعلی 600 یورو (639 دلار) برای AMD و 825 یورو (879 دلار) برای انویدیا توجه کنید چراکه قیمت ها برای هر دو سازنده کارت گرافیکی بیش از دو برابرنسبت به سال 2020 است.

AMD Radeon RX 7900 XTX و 7900 XT جدید.

به نظر می ‌رسد که انویدیا و AMD تمایل دارند تا انتظارات خریداران را برای حفظ حاشیه سودی که در طول دوران کمبود در دوره همه‌ گیری به دست آورده‌اند، رفع کنند.

دو برابر شدن قیمت کارت ‌های گرافیکی، شامل تمام پردازنده‌های گرافیکی حتی سری جدید RTX 40 نیز می ‌شود. بنابراین، افزایش قیمت کارت‌ های گرافیکی، امری ناگوار نیست، زیرا قیمت برخی از این کارت‌ های گرافیکی با خرید عمده، از حدود 2000 دلار آغاز می‌ شود. این قیمت‌ها با توجه به هزینه 3000 دلاری کارت گرافیکی RTX 3090 در سال 2022، به نظر ممکن است ارزان به نظر برسد، اما این قیمت، قیمت رسمی انویدیا است.

به نظر می رسد انویدیا و AMD مشتاق بازنشانی انتظارات خریداران  برای حفظ  حاشیه سودی که در طول دوره کمبوددر دوران همه گیری به دست آورده اند، هستند.

جنسن هوانگ، مدیر عامل انویدیا علناً هشدار داده است که دوران کاهش قیمت پردازنده‌های گرافیکی به پایان رسیده است و ظاهراً نگرش «آن را بگیر یا آن را رها کن» انویدیا در مورد قیمت‌گذاری بالاتر به خروج کامل EVGA که شریک این شرکت در ساخت کارت‌ های گرافیکی است، کمک کرده است.

افزایش دائمی قیمت کارت ‌های گرافیکی نسل فعلی، فروش رایانه‌های شخصی را سخت‌تر می ‌کند. با خرید Xbox Series S که بسیاری از بازی‌های مشابه را روی رایانه شخصی نیز می‌ توان اجرا کرد، با قیمت کمتر از 300 دلار، می ‌توانید هزینه کمتری داشته باشید.

در حالی که برای تهیه یک سیستم رایانه شخصی جدید، قیمت یک GPU میان رده بالای 300 دلار خواهد بود و البته باید قیمت اجزای دیگر مانند CPU، RAM و فضای ذخیره‌سازی برای تهیه این سیستم جدید در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.