نیروی دریایی آمریکا در حال ساخت نسل ششم جنگندههای خود با نام F/A-XX است که به احتمال زیاد در آغاز دهه 2030 وارد خدمت میشوند.
به گزارش تکناک، این جنگنده با قابلیتهای پیشرفته مانند: حسگرهای مدرن، قدرت بالای تهاجمی و ادغام با سیستمهای بدون سرنشین طراحی میشود.
در حالی که نیروی هوایی آمریکا برنامه خود را به دلیل نگرانیهای مربوط به هزینههای بالا و اثربخشی آن در برابر تهدیدات جدید، به طور موقت متوقف کرده است، اما نیروی دریایی به سرعت به انتخاب تأمینکننده بین شرکتهای Boeing، Lockheed Martin و Northrop Grumman نزدیک میشود.
در تاریخ ۲ اکتبر، بالاترین مقام نیروی دریایی اعلام کرد که انتظار میرود قراردادی برای جنگندههای نسل ششم مبتنی بر ناو هواپیمابر امضا شود و این جت حمله دوربرد در دهه ۲۰۳۰ آماده خدمت باشد.
دریاسالار لیزا فرانچتی، رئیس عملیات نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد: «ما انتظار داریم که پلتفرم نسل ششم دارای حسگرها، کشندگی و برد پیشرفته، همچنین توانایی ادغام با قابلیتهای سرنشیندار و بدون سرنشین باشد.»
فهرست مطالب
قرارداد نسل ششم جنگندهها
به زودی رقبای بوئینگ، لاکهید مارتین و نورثروپ گرومن برای تصمیمگیری نیروی دریایی رقابت خواهند کرد.
فرانچتی به خبرنگاران گفت: «ما سه شرکت داریم که پیشنهاداتی برای آن ارائه دادهاند و در حال حاضر در مرحله انتخاب منبع هستیم.»
نیروی دریایی ایالات متحده خود را به این برنامه، که در حال حاضر به عنوان F/A-XX شناخته میشود، متعهد کرده است، در حالی که نیروی هوایی این کشور در حال بررسی هواپیمای جنگی آینده خود، هواپیمای نسل بعدی تسلط هوایی (NGAD) میباشد و تحلیل سریعی را در سه ماه آینده برنامهریزی کرده است.
مقامات نیروی هوایی ترجیح خود را برای یک جایگزین اقتصادیتر ابراز کردهاند. هزینه NGAD میتواند کاهش یابد، اما این ممکن است باعث معاملهای با برد و بار شود، که احتمال دارد باعث انتخاب یک موتور به جای دو موتور باشد.
نیروی هوایی میتواند برد کوتاهتری داشته باشد، تنها در صورتی که یک سیستم سوخترسانی هوایی نسل بعدی (NGAS) مخفی را به کار گیرد، که مفهوم تانکر آینده نیروی هوایی است.
جایگزینی جنگندههای موجود
F/A-XX نیروی دریایی قرار است نقشهای جنگندههای چندمنظوره F/A-18 سوپر هورنت و هواپیماهای حمله جنگ الکترونیک E/A-18 گرولر را بر عهده بگیرد.
هدف این است که برد و قابلیتهای حسگری و جنگ الکترونیک بیشتری نسبت به جنگندههای نسل پنجم F-35C در خدمت داشته باشد.
نیروی دریایی با مشکلات بودجهای مواجه است، اما اوایل امسال حدود ۱ میلیارد دلار از بودجه F/A-XX را به تعویق انداخت تا آمادگی فوری را در اولویت قرار دهد و ممکن است کنگره بودجه نسل ششم جنگندههای F/A-XX را بیشتر کاهش دهد.
اظهارات فرانچتی نشان میدهد که نیروی دریایی همچنان توسعه یک جنگنده سرنشیندار را در اولویت میداند، حتی در حالی که آینده جنگنده نسل بعدی نیروی هوایی نامشخص باقی مانده است.
او بیان کرد: «پلتفرمهای هوایی به همان اندازه یکی از مزایای استراتژیک ما به عنوان یک خدمت هستند و مزیت اصلی دیگر زیردریاییها به شمار میروند.»
فرانچتی تأکید کرد: «در حالی که هماهنگی برنامههای هواپیمایی آینده شاخههای مختلف نظامی تا حدی مهم است، تصمیم نیروی هوایی برای توقف NGAD، هر چه که باشد، پیشرفت F/A-XX را متوقف نخواهد کرد.»
بر اساس آخرین برنامهها، موتور NGAD قرار بود از برنامه پیشرانه تطبیقی نسل بعدی (NGAP) تأمین شود.
موتور NGAP طراحی شده بود تا به عنوان یک کاربرد ساده شده از فناوریهای ایجاد شده برای برنامه انتقال موتور تطبیقی (AETP) باشد. AETP یک سال پیش به عنوان گزینهای برای F-35 Lightning II حذف شد.
نسل ششم جنگندههای F/A-XX ممکن است بتواند از فناوری موتور NGAD استفاده کند.