شرکت فراری ابرخودرو هیبریدی F80، قویترین خودرو جادهای خود را بهطور رسمی رونمایی کرد.
بهگزارش تکناک، شرکت فراری همواره با معرفی محصولات جدید خود توجه علاقهمندان و کارشناسان صنعت خودرو را به خود جلب کرده است؛ اما این بار با معرفی ابرخودرو هیبریدی فراری F80، انتظارات علاقهمندان از این شرکت بسیار افزایش یافته است. این خودرو درحدود ۱۲۰۰ اسببخار قدرت دارد و درکنار مدلهای افسانهای همچون F40 و GTO و LaFerrari قرار میگیرد.
فهرست مطالب
موتور و پیشرانه هیبریدی قدرتمند
بهنقل از ورج، یکی از ویژگیهای برجسته فراری F80، پیشرانه چهارچرخ محرک آن است که ترکیبی از موتور احتراق داخلی و سیستم هیبریدی است. بخش بنزینی این خودرو موتور ۳ لیتری V6 توربوشارژ است که بهتنهایی ۸۸۸ اسببخار قدرت تولید میکند. این موتور با دور موتور ۹۲۰۰ دوربردقیقه، اوج عملکرد خود را نشان میدهد. به این موتور قدرتمند، سیستم هیبریدی افزوده شده است که شامل دو موتور الکتریکی در محور جلو و یک موتور الکتریکی دیگر بین موتور و گیربکس هشتسرعته دوکلاچه قرار دارد.
فراری F80 با ترکیب این سیستمها، درمجموع ۱,۱۸۴ اسببخار قدرت تولید میکند؛ اما Ferrari طبق معمول، این رقم را به ۱,۲۰۰ اسببخار گرد کرده است. شتابگیری این خودرو از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت تنها در ۲/۱۵ ثانیه انجام میشود و سرعت نهایی آن به ۳۵۰ کیلومتربرساعت میرسد. وزن خشک این ابرخودرو نیز تنها ۱,۵۲۵ کیلوگرم است که از LaFerrari نیز سبکتر است.
تقویت قدرت با Boost Optimization
یکی از ویژگیهای برجسته فراری F80، استفاده از قابلیت Boost Optimization است که به رانندگان اجازه میدهد تا در لحظات حساس پیست، قدرت بیشتری دریافت کنند. این سیستم با ثبت مسیر رانندگی و تجزیهوتحلیل مسیرهای مستقیم و پیچها، بهطور خودکار نیروی بیشتری به سیستم هیبریدی خودرو منتقل میکند تا به راننده کمک کند پیجها را با سرعت بیشتری پشتسر بگذراد.
فراری این قابلیت را در دو حالت Performance و Qualify ارائه داده است. در حالت Performance، تمرکز بر حفظ مقدار ثابتی از توان الکتریکی در طول رانندگی است. درمقابل در حالت Qualify، بوست قدرت در لحظات حساس به حداکثر میرسد؛ ولی باتری سریعتر تخلیه میشود.
آیرودینامیک پیشرفته و مهندسی بهینه
Ferrari F80 نهتنها ازنظر موتور و پیشرانه پیشرفته است؛ بلکه درزمینه آیرودینامیک نیز یکی از برترینها محسوب میشود. این خودرو باتری هیبریدی ۲/۳ کیلوواتساعتی دارد که در پایین محفظه موتور قرار گرفته است تا مرکز ثقل خودرو بهینهتر شود و عملکرد دینامیکی بهتری ارائه دهد.
این خودرو در سرعت ۲۵۰ کیلومتربرساعت، هزار کیلوگرم نیروی رو به پایین تولید میکند که بهلطف ویژگیهای آیرودینامیک فعال مانند بال عقب قابلتنظیم حاصل میشود. زاویه ۱۱ درجهای این بال بسته به جریان هوا، بهتنهایی نزدیک به ۲۰ درصد از نیروی رو به پایین تولیدشده را فراهم میکند. دیگر ویژگیهای آیرودینامیک این خودرو شامل پنلهای زیر بدنه صاف و سیستم تعلیق فعال و دیفیوزر عقب است که همگی به بهبود عملکرد کمک میکنند.
طراحی آیندهنگر و فضای داخلی خاص
ازنظر طراحی، F80 ظاهری کاملاً جدید و آیندهنگرانه دارد. فلاویو برتونی (Flavio Bertoni)، مدیر طراحی فراری، این خودرو را بهعنوان مدلی با تأثیر بصری قوی و متفاوت توصیف کرده است. برخلاف خودروهای معمول که دو چراغ جلو و جلوپنجره دارند، در F80 نواری سیاه در سراسر بخش جلویی خودرو دیده میشود که ظاهر آن را از دیگر خودروهای جادهای متمایز میکند. این طراحی منحصربهفرد بهطرز خاصی یادآور مدل Daytona قدیمی است؛ هرچند Ferrari ادعا میکند F80 بیشتر از فیلمهای علمیتخیلی الهام گرفته است.
فضای داخلی فراری F80 برای دو نفر جا دارد. صندلی راننده قابلتنظیم است و با رنگ قرمز درمقابل فضای داخلی مشکی طراحی شده است. این در حالی است که صندلی سرنشین ثابت و از بالشتک چسبیده به بدنه فیبرکربنی تشکیل شده است. این چیدمان کمی نامتقارن بوده و فراری F80 آن را بهعنوان کابین 1+ معرفی کرده است.
تولید محدود و قیمت نجومی
فراری F80 قرار است تنها در ۷۹۹ نسخه تولید شود. قیمت پایه این خودرو ۲/۹۶ میلیون یورو تعیین شده است که با احتساب هزینهها به ۳/۲۳ میلیون دلار آمریکا میرسد. با معرفی F80، فراری باردیگر ثابت کرده است که در زمینه مهندسی خودروهای فوقپیشرفته و آیرودینامیک پیشرو است و این مدل را میتوان بهعنوان یکی از برجستهترین محصولات تاریخ این برند در نظر گرفت.