پیشرفت قابل توجه پزشک هوش مصنوعی گوگل

گوگل بر این باور است که آینده صنعت سلامت بر اساس تجربه‌های دیجیتالی و موبایلی خواهد بود و به همین دلیل در رویداد سالانه چک آپ خبرهای جدیدی درباره پیشرفت چشمگیر پزشک هوش مصنوعی را اعلام کرد.

به گزارش تکناک، این غول دنیای فناوری راه بسیار پر چالشی را برای تبدیل اطلاعات خود به ابزار و خدمات مفید، پشت سر گذاشته است. Google Health واحد رسمی که این شرکت در سال 2018 برای مقابله با مشکلات سلامتی تشکیل داد، در سال 2021 منحل شد. البته ماموریت این واحد در چند قسمت دیگر مثل YouTube، Fitbit، Health AI، Cloud و سایر تیم‌ها همچنان ادامه داشت.

گوگل اولین شرکت فناوری نیست که رویای بزرگ حل مشکلات سخت درمانی و سلامتی را در سر دارد. برای مثال، شرکت IBM به استفاده از محاسبات کوانتومی برای دستیابی به موضوعاتی مانند بهینه ‌سازی داروهایی که پروتئین ‌های خاصی را هدف قرار می‌دهند یا  بهبود دستگاه های پیش ‌بینی کننده خطرات قلبی عروقی پس از عمل جراحی و همچنین موضوع  جستجوی توالی متقابل ژنوم و شناسایی پایگاه‌های اطلاعاتی بزرگ دارو برای یافتن درمان آلزایمرعلاقه‌مند است.

مدیران شرکت Google (American multinational technology company) در سومین رویداد سالانه سلامت این شرکت که «چک آپ» نام دارد، بروزرسانی‌هایی را درباره طیف وسیعی از پروژه‌های درمانی و سلامتی ارائه کردند که قرار است شرکت روی آن کار کند. در این رویداد، نکاتی مانند توسعه یک پزشک بالینی دقیق‌ تر از هوش مصنوعی و ویژگی‌های بسیار مهم اضافه شده در Fitbit و Android مطرح شد.

نمایشی از نحوه استفاده از هوش مصنوعی گوگل برای انجام سونوگرافی در بارداری

در تحقیقات قبلی شرکت گوگل، ارتباط بین هوش مصنوعی و دنیای پزشکی در بیماری های مانند تشخیص سرطان سینه، تشخیص بیماری های پوستی و عوامل ژنومی تعیین کننده سلامت را پوشش داده است. اکنون، این شرکت، مدل‌های هوش مصنوعی خود را گسترش می‌دهد تا کاربردهای بیشتری مانند برنامه ‌ریزی درمان سرطان، تشخیص سرطان روده بزرگ از تصاویر بافت‌ها و سونوگرافی را شامل شود.

یکی از اقدامات جالب این شرکت، استفاده از هوش مصنوعی برای انجام یک کار خاص درمانی است و این اقدام اینگونه است که محققان با استفاده از یک مدل هوش مصنوعی به نام Med-PaLM، برای پاسخ به سوالات رایج پزشکی، آزمایش های لازم را شروع کرده‌اند. Med-PaLM بر اساس یک مدل زبانی بزرگ طراحی شده است. در مقاله ای که در اوایل امسال منتشر شد، آمده است که این مدل در آزمون مجوز پزشکی ایالات متحده، 67.6 درصد امتیاز را کسب کرد.

آلان کارتیکسالینگام، یک دانشمند تحقیقاتی ارشد شرکت گوگل (شرکتی آمریکایی فعال در زمینه اینترنت، فناوری و تکنولوژی) در این رویداد اعلام کرد که با توسعه دومین مدل این هوش مصنوعی یعنی Med-PaLM 2، این مدل دقت خود را در سؤالات پزشکی به 85.4 درصد رسانده است. او گفت که در مقایسه با دقت پزشکان، گاهی اوقات Med-PaLM شبیه به آنها عمل نمی کند، اما به طور کلی دقیق است.  البته ما هنوز در حال یادگیری هستیم.

کاربران می توانند با قرار دادن نوک انگشت خود روی دوربین پشتی تلفن های پیکسل خود، نبض خود را بگیرند.

این شرکت اکنون مجموعه گسترده‌ای از معیارهای مربوط به ضربان قلب، تنفس، دمای پوست، خواب، استرس و موارد دیگر را در قسمت سخت ‌افزاری دستگاه‌های گوگل مانند Fitbit، Pixel و Nest، در اختیار کاربران قرار می دهد.

اما دوربین‌های تلفن‌های پیکسل، و همچنین ردیاب‌های حرکتی و صدا در دستگاه‌های Nest، می‌توانند بینش هایی ویژه ای در مورد سلامتی فرد ارائه دهند. مثلا در Fitbit می توان قسمتی به نام پروفایل خواب را دید که در آنجا با استفاده از سنسورهای ضربان قلب، ساعت خواب و بیداری فرد را ثبت می کند. شرکت گوگل همواره در حال گسترش معیارهای سلامتی خود است.

امیدواریم شخصی‌ سازی حوزه سلامتی به کاربران یاد آوری کند تا به الگوها و قابلیت های بلندمدتی که ممکن است مدتی از مسیر اصلی خود خارج شوند، فرصتی دوباره دهند. گوگل همواره در حال آزمایش ویژگی‌های جدید است. یکی از این ویژگی ها شناسایی سرفه افراد، بر اساس الگوی تکرار سرفه آنان در گوشی های پیکسل به عنوان اثر انگشت صوتی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.