مرسدس بنز در حال توسعه سیستمی نوآورانه به نام «ترمزهای درایو» است که ترمز را به صورت مستقیم به سیستم انتقال قدرت خودروهای الکتریکی متصل میکند.
به گزارش تکناک، همه خودروهای مدرن از ترمز دیسکی استفاده میکنند. در این سیستم، یک قطعه به نام روتور به چرخ وصل است و یک کالیپر، لنتهای ترمز را به چرخها متصل میکند. وقتی راننده پدال ترمز را فشار میدهد، مایع هیدرولیک به کالیپر میرود و باعث میشود که لنتها به روتور فشار بیاورند و چرخ کُند شود.
سایر سیستمهای ترمز مانند ترمز درام یا ترمز هوایی هم وجود دارند، که برای کاهش سرعت از اصطکاک استفاده میکنند. اما در اینجا صحبت از سیستمهای ترمز فشاری است که با این موارد تفاوت دارد.
در این سیستم ترمز جدید مرسدس برای خودروهای الکتریکی، به جای کالیپر، یک لنت ترمز دایرهای به شفت موتور الکتریکی وصل است و به یک حلقه ثابت فشار میآورد، که به سیستم خنککننده آب متصل است. همه اینها در یک محفظه بسته قرار دارند.
مرسدس میگوید این سیستم ترمز نیازی به تعمیر یا تعویض در طول عمر خودرو ندارد و میتواند هزینههای نگهداری ترمز را برای مالکان کاهش دهد. حتی گرد و غبار ترمز در یک محفظه کوچک جمع میشود و نیازی به تخلیه ندارد.
گرد و غبار ترمز در مناطق شهری با ترافیک سنگین مشکلساز است و امکان دارد در مسیرهایی مانند شیبهای تند بوی آن را حس کنید.
در خودروهای برقی، موتورها هنگام رها کردن پدال گاز به عنوان ترمز عمل میکنند، چرا که انرژی را به باتریها برمیگردانند و باعث کاهش سرعت میشوند. اما حتی در این خودروها نیز به یک سیستم ترمز واقعی نیاز است.
اگرچه سیستم ترمز درایو هنوز در حال آزمایش است، مرسدس معتقد است که مشکلی برای کاهش کارایی ترمز نخواهد بود، چون این سیستم با آب خنک میشود.
این سیستم تمام اجزای ترمز را از چرخها جدا میکند، که باعث کاهش وزن غیرمعلق (وزنی که شاسی حمل نمیکند و به چرخها منتقل میشود) میشود.
این کاهش وزن باعث بهبود هندلینگ و راحتی رانندگی میشود. همچنین چرخها از نظر آیرودینامیکی میتوانند به شکل بهتری طراحی شوند.
ترمزهای درایو نیاز به تعمیر ندارند و این موضوع به صرفهجویی در زمان و هزینه مالکان کمک میکند. همچنین یکپارچهسازی اجزا، هزینهها و مواد مصرفی تولیدکنندگان را کاهش میدهد و تأثیر کمتری بر محیط زیست دارد.
با اجرای استانداردهای آلایندگی یورو ۷ از سال ۲۰۲۶، طراحی ضد گرد و غبار این سیستم بسیار پیشرفته خواهد بود.
در حالی که مرسدس در حال بازتعریف سیستمهای ترمز برای خودروهای الکتریکی خود است، شرکتهای دیگر هم در حال تغییر معماری خودروهای برقی هستند.
شرکت REE رویکرد جالبی دارد و تمام اجزای اصلی مانند: موتور، سیستم انتقال قدرت، فرمان، تعلیق و ترمزها را به داخل چرخ منتقل کرده است.
این کار یک پلتفرم مدولار شبیه به اسکیتبرد ساخته است، که میتوان انواع مختلف خودروها، از کامیونها گرفته تا خودروهای اسپرت و ونهای کمپر را روی آن ساخت.
اینکه ترمزهای درایو مرسدس به یک استاندارد جدید تبدیل خواهند شد یا فقط به عنوان یک بهروزرسانی لوکس برای خودروهای الکتریکی باقی میمانند، هنوز مشخص نیست.