شرکت مرسدس بنز به دنبال توسعه رنگ خورشیدی است که قادر به تولید انرژی کافی برای حرکت خودروها تا ۲۰ هزار کیلومتر در سال باشد.
به گزارش تکناک، مرسدس بنز فهرستی از پروژههای تحقیقاتی و فناوریهای آیندهای که روی آنها کار میکند، منتشر کرده است. یکی از آنها رنگ خورشیدی میباشد، که این پروژه به عنوان گامی پیشرفته در فناوری خودروهای برقی مطرح است.
پیش از این، برخی شرکتها تلاش کردهاند که پنلهای خورشیدی را در بدنه خودروهای برقی قرار دهند. به عنوان مثال، خودروهایی مانند Lightyear 0 که گفته میشد ماهها بدون نیاز به شارژ حرکت میکند، یا خودروی سهچرخ برقی Aptera Solar و تریلرهای نیمهکامیونی با پنلهای خورشیدی که توسط شرکت اسکانیا طراحی شدهاند.
رنگ خورشیدی ایده جدیدی نیست و روشهای مختلفی برای پاشیدن مواد جذبکننده نور خورشید روی سطوح وجود دارد، که بیشتر در تحقیقها استفاده میشوند. اما رنگ کردن تمام بدنه خودرو با چنین رنگی یک قدم پیشرفتهتر به حساب میآید.
شرکت مرسدس-بنز این ایده را در یک اطلاعیه جدید با عنوان «نوآوریهای پیشگامانه برای خودروی آینده» معرفی کرده است. در این اطلاعیه، برخی از مهمترین پروژههای تحقیقاتی که مرسدس-بنز روی آنها کار میکند، توضیح داده شده است.

در ادامه مهمترین نکات استخراج شده از اطلاعیه مطبوعاتی مرسدس بنز آمده است:
- رنگ خورشیدی تنها ۵ میکرومتر ضخامت دارد و ۵۰ گرم وزن به هر مترمربع از رنگ معمولی اضافه میکند.
- این رنگ با کارایی حدود ۲۰ درصد عمل میکند.
- مساحت ۱۱ مترمربع که معادل سطح رنگشده یک خودروی شاسیبلند متوسط است، میتواند تحت شرایط ایدئال در اشتوتگارت آلمان، انرژی کافی برای پیمودن حداکثر ۱۲,۰۰۰ کیلومتر در سال تولید کند. این عدد در لسآنجلس به ۲۰,۰۰۰ کیلومتر و در پکن به ۱۴,۰۰۰ کیلومتر نزدیکتر خواهد بود.
- این رنگ حاوی هیچگونه مواد خاکی کمیاب، سیلیکون، مواد سمی یا مواد محدود در دسترس نیست.
- این رنگ قابل بازیافت است.
- هزینه تولید آن به طور قابل توجهی ارزانتر از ماژولهای خورشیدی معمولی است.
شرکت مرسدس-بنز میگوید که این رنگ خورشیدی میتواند با توجه به شدت تابش خورشید و دادههای مربوط به عادات رانندگی روزانه، نیاز به شارژ پلاگین را برای صاحبان خودروهای الکتریکی در لسآنجلس حذف کند.
به عنوان مثال، در لسآنجلس که رانندگان معمولی روزانه مسافت زیادی را میرانند، این رنگ میتواند انرژی کافی برای شارژ خودرو تولید کند. در اشتوتگارت، جایی که رانندگان روزانه به طور متوسط ۵۲ کیلومتر رانندگی میکنند، این رنگ حدود ۶۲ درصد از انرژی مورد نیاز را تأمین خواهد کرد.
مرسدس-بنز جزئیات دقیقی درباره ترکیب فعال رنگ خورشیدی خود اعلام نکرده است، اما با توجه به کارایی بالا، ضخامت کم، استفاده نکردن از مواد کمیاب و سیلیکون، همچنین هزینه تولید پایین، به احتمال زیاد این رنگ از مادهای به نام «پروسکایت» ساخته شده است.
در آزمایشگاه، پروسکایت عملکرد خوبی از خود نشان داده است و به نظر میرسد با ویژگیهای مورد نظر همخوانی داشته باشد.
مشکل اصلی در دهه گذشته، داشتن دوام کافی برای این ماده بوده، چرا که این ماده در برابر آب و نور فرابنفش آسیبپذیر است. اما به نظر میرسد پوششهایی وجود داشته باشد که میتوانند آن را مقاومتر کنند.

به عنوان نمونه، چسب BondLynx از شرکت XlynX کانادا و پوشش دیگری که در دانشگاه پرینستون توسعه یافته است، میتوانند عمر پروسکایت را تا ۳۰ سال افزایش دهند. با وجود این، هنوز چنین فناوریهایی به صورت تجاری عرضه نشدهاند.
در راهحل شرکت مرسدس بنز، پوشش خورشیدی به صورت مستقیم روی بدنه خودرو اعمال میشود و سپس روی آن رنگ معمولی اسپری میگردد.
این روش از مواد جذبکننده نور خورشید در برابر گرد و غبار، کثیفی، خط و خش و دیگر آسیبهای معمولی محافظت میکند. مرسدس بنز میگوید که این رنگ بر پایه نانوذرات توسعه یافته است، که اجازه میدهد ۹۴ درصد از انرژی خورشیدی به لایه زیرین برسد و برای تولید انرژی آماده شود.
ایده رنگ خورشیدی اسپریشدنی پتانسیل زیادی دارد؛ نه تنها برای خودروهای الکتریکی، بلکه به عنوان روشی ارزان برای تبدیل سقفها یا دیوارها به پنلهای خورشیدی مناسب میباشد.
به طور قطع به زودی خودروی مرسدس بنز با رنگ خورشیدی را در نمایشگاهها نمیبینیم، اما به پروسکایت اسپریشدنی و پتانسیل آن برای تولید انرژی پاک، توجه جهانی زیادی خواهد شد.