دو شرکت سونی و هوندا پس از دو و نیم سال همکاری، اولین مدل خودروی برقی مشترک خود را با نام «آفیلا» معرفی کردند که یک سدان چهار درب مجهز به هوش مصنوعی و فناوریهای پیشرفته است.
به گزارش تکناک، این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه CES 2023 به عنوان یک سدان نمونه معرفی شد. یاسوهیده میزونو، مدیرعامل سونی هوندا موبیلیتی، برند آفیلا (Afeela) را به جهان معرفی کرد و گفت این برند نماد رابطه جدید بین انسانها و تحرک است.
این پروژه فراتر از همکاری جزئی سونی در توسعه خودروهای هوندا است. در واقع، این یک همکاری 50/50 میباشد که تکنولوژیهای هر دو شرکت را در بر میگیرد. در نتیجه این خودرو به طور طبیعی پر از فناوریهای پیشرفته است.
یاسوهیده میزونو اعلام کرده که مدل اولیه این خودرو به ۴۵ دوربین و حسگر در داخل و خارج خود مجهز است تا ایمنی و امنیت را تضمین کند. داخل کابین، سیستم به طور مداوم وضعیت راننده را ردیابی و از بروز تصادفات جلوگیری میکند.
نسخه نهایی این خودرو از فناوری Snapdragon Digital Chassis شرکت کوالکام استفاده میکند، که به خودرو توانایی انجام ۸۰۰ تریلیون عملیات در ثانیه را میدهد. این فناوری برای رانندگان امکان دسترسی به سیستمهای پیشرفته هوش مصنوعی، شخصیسازی بیشتر و ویژگیهای مدرن دیگر را فراهم میکند.
خودروی جدید سونی و هوندا هیچ دستگیرهای برای در ندارد. دربها به طور خودکار با نزدیک شدن شما باز میشوند و از طریق اپلیکیشن گوشی هوشمند شما ارتباط برقرار میکنند.
اگر سیستم خودکار برای شما مناسب نباشد، کنترلهای فیزیکی نیز کنار هر پنجره تعبیه شدهاند. از داخل، درب خودرو با فشردن دکمهای روی خود درب باز و بسته میشود.
در داخل کابین، یک فرمان شبیه به تسلا مدل S قرار دارد، که به صورت خودکار تنظیم میشود. صندلیها نیز به طور خودکار به جلو حرکت میکنند و فرمان به ارتفاع دلخواه راننده پایین میآید.
یک کنترل چرخشی در جلوی کنسول مرکزی به شما دسترسی کامل به داشبورد دیجیتال خودرو را میدهد. همچنین دو صفحهنمایش در داشبورد، نمایی وسیع از محیط اطراف خودرو به راننده و سرنشینان ارائه میکنند. آینه عقب نیز میتواند هم تصویر دوربین عقب را نشان دهد و هم یک آینه معمولی باشد.
کابین این خودروی جدید سونی و هوندا برای پنج سرنشین فضای کافی دارد و سقف پانورامیک بزرگ آن فضایی آرامشبخش ایجاد میکند. نورپردازی محیطی در تمام کابین پخش میشود و فضای داخلی خودرو را روشن میکند.
مسافران عقب نیز از صفحه نمایشهای مستقل در پشت صندلیهای جلو برخوردار هستند. علاوه بر این، سیستم سرگرمی داخلی به نام Ridevu به شما این امکان را میدهد که به مجموعهای از صدها فیلم سینمایی از آرشیو سونی پیکچرز دسترسی داشته باشید و آنها را به دلخواه خود تماشا کنید.
این سدان برقی به طور مداوم ورودیهای راننده را بررسی میکند تا به شیوهای هوشمندانه رفتارهای او را یاد بگیرد و تنظیمات خودرو را بر اساس آن تغییر دهد. این تغییرات تنها محدود به واکنش پدال گاز نیست.
به عنوان مثال، خودروی جدید سونی و هوندا میتواند از طریق اتصال به تقویم گوشی شما تشخیص دهد که صبح یک روز خاص جلسهای دارید و بر اساس آن، مسیر سریعتری برای رسیدن به مقصد پیشنهاد کند.
همچنین این خودرو از موتور گرافیکی Unreal شرکت Epic Games استفاده میکند. این موتور گرافیکی، که بیشتر در صنعت بازیسازی شناخته شده است، برای نمایش دادهها و اطلاعات داخل خودرو به شیوهای واقعگرایانه و تعاملی کاربرد دارد.
کیم لیبرری، مدیر فناوری Epic Games در این باره عنوان کرد: «راه طبیعی برای نمایش دادههای مهم در خودرو، استفاده از واقعیت افزوده است، که موتور Unreal در آن تخصص دارد.»
از نظر طراحی بیرونی، این خودرو ابعادی مشابه با هیوندای ایونیک 6 دارد. سقف صاف، آینههای دیجیتال، چرخهای 21 اینچی مشکی و یک نوار نورانی در قسمت جلویی از ویژگیهای آن هستند، که به ارتباط بهتر با سایر رانندگان و اشتراکگذاری دادهها کمک میکند.
همچنین این خودرو از سیستم تعلیق ایربگ و لاستیکهای بزرگتر در عقب بهره میبرد.
در حال حاضر جزئیات دقیقی از عملکرد خودروی جدید سونی و هوندا، مانند سرعت صفر تا 100 یا حداکثر سرعت آن منتشر نشده است. همچنین هنوز مشخص نیست که چگونه راننده و مسافران از امکانات پیشرفته داخل کابین استفاده خواهند کرد.
اگرچه نام مدل نهایی هنوز اعلام نشده، اما این سدان چهار درب با طراحی فستبک قرار است در پایان 2025 عرضه شود. پیشسفارشها از نیمه اول همان سال آغاز خواهد شد و تحویل خودروها در بهار 2026 در آمریکای شمالی شروع میشود.