غولهای خودروسازی ژاپنی، یعنی هوندا، نیسان و میتسوبیشی اعلام کردند که با همکاری یکدیگر تحت یک هلدینگ واحد به رقابت در صنعت خودرو ادامه خواهند داد.
به گزارش تکناک، این سه شرکت که در تلاش هستند در برابر رقابت فزاینده جهانی، مقاومتی مؤثر داشته باشند، به زودی به عنوان سومین خودروساز بزرگ جهان پس از فولکسواگن و تویوتا ظاهر خواهند شد.
این تصمیم در پی انتشار بیانیه مشترک از سوی نیسان و هوندا اعلام شد، پس از شایعاتی که هفته گذشته درباره احتمال ادغام این سه شرکت مطرح شده بود.
نیسان در حال حاضر ۲۴.۰۵ درصد از سهام میتسوبیشی را در اختیار دارد و در گذشته نیز تمایل خود را برای گنجاندن این شرکت در این پروژه جدید ابراز کرده بود.
بر اساس این همکاری، این غولهای خودروسازی ژاپنی قصد دارند به طور مشترک پلتفرمهای خود را به اشتراک بگذارند و مدلهای جدیدی در دستههای مختلف تولید کنند.
همچنین آنها به دنبال همکاری عمیقتر در زمینه تحقیق و توسعه فناوریهای نوین، کاهش هزینههای تولید از طریق اشتراکگذاری خطوط تولید و فرایندهای تأمین قطعات خواهند بود.
این ادغام که تا آگوست ۲۰۲۶ تکمیل خواهد شد، به هوندا و نیسان این امکان را میدهد که خود را با تحولات جهانی در صنعت خودرو، به ویژه در زمینه خودروهای بدون آلایندگی و خودروهای خودران، همگام کنند.
البته چالشهای جدیدی هم در پیش است. این شرکتها باید با برندهایی همچون تسلا و بیوایدی رقابت کنند، که مجموعه گستردهای از خودروهای برقی عرضه میکنند و به سرعت در حال گسترش بازار خود هستند.
هرچند هوندا و نیسان در بازار ایالات متحده عملکرد مناسبی دارند، اما مجموعه خودروهای برقی آنها هنوز جای کار دارد و به نظر نمیرسد که بتوانند به سرعت خود را با تقاضای فزاینده برای خودروهای برقی تطبیق دهند. طبق پیشبینیها، خودروهای برقی تا پنج سال آینده ۴۰ درصد از کل خودروهای فروخته شده در جهان را تشکیل خواهند داد.
همچنین این دو شرکت در چین که بزرگترین بازار خودرو را دارد، با چالشهایی مواجه هستند. در فهرست ۱۰ مدل پرفروش خودرو در نوامبر ۲۰۲۴، تنها یک مدل از نیسان حضور دارد و هیچ مدلی از هوندا در این فهرست دیده نمیشود؛ در حالی که برندهای تسلا و بیوایدی هفت جایگاه را در اختیار دارند.
در حالی که همکاری این غولهای خودروسازی ژاپنی به شکل رسمی اعلام شده است، اما هنوز جزئیات زیادی در مورد تأثیر آن بر تجربه مشتریان یا برنامههای آینده میتسوبیشی منتشر نشده است.
توشیههیروا میبه، مدیر اجرایی هوندا در این باره گفت: «ما هنوز در حال بررسی مراحل اولیه هستیم و تصمیمی درباره ادغام کامل کسبوکارها نگرفتهایم.»
میبه تصریح کرد: «با وجود این، مطمئن هستیم که هوندا و نیسان به حفظ استقلال برندهای خود ادامه خواهند داد.»
ماکوتو اوچیدا، رئیس و مدیرعامل نیسان نیز با ابراز خوشبینی درباره این همکاری عنوان کرد: «ما میتوانیم با هم تجربهای منحصربهفرد برای لذت بردن از خودروها ایجاد کنیم، که هیچکدام از ما به تنهایی قادر به تحقق آن نبودیم.»