با توجه به استانداردهای سختگیرانه آلایندگی یورو 5 که بسیاری از موتورسیکلتهای قدیمی را مجبور به تطبیق یا کنار گذاشتن از بازار کرده، سوزوکی فرصت را برای بهروزرسانی موتورسیکلت DR-Z400S مغتنم شمرده است.
به گزارش تکناک، از زمان معرفی موتورسیکلت سوزوکی DR-Z400S در سال 2000، این مدل به یکی از محبوبترین موتورسیکلتها در دسته موتورسیکلتهای دو منظوره تبدیل شده است.
این موتور به دلیل قابلیت اطمینان بالا و تطابق با نیازهای علاقهمندان به آفرود و ماجراجویی، در طول سالها طرفداران زیادی پیدا کرده است.
حالا سوزوکی نه تنها این مدل را بهروز کرده، بلکه نام آن را نیز به DR-Z4S تغییر داده است. همچنین نسخه سوپراسپرت این مدل با نام DR-Z4SM برای استفاده در جادهها عرضه شده است.
در طراحی DR-Z4S، سوزوکی همچنان سادگی را حفظ کرده و تغییرات زیادی در ظاهر آن ایجاد نکرده است. اما در نمایشگاه EICMA امسال، این شرکت مدل جدید خود را با بهروزرسانیهای زیادی معرفی کرد، که عملکرد، راحتی و تطبیقپذیری آن را بهبود میبخشند.
یکی از مهمترین تغییرات این موتور، بهروزرسانی سیستم سوخترسانی به تزریق سوخت بر پایه الکترونیک برای تطابق با استانداردهای یورو 5 است.
همچنین تغییرات قابل توجهی در ساختار موتور تک سیلندر 398 سیسی انجام شده است، که شامل بهبودهایی در میللنگ، سوپاپها، سر سیلندر، پیستون و شمعها میشود.
در موتورسیکلت DR-Z4S از سیستم گاز الکترونیکی (Ride-by-wire)، سیستم کمک کلاچ SCAS (سیستم کمک کلاچ سوزوکی) و کنترل توان استفاده شده است، که به افزایش راحتی و کارایی موتور کمک میکند.
همچنین سوزوکی تلاش کرده است تا مصرف سوخت این موتور را کاهش دهد، به گونهای که این مدل هم برای سفرهای طولانی و هم برای استفاده در شرایط آفرود بسیار مناسب است.
اما یکی از نکات منفی در این بهروزرسانی، غیبت دنده ششم است. بسیاری از موتورسواران این موتور را به دلیل عدم وجود دنده ششم نقد کردهاند، چرا که این ویژگی میتوانست به بهبود عملکرد موتور در سرعتهای بزرگراهی کمک کند.
با وجود این، بهنظر میرسد که سوزوکی تصمیم گرفته است برای حفظ طراحی و ساختار فعلی، این تغییر را اعمال نکند. این موضوع مشابه تصمیم کاوازاکی در بهروزرسانی موتورسیکلت KLR650 است، که با وجود شکایتهای کاربران، دنده ششم را به مدل جدید خود اضافه نکرد.
در مجموع، با وجود برخی نقدها، بهروزرسانیهای DR-Z4S آن را به موتورسیکلت کارآمدتر و مدرنتری تبدیل کرده است، که همچنان در بین علاقهمندان به آفرود و موتورسواری دو منظوره جایگاه خود را حفظ میکند.
قدرت موتور در این موتورسیکلت دو منظوره هنوز مناسب است و 38 اسب بخار قدرت و 37 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این مقدار، کمی کمتر از مدل قبلی است که 39.5 اسب بخار داشت.
هر چند که حالا این موتورسیکلت بهروز شده، این قدرت را در 8000 دور در دقیقه به دست میآورد، که 500 دور بیشتر از مدل قبلی است. گشتاور اما بدون تغییر باقی مانده است.
در بخشهای دیگر، این موتورسیکلت تکسیلندر کوچک، حالا فریمی جدید و سبک با دو تیرآهن فولادی و زیر فریمی آلومینیومی دارد، که هم میتواند شرایط سخت را تحمل کند و هم به راحتی در خیابانها حرکت نماید.
سیستم تعلیق قابل تنظیم KYB نیز بهروزرسانی شده است، که باعث میشود موتور در جادهها پایدار باشد و در مسیرهای آفرود سخت، کمتر دچار مشکل شود.
سوزوکی از تایرهای دو منظوره IRC GP-410 با اندازههای 80/100 برای تایر جلویی 21 اینچی و 120/80 برای تایر عقبی 18 اینچی در مدل بهروزرسانی شده موتورسیکلت DR-Z400S استفاده کرده است.
سیستم ABS نیز به صورت استاندارد در این موتورسیکلت نصب شده است و میتوان آن را به طور کامل غیرفعال یا برای چرخ عقب هنگام عبور از مسیرهای آفرود غیرفعال کرد (در نسخه سوپراسپرت، تنها میتوان ABS عقب را غیرفعال کرد؛ ABS جلویی همیشه فعال است).
علاوه بر این، دیسکهای ترمز جلو و عقب در این بهروزرسانی بزرگتر شده است، که کمک میکند تا موتور راحتتر متوقف شود.
مخزن سوخت حالا کمی کوچکتر شده و به 8.7 لیتر رسیده است، در حالی که مدل قبلی 9.8 لیتر ظرفیت داشت. به گفته شرکت سوزوکی، این تغییر باعث بهبود هندلینگ موتور میشود.
با وجود کاهش وزن 0.8 کیلوگرم، وزن DR-Z4S هنوز 161 کیلوگرم است، که 7.3 کیلوگرم بیشتر از مدل قبلی میباشد، که به دلیل بهروزرسانیهای دیگر است.
چراغ جلوی هالوژنی مستطیلی موتورسیکلت DR-Z400S با یک چراغ LED دوکاره جدید و شیک جایگزین شده است. همین تغییر برای چراغ عقب و چراغهای راهنما هم اعمال شده است و آنها نیز به LEDهای جدید تبدیل شدهاند.
اگرچه نمایشگر LCD جدید یک نمایشگر TFT نیست، اما تمام اطلاعات مورد نیاز را نمایش میدهد و از نظر ظاهری جذابتر و جمعوجورتر از مدل قبلی است.
پدالهای بزرگتر، صندلی جدید و دستگیرههای آلومینیومی با طراحی جدید، به راحتی و کنترل بیشتر کمک میکنند.
در نهایت، موتورسیکلت DR-Z4S سوزوکی به عنوان یک گزینه معقول، بادوام و چندمنظوره در بازار موتورسیکلتهای دو منظوره شناخته میشود، که هم برای استفاده روزمره و هم برای آفرود مناسب است. حتی امکان دارد بتوانید از این موتورسیکلت برای هر دو هدف به طور همزمان استفاده کنید.
موتورسیکلتهای دوگانه (دو منظوره) از جمله مدلهایی هستند که ظاهر سادهای دارند و نگرانی زیادی برای استفاده آنها در طبیعت ندارید. در عین حال، توانایی زیادی دارند و میتوان از آنها برای رفتوآمد روزانه در شهر استفاده کرد.
این موتورها اغلب قدرت خوبی دارند، سبک هستند و اندازه کوچکی دارند، که آنها را برای مسیرهای شهری مناسب میکند. این ویژگیها کاملا در مدل جدید DR-Z مشاهده میشود.
زمانی که بخواهید به طبیعت بروید، مدل DR-Z4S با سیستم تعلیق بلند، تایرهای نیمه دندانهای و قابلیت تنظیم ABS و کنترل کشش، میتواند در مسیرهای خاکی و گلآلود به راحتی حرکت کند. این موتورسیکلت حتی برای سفرهای طولانیمدت هم مناسب است.
با این بهروزرسانی، مدل جدید DR-Z4S به احتمال زیاد برای هر دو گروه از موتورسواران، چه مبتدی و چه حرفهای، که به دنبال یک موتور مقرونبهصرفه، قابل اعتماد و مناسب برای ماجراجویی هستند، جذابتر خواهد بود. این جذابیت به دلیل تاریخچه قوی و ویژگیهای مدرن آن است.
مدل بهروزرسانی شده موتورسیکلت DR-Z400S در شهر نیز عملکرد بسیار خوبی دارد و به دلیل موتور پرقدرت، طراحی سبک و ابعاد کوچک، گزینه مناسبی برای استفاده در محیط شهری است.
قیمتهای این مدل هنوز اعلام نشده است، اما به احتمال زیاد در حدود 7000 تا 7500 دلار در بازار ایالات متحده باشد.
ترکیب قدرت موتور، هزینههای نگهداری پایین و قابلیتهای مختلف، باعث میشود که موتورسیکلت DR-Z خاص باشد.
موتورسیکلتهای دوگانه کوچکتر دیگری هم وجود دارند، اما یا کندتر یا سنگینتر هستند. گزینههای بزرگتر مانند: XR/DR/KLR 650 هم وجود دارند، اما این موتورها از DR-Z سنگینتر هستند و عملکرد بهتری ندارند.
رقیب اصلی این موتور، هوندا CRF450L است، اما قیمت آن بسیار بالاتر از DR-Z خواهد بود.