رونمایی از یک قابلیت خارق العاده در ویندوز 11

مایکروسافت نسخه پیش ‌نمایش ویندوز 11 را برای کانال بتا Insiders منتشر کرد که در آن تنظیمات حریم خصوصی و APIهای توسعه‌ دهنده جدیدی برای دستگاه‌هایی با “حسگر حضور داخلی” معرفی شده است.

به گزارش تکناک، یکی از ویژگی‌های جدید این نسخه، تشخیص حضور (HPD)  با حسگر است که به دستگاه‌ها و برنامه‌های ویندوز اجازه می‌دهد تا کاربر را در زمانیکه در مقابل دستگاه خود حاضر می‌شود، تشخیص داده و تجربیات منحصربه ‌فردی را بر اساس آن ارائه دهد.

نسخه‌ای از ویندوز 11 که امروز برای پیش‌نمایش ارائه شده است، برای دستگاه‌هایی که مجهز به حسگر حضور نیستند، گزینه‌های تنظیمات حریم خصوصی را به برنامه تنظیمات ویندوز اضافه نمی‌کند. اما برای دستگاه‌هایی که این حسگر را دارند، چندین گزینه تنظیمات حریم خصوصی به برنامه تنظیمات اضافه شده است، تا کاربران بتوانند کنترل کنند کدام برنامه به API حسگر حضور دسترسی داشته باشد. این API در بروزرسانی ویندوز 11 در سال 2022 معرفی شده بود و مایکروسافت در آخرین نسخه‌های پیش‌نمایش قصد دارد APIهای بیشتری را اضافه کند.

بهتر است بدانید که تنها برنامه هایی که با توجه به حسگر حضور ساخته شده‌اند، می‌توانند تشخیص دهند که آیا شما در جلوی رایانه شخصی خود هستید یا نه و آنها هم در ابتدا باید دسترسی لازم را درخواست کنند. می‌توانید بررسی کنید کدام برنامه‌ها حضور شما را تشخیص می‌دهند. برای دسترسی، ابتدا باید به بخش تنظیمات ویندوز بروید و سپس حریم خصوصی و شبکه را انتخاب کنید و در نهایت به بخش سنجش حضور بروید. از اینجا می‌توانید برنامه‌هایی را که به صورت جداگانه به این ویژگی دسترسی دارند، تغییر دهید یا به طور کامل این ویژگی را خاموش کنید.

در واقع، ویندوز 11 مدتی است که از این حسگرهای حضور بهره می برد و از گزینه‌هایی مانند بیدار کردن رایانه شخصی خود در حین نزدیک شدن به آن یا قرار دادن رایانه شخصی خود در حالت خواب در حین دور شدن استفاده می‌کند. اکنون، توسعه ‌دهندگان برنامه‌ها نیز می‌توانند از این قابلیت استفاده کرده و تجربیات خود را با استفاده از یک API در سراسر سیستم توسعه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.