نسخه چینی شبکه اجتماعی اینستاگرام، اپلیکیشن ژیا هانگ شو، همزمان با تهدید به تعطیلی تیکتاک در آمریکا، به رتبه اول فروشگاه اپ استور اپل رسید.
به گزارش تکناک، با نزدیکشدن به ۱۹ ژانویه (۳۰ دی) و تعطیلی احتمالی تیکتاک در آمریکا بهدلیل مالکیت چینی آن، اپلیکیشن ژیا هانگ شو توجهات زیادی را در بین کاربران آمریکایی به خود جلب کرده است. این اپلیکیشن که بهعنوان یکی از رقبای اصلی تیکتاک شناخته میشود، امروز به جایگاه نخست در لیست اپهای رایگان در اپ استور اپل دست یافت. علاوهبر این، درحالحاضر ژیا هانگ شو بهعنوان بهترین اپ شبکههای اجتماعی در بین تمام اپهای رایگان آیفون شناخته میشود.
تککرانچ مینویسد که چندین تولیدکننده محتوا و اینفلوئنسرهای معروف تیکتاک، اپلیکیشن ژیا هانگ شو را تبلیغ و معرفی کردهاند و از دنبالکنندگان خود میخواهند که به این پلتفرم انتقال یابند. اگرچه اینفلوئنسرها نمیتوانند آینده تیکتاک را دقیق پیشبینی کنند، به نظر میرسد که ژیا هانگ شو بهعنوان جایگزینی بالقوه، فرصتی برای آنها بهوجود آورده است تا ریسکهای اجتماعی خود را کاهش دهند.
ژیا هانگ شو که در سال ۲۰۱۳ راهاندازی شد، بهسرعت توانست خود را بهعنوان پلتفرمی محبوب در چین مطرح کند. طراحی این اپلیکیشن مشابه با پینترست است و بهعنوان پاسخ چین به اینستاگرام شناخته میشود. این اپ ویژگیهای اجتماعی خرید را نیز در خود گنجانده است که برای تولیدکنندگان محتوا جذابیت بیشتری دارد. اپلیکیشن ژیا هانگ شو در دوران پاندمی کووید ۱۹ رشد چشمگیری را در میان مصرفکنندگان جوان چینی شاهد بود و اکنون با داشتن ۳۰۰ میلیون نفر کاربر ماهانه فعال، ۷۹ درصد آنها را زنان تشکیل میدهند.
ژیا هانگ شو علاوهبر جذب کاربران، توانسته است توجه سرمایهگذاران بزرگی چون Tencent و Alibaba و ZhenFund را به خود جلب کند. این استارتاپ تاکنون حدود ۹۱۷ میلیون دلار سرمایه دریافت کرده است و ارزش آن پساز فروش سهام ثانویه در سال ۲۰۲۴ به ۱۷ میلیارد دلار رسیده است.
با وجود این موفقیتها، هنوز مشخص نیست که نسخه چینی اپلیکیشن اینستاگرام بتواند توجه کاربران آمریکایی به خود را حفظ کند یا خیر. همچنین این سؤال مطرح است که «آیا نظارت مقامهای آمریکایی بر این اپ تشدید خواهد شد یا خیر؟» دلیل این امر آن است که اپلیکیشن مذکور از چین نشئت گرفته و به نظر میرسد تلاشی برای فعالیت رسمی در آمریکا نکرده است.
در همین حال، کاربران تیکتاک که بهدلیل بحرانهای موجود در این اپ بهدنبال جایگزین هستند، بهشدت از رقبایی مانند ژیا هانگ شو استقبال کردهاند. در مقابل متا، مالک اپلیکیشنهای فیسبوک و اینستاگرام و واتساپ، اخیراً اعلام کرده که سیاستهای مدیریت محتوا را تسهیل خواهد کرد و از بررسی به کمک شخص ثالث دست خواهد کشید. این تصمیم متا باعث نگرانیهایی درزمینه انتشار محتوای نفرتآمیز و اطلاعات نادرست در این پلتفرمها شده است.