افراد کم سواد دچار مشکلات روانی بیشتری می شوند

تحقیقات جدید دانشگاه آنگلیا شرقی نشان می‌دهد که افراد با مهارت‌های سواد پایین، بیشتر در سراسر جهان مشکلات سلامت روانی را تجربه می‌کنند.

تحقیقات جدید دانشگاه آنگلیا شرقی نشان می‌دهد که افراد با مهارت‌های سواد پایین، بیشتر در سراسر جهان مشکلات سلامت روانی را تجربه می‌کنند.

به گزارش تکناک، این اولین مطالعه ای است که دیدگاهی جهانی در مورد ارتباط بین سواد و سلامت روان را ارائه می دهد.

بر اساس این مطالعه، تقریباً 14 درصد از جمعیت جهان فاقد مهارت‌های اولیه سواد هستند و این گروه در معرض خطر بیشتری برای تجربه مشکلات سلامت‌روان مانند تنهایی، افسردگی و اضطراب هستند.

این تیم، از گروه روان‌شناسی بالینی و درمان‌های روان‌شناختی (CPPT) دانشگاه آنگلیا شرقی، می‌گوید که یافته‌های آنها به طور نامتناسبی بر زنان تأثیر می‌گذارد که دو سوم بی‌سوادان جهان را تشکیل می‌دهند.

دکتر بانی تیگ از دانشکده پزشکی دانشگاه نورویچ گفت: علیرغم افزایش نرخ سواد در 50 سال گذشته، هنوز حدود 773 میلیون بزرگسال در سراسر جهان وجود دارند که قادر به خواندن و نوشتن نیستند. نرخ سواد در کشورهای در حال توسعه و کشورهای دارای سابقه درگیری کمتر است و زنان به طور نامتناسبی تحت تأثیر قرار می گیرند.

او ادامه می دهد: ما می دانیم که افرادی که سواد بیشتری دارند، نتایج اجتماعی بهتری از نظر مواردی مانند یافتن شغل، دریافت حقوق خوب، و توانایی تهیه غذا و مسکن بهتر دارند.

ناتوانی در خواندن و نوشتن باعث می شود که فرد در طول زندگی خود عقب بماند و اغلب در دام فقر گرفتار شود. همچنین احتمال ارتکاب جنایت این افراد بیشتر نیز است.

همچنین می دانیم که سواد پایین با سلامت ضعیف تر، بیماری های مزمن و طول عمر کوتاه تر مرتبط است. پیشتر تحقیقاتی در مورد ارتباط بالقوه بین سواد و سلامت‌روان انجام شده است، اما این اولین مطالعه ای است که به این موضوع در مقیاس جهانی می پردازد.

این تیم داده‌های 19 مطالعه را که سواد و سلامت روان را اندازه‌گیری می‌کردند، بررسی کردند. این مطالعات در 9 کشور مختلف (ایالات متحده آمریکا، چین، نپال، تایلند، ایران، هند، غنا، پاکستان و برزیل) انجام شد و تقریباً دو میلیون شرکت کننده در آن شرکت داشتند.

دکتر لوسی هان این بررسی سیستماتیک را به عنوان بخشی از دوره دکترای خود در آموزش روانشناسی بالینی در UEA تکمیل کرد. او گفت: ما از اطلاعات مربوط به سلامت روان و سواد برای ارزیابی ارتباط جهانی گزارش شده بین این دو عامل استفاده کردیم.

آنچه ما دریافتیم ارتباط معنی دار بین سطح سواد و سلامت روان در کشورهای مختلف است. افراد با سواد پایین، مشکلات سلامت روانی بیشتری مانند اضطراب و افسردگی داشتند. نمی توانیم با اطمینان بگوییم که سواد ضعیف باعث سلامت روانی ضعیف می شود، اما ارتباط قوی بین این دو وجود دارد. ممکن است عوامل متعددی بر سلامت روان تأثیر بگذارد که سواد را نیز تحت تأثیر قرار می دهد مانند فقر یا زندگی در منطقه ای با سابقه درگیری. با این حال، آنچه که داده‌ها نشان می‌دهد این است که حتی در این مکان‌ها، شما همچنان شاهد سلامت روانی بدتری برای کسانی هستید که مهارت‌های سوادآموزی ندارند. این کار اهمیت آگاهی از سواد و حمایت از خدمات بهداشت روان را برجسته می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.