خودروی سایبرتراک شرکت تسلا در آزمونهای ایمنی اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها (NHTSA) موفق عمل کرد و توانست رتبه پنجستاره را برای ایمنی راننده و چهارستاره را برای ایمنی سرنشینان به دست آورد.
به گزارش تکناک، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها اغلب وسایل نقلیه را اندکی پس از ورود به بازار ارزیابی میکند، اما بررسی خودروی سایبرتراک با تأخیر انجام شد. این خودرو پس از گذشت یک سال و سه ماه از عرضه، تحت آزمایشهای ایمنی این سازمان قرار گرفت.
پیش از این، دادههای مربوط به ایمنی این خودرو تنها از آزمایشهای داخلی تسلا شامل تستهای تصادف، واژگونی و حتی شلیک گلوله استخراج میشد.
خودروی سایبرتراک در رونمایی جنجالی سال ۲۰۱۹، زمانی که شیشه نشکن آن در یک نمایش زنده شکست، به یک سوژه طنز اینترنتی تبدیل شد.
فهرست مطالب
عبور موفق خودروی سایبرتراک از آزمونهای تصادف
خودروی سایبرتراک تحت مجموعهای از آزمونهای سخت تصادف NHTSA قرار گرفت. نخستین مرحله، آزمون برخورد از جلو بود، که شبیهسازی تصادف دو خودروی همرده را انجام میدهد. در این آزمایش، خودرو با سرعت ۳۵ مایل بر ساعت (۵۶ کیلومتر بر ساعت) به یک دیوار صلب برخورد کرد و موفق شد برای ایمنی راننده، رتبه پنجستاره و برای سرنشین جلو، رتبه چهارستاره دریافت کند.
در ادامه، آزمون برخورد از پهلو انجام شد، که برای شبیهسازی تصادف در تقاطع طراحی شده است. در این مرحله، یک مانع متحرک با زاویه ۲۷ درجه از سمت راننده و با سرعت ۳۸.۵ مایل بر ساعت (۶۲ کیلومتر بر ساعت) به خودرو برخورد کرد. خودروی سایبرتراک در این آزمایش نیز رتبه پنجستاره کسب کرد.
همچنین آزمون برخورد با تیر جانبی برای شبیهسازی برخورد با اشیای ثابت مانند: درختان و تیرهای برق انجام شد. در این آزمایش، خودرو با زاویه ۷۵ درجه و سرعت ۲۰ مایل بر ساعت (۳۲ کیلومتر بر ساعت) به یک تیر صلب برخورد کرد و عملکرد موفقی از خود نشان داد و رتبه پنجستاره را دریافت کرد.
آخرین مرحله، آزمون واژگونی بود که اغلب چالشی جدی برای خودروهای بلند با مرکز ثقل بالا به حساب میآید. خودروی سایبرتراک با وجود طراحی مرتفع، موفق شد که رتبه چهارستاره دریافت کند. این موفقیت به لطف باتری سنگین آن بود، که در پایینترین بخش شاسی قرار گرفته و مرکز ثقل خودرو را کاهش داده است. برآورد NHTSA نشان میدهد که احتمال واژگونی این خودرو ۱۲.۴ درصد است.
خودروی سایبرتراک، مانند سایر مدلهای تسلا، به سیستم پیشرفته کمکراننده (ADAS) مجهز است و تمامی استانداردهای عملکردی لازم برای ایمنی فعال را دارد.
با وجود این، یکی از جنبههای ایمنی این خودرو هنوز ارزیابی نشده است، که ایمنی عابران پیاده میباشد. طراحی خاص و لبههای تیز آن نگرانیهایی درباره میزان آسیب احتمالی به عابران در صورت تصادف ایجاد کرده است.
در حال حاضر، NHTSA ایمنی عابران پیاده را در رتبهبندی خود لحاظ نمیکند، اما در حال تدوین مقررات جدیدی برای سنجش ایمنی وسایل نقلیه در برابر سرنشینان و دیگر کاربران جاده است.
عبور از تمامی چالشها
طراحی غیرمتعارف خودروی سایبرتراک از همان ابتدای عرضه، نگرانیهایی را درباره ایمنی آن به وجود آورد، بهویژه پس از چندین تصادف مرگبار اولیه که داشت. شرکت تسلا تأکید کرده بود که این خودرو حداقل بهاندازه سایر مدلهای این شرکت ایمن است، اما این ادعاها تا پیش از این تأیید نشده بود.
پس از انتشار نتایج NHTSA، تسلا ویدیویی از پشتصحنه آزمایشهای تصادف خود را منتشر کرد، که نشان میداد خودروی سایبرتراک چگونه برای اطمینان از ایمنی مشتریان مورد آزمایش قرار گرفته است. این ویدیو نشان داد که نخستین تست تصادف این خودرو در سال ۲۰۲۳ انجام شده، جایی که با سرعت ۳۵ مایل بر ساعت (۵۶ کیلومتر بر ساعت) به یک مانع صلب برخورد کرده است تا میزان جذب انرژی در بخش جلویی و حفاظت از سرنشینان ارزیابی شود.
خودروی سایبرتراک با ساختاری مینیمال برای جذب ضربه طراحی شده، که با مرکز ثقل آن هماهنگ است تا با سایر خودروها سازگاری داشته باشد. با وجود این، برخی نگرانیها درباره ایمنی دیگر کاربران جاده وجود داشت.
طبق گزارش Autoevolution، تسلا با دقت هر آزمون را بررسی کرد تا بهترین زمان برای فعالسازی ایربگها را تعیین کند، اما به دلیل طراحی خاص خودرو، ایربگهای زانویی در آزمون برخورد از جلو فعال نشدند.
شرکت تسلا ادعا دارد که آزمایشهای گستردهای شامل واژگونی، برخورد با موانع و تصادف با جداول و گودالها، به بهبود طراحی این خودرو کمک کرده است. به گفته این شرکت، خودروی سایبرتراک کمترین احتمال واژگونی و آسیب را در میان تمامی وانتهای موجود در بازار دارد.