شرکت خودروسازی هیوندای در کره جنوبی از فناوری پیشرفتهای رونمایی کرده که قادر است در صورت بروز آتشسوزی در باتری خودروهای برقی، ماده اطفای حریق را بهصورت خودکار اسپری کرده و از وقوع انفجار جلوگیری کند.
به گزارش تکناک، این نوآوری که با هدف مقابله با خطر «فرار حرارتی» طراحی شده، همزمان با تشدید مقررات جهانی برای ایمنی باتریها معرفی شده است.
در سالهای اخیر، با گسترش استفاده از انرژیهای پاک مانند باد و خورشید، حرکت بهسوی حملونقل الکتریکی شتاب گرفته است. خودروهای برقی به دلیل عدم تولید آلایندههای خروجی، نقش مهمی در کاهش انتشار کربن ایفا میکنند. باتریهایی که انرژی تولیدشده از منابع تجدیدپذیر را ذخیره میکنند، از متراکمترین منابع انرژی امروزی بهشمار میآیند. اما در عین حال، این پیشرفتها با چالشی جدی همراه بودهاند: افزایش خطر آتشسوزیهای ناشی از فرار حرارتی در باتریها.
فرار حرارتی پدیدهای است که طی آن دمای سلول باتری بهشدت افزایش مییابد و با بالا رفتن جریان الکتریکی، گرمای بیشتری تولید میشود. این افزایش دما میتواند به سلولهای مجاور سرایت کرده و واکنشی زنجیرهای ایجاد کند. در نهایت، این روند میتواند منجر به انفجار باتری و وقوع آتشسوزی گسترده شده و به خودرو و سرنشینان آن آسیب جدی وارد کند.
در واکنش به این تهدید، کشورهای مختلف اقدام به وضع قوانین سختگیرانهای کردهاند. برای مثال، در اروپا، چین و هند قانونی تصویب شده که بر اساس آن پس از شعلهور شدن یک سلول باتری، باید حداقل پنج دقیقه تا آغاز فرار حرارتی تأخیر ایجاد شود. سایر کشورها نیز بهدنبال جلوگیری کامل از بروز این پدیده هستند و مقرراتی برای مهار موجهای گرمایی درون باتریها اجرا کردهاند.
در همین راستا، شرکت هیوندای موبیس (Hyundai Mobis)، زیرمجموعه گروه هیوندای، اوایل ماه جاری از فناوری «لوله حرارتی تپشی» رونمایی کرد که در باتریهای شارژ سریع این شرکت به کار رفته است. این فناوری با نرخ بالای انتقال حرارت، دمای سلولها را بهسرعت کاهش میدهد و از بروز حرارت بیشازحد جلوگیری میکند.
امروز نیز، هیوندای موبیس از گام جدیدی برای مقابله مستقیم با فرار حرارتی پردهبرداری کرد. در این روش، ماده اطفای حریق مستقیماً و در لحظه روی باتری اسپری میشود. ایده اصلی این سیستم ساده است: با کنترل آتش در همان لحظات ابتدایی، از انتقال حرارت بین سلولهای باتری جلوگیری میشود و زمینه برای گسترش آتش از بین میرود.

برخلاف رویکردهای قبلی که متکی بر مواد مقاوم در برابر حرارت بودند، این فناوری جدید بهصورت فعال و واکنشی عمل میکند. سامانهای به نام BSA (مجموعه سامانه باتری) این امکان را فراهم میکند. این مجموعه شامل یک محفظه باتری، دستگاه اسپریکننده ماده اطفای حریق، و منطق نرمافزاری پیشرفتهای است که عملکرد کل سیستم را کنترل میکند.
سنسورهای دقیق سیستم مدیریت باتری (BMS) بهطور مداوم پارامترهایی مانند دما، ولتاژ و فشار داخلی را اندازهگیری میکنند. در صورت مشاهده ناهنجاری، نرمافزار محل دقیق پاشش را تشخیص داده و فرمان لازم را به دستگاه اسپریکننده صادر میکند.
به گفته هیوندای، قدرت خاموشکنندگی این ماده حدود پنج برابر بیشتر از یک کپسول اطفای حریق ۳.۳ کیلوگرمی خانگی است. این ماده از لحاظ خنککنندگی، عایقسازی و نفوذپذیری عملکرد بسیار بالایی دارد و در عین حال برای انسان و محیطزیست کاملاً ایمن است.
پارک یونگ جون، معاون گروه تحقیق و توسعه سیستمهای باتری در هیوندای موبیس، در اینباره گفت: «با افزایش تولید خودروهای برقی بزرگتر و دارای برد حرکتی بیشتر، استانداردهای ایمنی برای سیستمهای باتری نیز روزبهروز سختگیرانهتر میشوند.»
او افزود: «ما با ترکیب سختافزار و نرمافزار، سیستمهای باتری پیشرفتهای را طراحی خواهیم کرد که نهتنها با استانداردهای جهانی مطابقت دارند، بلکه فراتر از آن عمل میکنند. این سیستمها را در سطح جهانی معرفی و عرضه خواهیم کرد.»