شرکت OpenAI اعلام کرد که قابلیت جستوجوی ChatGPT را به امکانات جدیدی برای تجربه خرید آنلاین بهبودیافته مجهز کرده است.
به گزارش تکناک و به نقل از سایت OpenAI، از روز دوشنبه کاربران ChatGPT هنگام جستوجوی محصولات، میتوانند پیشنهادهای مختلفی دریافت کنند، تصاویر و نقدهای مرتبط با کالاها را مشاهده نمایند و از طریق لینکهای مستقیم به صفحات خرید محصولات هدایت شوند. این بهروزرسانی، امکان طرح پرسشهای بسیار دقیق به زبان طبیعی را فراهم میکند و نتایج کاملاً شخصیسازیشدهای به کاربران ارائه میدهد. در گام نخست، این قابلیت در دستهبندیهایی مانند: مد و پوشاک، زیبایی، لوازم خانگی و الکترونیک آزمایش میشود.
شرکت OpenAI این ویژگی را در مدل پیشفرض GPT-4o برای کاربران نسخههای Pro، Plus و رایگان ChatGPT، همچنین کاربران بدون ورود به حساب کاربری در سراسر جهان فعال کرده است.
این بهروزرسانی بخشی از استراتژی OpenAI برای ارائه تجربهای بهتر و شخصیتر در جستوجوی اینترنتی و رقابت با گوگل است. گوگل که یکی از اصلیترین بازیگران بازار تبلیغات و خرید آنلاین محسوب میشود، طی سالهای اخیر به دلیل وابستگی به تبلیغات، با انتقاداتی درباره کاهش کیفیت نتایج جستوجوی خود مواجه شده است.
شرکت OpenAI ادعا میکند که قابلیت جستوجوی ChatGPT با سرعت بالایی در حال رشد است؛ به گفته این شرکت، کاربران تنها در هفته گذشته بیش از یک میلیارد جستوجو از طریق ChatGPT انجام دادهاند.

بر اساس اعلام OpenAI، نتایج خرید در ChatGPT به طور مستقل و بدون دخالت تبلیغات ارائه میشود. این نتایج بر مبنای فرادادههای ساختاریافته از منابع ثالث مانند: قیمت، توضیحات محصول و نقدهای کاربران تهیه شده است و این شرکت هیچ سودی از خریدهایی که از طریق این جستوجو انجام میشود، دریافت نمیکند.
سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI که پیشتر مخالف تبلیغات در ChatGPT بود، به تازگی در مصاحبهای با بن تامپسون از استراتچری، رویکرد خود را تا حدی تغییر داده است. او اعلام کرده است با تبلیغات «سلیقهای» که صرفاً شامل دریافت کارمزد از خریدهای صورت گرفته باشد و شامل فروش جایگاههای برتر در نتایج نشود، موافق است.
در آینده نزدیک، قابلیت حافظه (Memory) در ChatGPT نیز با ویژگی خرید ادغام خواهد شد. به این ترتیب، ChatGPT میتواند براساس مکالمات قبلی کاربران، پیشنهادات خرید بسیار شخصیسازیشدهای ارائه دهد. هرچند، این ویژگی حافظه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بریتانیا، سوئیس، نروژ، ایسلند و لیختناشتاین در دسترس نخواهد بود.
همزمان با این بهروزرسانی، قابلیت نمایش جستوجوهای پرطرفدار هنگام تایپ سوال نیز به جستوجوی ChatGPT اضافه شده، که مشابه قابلیت تکمیل خودکار (Autocomplete) در گوگل است. علاوه بر این، امکان استفاده از قابلیت جستوجوی ChatGPT از طریق پیامرسان واتساپ نیز فراهم شده است.
گفتنی است که OpenAI پیشتر از طریق پلتفرم عامل (Operator) خود، امکانات خرید مبتنی بر هوش مصنوعی را آزمایش کرده بود؛ پلتفرمی که طی چند ثانیه تا چند دقیقه میتوانست دهها صفحه وب را مرور کند و محصولات مرتبط را برای کاربران بیابد. با وجود این، تجربه خرید در ChatGPT اکنون سریعتر و تعاملیتر شده است و همچنان امکان جستوجوی محصولات با پرسشهای طبیعی را برای کاربران فراهم میکند.