شرکت فراری، خودروساز افسانهای ایتالیایی پس از گذشت ۱۳ سال از تولید آخرین خودروی مجهز به گیربکس دستی، اکنون به طور رسمی احتمال بازگشت این ویژگی کلاسیک را تأیید کرده است.
به گزارش تکناک، جیانماریا فولجنزی، مدیر ارشد توسعه محصول فراری در گفتوگویی اعلام کرده که این برند آماده بررسی بازگشت گیربکس دستی به برخی مدلهای خاص است.
او تأکید کرد که این تصمیم تنها برای خودروهایی اتخاذ میشود که از نظر طراحی و هویت برند، شایسته چنین ویژگی باشند.
فولجنزی در این رابطه گفت: «در خصوص تعویض دنده مکانیکی، این موضوع میتواند در آینده مطرح باشد؛ البته به نوع خودرو وابسته است.» او در ادامه احتمال داد که مدلهای سری Icona، نظیر Monza SP1/SP2 و Daytona SP3، گزینههایی مناسب برای این تغییر باشند، چرا که این خودروها نمایانگر میراث فراری هستند و به گونهای طراحی شدهاند که حس تحسین و لذت رانندگی را در اولویت قرار میدهند.

با وجود این، فولجنزی هشدار داد که افزودن گیربکس دستی به این خودروها ممکن است باعث محدود شدن عملکرد آنها شود. به گفته او، استفاده از گیربکس دستی در کنار موتورهای قدرتمند، مستلزم وجود کلاچی سنگین است، که راننده برای فشردن آن به «پایی بسیار قوی» نیاز دارد.
شرکت فراری آخرینبار در سال ۲۰۱۲ و با مدل California از گیربکس دستی استفاده کرد. پس از آن، تمامی محصولات این برند به گیربکسهای خودکار دوکلاچه مجهز شدند، که با هدف افزایش سرعت، کارایی و عملکرد طراحی شدهاند. با وجود این، هنوز هم بسیاری از علاقهمندان دنیای خودرو، حس ارتباط فیزیکی با خودرو را از طریق تعویض دستی دنده ترجیح میدهند.

این علاقه تنها به مجموعهداران نوستالژیک محدود نمیشود. بنا به برخی گزارشها، حتی چهرههایی مانند لوئیس همیلتون، قهرمان هفت دوره فرمول یک نیز خواستار بازگشت گیربکس دستی شدهاند. گفته میشود که همیلتون علاقهمند است ادای دینی مدرن به فراری F40 انجام شود، که ممکن است به افتخار شماره مسابقهای او F44 نام بگیرد.

شرکت فراری در سالهای اخیر با معرفی مدلهایی مثل SF90 XX، که شتاب صفر تا صد آن تنها ۲.۴ ثانیه میباشد، به مرزهای عملکرد فنی نزدیک شده است. اما همانطور که فولجنزی بیان کرده، افزایش بیشتر قدرت و شتاب ممکن است برای رانندگان عادی نهتنها بیفایده بلکه خستهکننده هم باشد. او تأکید کرد که تمرکز فراری باید بر لذت رانندگی و بهبود ویژگیهای دینامیکی خودرو باقی بماند.
فولجنزی تأکید کرد: «ما نمیخواهیم مشتریان ما هر روز صبح تمرین کنند تا بتوانند خودروی خود را برانند». این اظهارنظر نشاندهنده تغییری در رویکرد فراری است، که از تمرکز صرف بر عملکرد عبور کرده و به دنبال ایجاد تجربهای عمیقتر و انسانیتر از رانندگی است.
با وجود تأیید ضمنی این تصمیم، هنوز هیچ جدول زمانی رسمی برای عرضه مدلهای دستی جدید از سوی فراری منتشر نشده است. اما آنچه روشن است، ورود فراری به دورهای تازه با محوریت احساس، ارتباط و لذت خالص رانندگی خواهد بود؛ مسیری که به احتمال زیاد بسیاری از علاقهمندان وفادار این برند را خوشحال خواهد کرد.