شرکت چینی GWM از پنج سال قبل برای رقابت با برندهای افسانهای جهان، توسعه یک ابرخودروی جدید را آغاز کرده و حالا مدعی ساخت خودرویی بهتر از فراری SF90 استراداله است.
به گزارش تکناک، در حالی که چین در صنعت خودروهای برقی پیشتازی میکند، اما هنوز از توسعه خودروهای مجهز به موتور درونسوز دست نکشیده است. شرکت Great Wall Motor (GWM) به تازگی از پیشرانه هشت سیلندر تویینتوربوی ۴.۰ لیتری خود برای خودروهای سطح بالا رونمایی کرده است و همزمان روی موتور دیزلی ۳.۰ لیتری شش سیلندر نیز کار میکند.
هرچند GWM در دنیای خودروهای پرفورمنس شناختهشده نیست، اما مدیر ارشد فناوری این برند در گفتوگویی که در شبکه اجتماعی ویبو منتشر شده، اعلام کرده است که این خودروی اسپرت جدید قرار است «بهتر از فراری» باشد. با وجود این، به گفته وو هویشیائو، این شرکت همچنان در حال آموختن از رقبا است و مسیر رسیدن به چنین هدف جاهطلبانهای ساده نخواهد بود.


شرکت چینی GWM که بیشتر با وانتها و شاسیبلندهای خود شناخته میشود، حالا تصمیم گرفته است وارد قلمرو ابرخودروها شود. برند زیرمجموعه این شرکت یعنی Ora نیز پیشتر با هاچبک الکتریکی Funky Cat که بعداً به Ora 03 تغییر نام داد، خبرساز شده بود. همچنین وو فاش کرد که برای طراحی دقیقتر خودرو، متخصصی از پیست معروف نوربرگرینگ آلمان به چین دعوت شده است تا تجربههای خود را در اختیار تیم توسعه بگذارد.
با وجود این، روند توسعه این ابرخودروی چینی با چالشهایی روبهرو بوده است. از جمله این چالشها میتوان به مشکلات در تولید شاسی فیبر کربنی و تلاش برای کاهش هزینههای ساخت اشاره کرد؛ موضوعاتی که هنوز مانع از رونمایی رسمی این پروژه شدهاند.
در مورد قوای محرکه این ابرخودرو، استفاده از موتور V8 تازهمعرفیشده منتفی به نظر میرسد، چرا که به گفته مدیر فناوری GWM، این موتور بیشازحد بزرگ است. هنوز مشخص نیست که این شرکت از موتور کوچکتری استفاده خواهد کرد یا پیشرانه کاملاً جدیدی میسازد. در حال حاضر، GWM پیشرانه V6 توئینتوربوی ۳.۰ لیتری را در مدل Tank 700 بهکار میبرد، که با سیستم پلاگین هیبرید، توان ۵۱۶ اسببخار تولید میکند. همچنین مدل Tank 500 Hi4-Z این برند، با استفاده از ترکیب موتور ۲.۰ لیتری بنزینی و دو موتور برقی، قدرتی معادل ۸۵۱ اسببخار ارائه میدهد.
با توجه به اینکه از فراری SF90 Stradale بهعنوان الگو یاد شده است، احتمال میرود که ابرخودروی این شرکت چینی نیز از نوع پلاگین هیبریدی باشد. این خودرو برای رقابت با مدلهایی مانند BYD Yangwang U9 و GAC Aion Hyper SSR در بازار خودروهای الکتریکی پرفورمنس چین طراحی شده است و به گفته وو، باید هیجانی ایجاد کند که باعث «فوران آدرنالین، هورمون و دوپامین» شود.


برخی رسانههای چینی نیز گزارش دادهاند که جک وی، رئیس GWM، به تازگی با یک دستگاه فراری SF90 دیده شده است؛ موضوعی که نشان میدهد هدفگذاری شرکت تا چه حد بلندپروازانه است. با وجود این، حتی اگر این خودرو از نظر عملکرد و قیمت از SF90 پیشی بگیرد، جایگاه و پرستیژ برند مارانللو را نخواهد داشت.
البته در بازار داخلی چین، موضوع اعتبار برند ممکن است چندان تعیینکننده نباشد. برندهای چینی با ارائه خودروهای پیشرفته و با قیمتهای رقابتی، بهسرعت در حال تسلط بر بازار هستند. اما در بازارهای بینالمللی، خرید خودروی اسپرت لوکس از یک برند چینی حتی با قیمت مناسب، هنوز با تردید همراه است و بعید به نظر میرسد که هواداران فراری، سفارشهای خود را برای خرید چنین محصولی لغو کنند.