گوگل پس از تقریباً یک دهه، در ۱۲ مه ۲۰۲۵ آیکون معروف «G» خود را بهروزرسانی کرده است. در طراحی جدید، بخشهای رنگی قرمز، زرد، سبز و آبی بهصورت گرادیان در هم ادغام شدهاند که ظاهری پویا و مدرنتر به آیکون میبخشد.
این شرکت نخستین بار در تاریخ ۱ سپتامبر ۲۰۱۵ لوگوی اصلی خود را به فونت مدرن Product Sans تغییر داد و همزمان آیکون «G» نیز از حرف کوچک سفید «g» روی زمینه آبی به طراحی دایرهای چهار رنگ تبدیل شد که تا امروز پابرجا مانده بود..


9to5google مینویسد که آیکون جدید دیگر شامل چهار بخش رنگی مجزا نیست. در عوض، رنگها بهصورت گرادیانی در هم ادغام شدهاند؛ بهگونهای که قرمز به زرد، زرد به سبز و سبز به آبی تبدیل میشود. این طراحی به مراتب زندهتر و پرطراوتتر دیده میشود و به سبک گرادیان بهکاررفته در لوگوی Gemini گوگل شباهت دارد. همچنین بخش AI Mode در قابلیت جستجوی گوگل نیز از طراحی مشابهی برای میانبرهای خود استفاده کرده است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، این آیکون جدید از روز گذشته در بهروزرسانی اپلیکیشن Google Search برای سیستمعامل iOS فعال شده است. همچنین از روز دوشنبه، کاربران نسخه آزمایشی (بتا) اپلیکیشن گوگل با شماره 16.18 در اندروید نیز این تغییر را مشاهده کردهاند. این تغییر نسبتاً جزئی است و ممکن است بسیاری از کاربران آن را فوراً تشخیص ندهند، بهخصوص زمانی که این آیکون در صفحه اصلی گوشیهای هوشمند دیده میشود. حتی در اندازه بسیار کوچکتر مانند favicon مرورگر نیز این تغییر چندان محسوس نخواهد بود.


در حال حاضر گوگل اعلام نکرده است که آیا لوگوی اصلی شش حرفی خود را نیز تغییر خواهد داد یا خیر. همچنین مشخص نیست که سایر محصولات این شرکت مانند Chrome و Maps نیز طراحی مشابهی را دریافت خواهند کرد. با این حال کارشناسان معتقدند اعمال این سبک گرادیانی بر دیگر آیکونهای چهار رنگ گوگل نیز امکانپذیر و محتمل است.


این اقدام گوگل بخشی از تلاشهای این شرکت برای مدرنسازی و همسانسازی طراحی محصولات خود بهویژه در راستای توسعه هوش مصنوعی و ابزارهای جدید خود تلقی میشود.