در سهماهه اول سال ۲۰۲۵، بازار گوشیهای هوشمند در خاورمیانه با کاهش ۴ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به ۱۱/۷ میلیون دستگاه رسید.
به گزارش تکناک و به نقل از موسسه تحقیقاتی Canalys، بازار تلفنهای هوشمند در منطقه خاورمیانه در سهماهه نخست سال ۲۰۲۵ با افتی ۴ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مواجه شده و تعداد کل دستگاههای عرضهشده به ۱۱/۷ میلیون واحد رسیده است.
با وجود شرایط ناپایدار اقتصادی در منطقه، برندهای پیشرو نظیر شیائومی موفق شدند سهم درخورتوجهی از بازار را حفظ کنند و همزمان خود را با تغییرات سلیقهای مصرفکنندگان وفق دهند. تحلیلگران صنعت این کاهش را نه رکود مطلق، بلکه مرحلهای از گذار در مسیر تکامل صنعت تلفنهای همراه در منطقه میدانند که بهشدت تحتتأثیر شرایط اقتصادی منطقهای قرار دارد.
شیائومیتایم مینویسد که در میان برندهای مختلف، سامسونگ با عرضه ۳/۷ میلیون دستگاه و سهم ۳۲ درصدی از بازار، جایگاه خود را بهعنوان رهبر بازار تثبیت کرد. این برند کرهای با اتخاذ رویکردی هوشمندانه در توزیع و عرضه، توانست رشد سالانه ۱۹ درصدی را رقم بزند.
در مقابل، برند Transsion با کاهش شدید ۳۰ درصدی و عرضه ۱/۹ میلیون دستگاه، با مشکلات جدی در حفظ جایگاه خود مواجه شد. شیائومی نیز با کاهش ۳۱ درصدی عرضه و ثبت تعداد ۱/۶ میلیون دستگاه، سهم ۱۴ درصدی بازار را ازآن خود کرد؛ اما همچنان در میان سه برند پرفروش باقی ماند.
برندهای اپل و آنر بهترتیب با رشد ۱۰ و ۳۶ درصدی در مقایسه با سال گذشته، جایگاههای خود را ارتقا دادند. اپل با عرضه ۱/۳ میلیون دستگاه و سهم ۱۱ درصدی و آنر با عرضه ۱/۲ میلیون دستگاه و سهم ۱۰ درصدی از بازیگران مهم این فصل به شمار میروند.

در تحلیل منطقهای، عربستان سعودی با ۲۶ درصد از کل عرضهها، بزرگترین بازار خاورمیانه باقی ماند. بااینحال، این کشور با کاهش ۱۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل مواجه شد. عراق نیز کاهش ۱۱ درصدی را تجربه کرد؛ درحالیکه امارات متحده عربی با افتی تنها ۱ درصدی، ثبات بیشتری را در بازار خود نشان داد.
برخلاف روند عمومی، بازارهای کویت و قطر عملکردی امیدوارکننده از خود نشان دادند. کویت با رشد ۱۳ درصدی در عرضه تلفنهمراه و قطر با رشد سالانه ۱۶ درصدی، به نقاط درخشان بازار خاورمیانه تبدیل شدند. این ارقام نشان میدهد که مصرفکنندگان در این کشورها همچنان اشتیاق زیادی برای فناوریهای نوین تلفنهمراه دارند.