در حالیکه فضای رقابت در حوزه هوش مصنوعی هر روز داغتر میشود، مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا، از تحولات جدید در همکاری این شرکت با OpenAI سخن گفت و تأکید کرد که این اتحاد اگرچه در حال تغییر است، اما همچنان قوی و پابرجا باقی خواهد ماند.
به گزارش تکناک، نادلا در مصاحبهای با برنامه The Circuit از شبکه بلومبرگ، عنوان کرد: «هر شرکتی که از یک آزمایشگاه تحقیقاتی به یکی از موفقترین شرکتهای محصولمحور این دوران تبدیل میشود، طبیعتاً باید تغییراتی را تجربه کند — هم برای خودش و هم برای ما و در چارچوب این همکاری.»
مایکروسافت با سرمایهگذاری ۱۳.۷۵ میلیارد دلاری در OpenAI، خود را در خط مقدم تجاریسازی فناوری هوش مصنوعی قرار داده است. این همکاری به شرکت نرمافزاری مستقر در ردموند کمک کرده تا ابزارهای هوش مصنوعی مانند Copilot را به محصولات خود وارد کند. با این حال، عرضه محصولات رقابتی از سوی هر دو طرف و تلاش آنها برای جذب شرکای جدید، باعث بروز نشانههایی از اصطکاک در روابط شده است.
فهرست مطالب
OpenAI همچنان بزرگترین مشتری زیرساختی مایکروسافت
نادلا در ادامه گفت: «OpenAI بزرگترین مشتری زیرساختی ماست و ما از همکاری با آنها هیجانزده هستیم. تمرکز ما بر داشتن یک همکاری چندوجهی است. چرا هیچکدام از ما باید این رابطه را بر هم بزنیم؟»
بر اساس قرارداد فعلی، همکاری مایکروسافت و OpenAI تا سال ۲۰۳۰ ادامه خواهد داشت. با این حال، بازنگریهایی که اوایل سال جاری انجام شد به OpenAI اجازه میدهد تا برای آموزش مدلهای خود از توان محاسباتی ارائهدهندگان دیگری نیز استفاده کند. نادلا در اینباره خاطرنشان کرد: «امیدوارم برای دهههای آینده، مایکروسافت و OpenAI در اشکال مختلفی با هم شریک باقی بمانند. طبیعی است که هر دو طرف، شرکای دیگری نیز داشته باشند.»
همکاری با Oracle و SoftBank در پروژه Stargate
به نقل از بلومبرگ، سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، در مصاحبهای جداگانه با همین برنامه عنوان کرد: «ما چیزهای بسیار خوبی از مایکروسافت دریافت میکنیم، اما این مسیر، گستردهتر از آن است که تنها یک شرکت بتواند از پس آن برآید.»
او همچنین به پروژه جدیدی به نام Stargate اشاره کرد که با همکاری شرکتهایی مانند Oracle و SoftBank بهمنظور توسعه زیرساختهای پردازشی برای مدلهای بزرگ هوش مصنوعی شکل گرفته است.
با این وجود، آلتمن تأکید کرد که مایکروسافت همچنان نقش بزرگی در ارائه پردازشهای موردنیاز OpenAI ایفا خواهد کرد: «مایکروسافت همچنان حجم عظیمی از محاسبات ما را انجام خواهد داد — و ما از این بابت بسیار راضی هستیم.»

بازآفرینی برند مصرفکننده با هوش مصنوعی
در سال پنجاهم تأسیس مایکروسافت، این شرکت نهتنها در پی گسترش ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه سازمانی است، بلکه برنامههای بلندپروازانهای برای بازتعریف برند مصرفکننده خود نیز در دستور کار دارد. به همین منظور، نادلا سال گذشته مصطفی سلیمان، یکی از بنیانگذاران DeepMind را به خدمت گرفت تا با تمرکز بر حوزه مصرفکننده، دستیارهای هوشمند احساسی طراحی کند.
سلیمان در گفتوگویی اعلام کرد: «اولویت اول ما این است که محصولات زیبایی طراحی کنیم که جوانان عادی به آنها عشق بورزند — چیزی که اکنون مردم درباره محصولات مایکروسافت چنین برداشتی ندارند.»
رقابت با ChatGPT در بازار مصرفکننده
با وجود عرضه دستیار Copilot از سوی مایکروسافت، این ابزار در مقایسه با ChatGPT که محصول اصلی OpenAI است، در جذب کاربران مصرفکننده عقبتر مانده است. طبق دادههای شرکت تحلیلگر Sensor Tower، تنها در ماه گذشته اپلیکیشن ChatGPT بیش از ۱۰۵ میلیون بار در دستگاههای اندروید و iOS دانلود شده است — آماری که حدود ۲۰ برابر بیشتر از تعداد دانلودهای نسخه مصرفکننده Copilot محسوب میشود.
نادلا در پاسخ به این موضوع، بر مزیت این رقابت برای مایکروسافت تأکید کرد و گفت: «از آنجا که مایکروسافت بخش زیادی از پردازشهای ChatGPT را تأمین میکند، هر بار که از این ابزار استفاده میشود، ما نیز از آن منتفع میشویم. هر روزی که ChatGPT موفق باشد، یک روز عالی برای مایکروسافت است.»
قسمت جدید برنامه The Circuit with Emily Chang ساعت ۸ صبح به وقت نیویورک از طریق اپلیکیشن و وبسایت بلومبرگ منتشر میشود و ساعت ۶ عصر از تلویزیون بلومبرگ پخش خواهد شد. نسخه پادکست این برنامه نیز شامل مصاحبههای مفصلتری با مدیران ارشد فناوری است.