شرکت گوگل و کاربران یوتیوب وارد نبردی ادامهدار شدهاند، نبردی که محور آن تبلیغات و تلاش کاربران برای اجتناب از تماشای آنها است.
به گزارش تکناک، شرکت گوگل سال گذشته تصمیم گرفت با جدیت بیشتری با کاربرانی برخورد کند که هنگام تماشای ویدیوهای یوتیوب از مسدودکنندههای تبلیغاتی استفاده میکنند. اکنون، اگر تبلیغات مسدود شود، کاربران امکان تماشای ویدیوی انتخابشده را نخواهند داشت، مگر آنکه ابزار مسدودکننده را غیرفعال کنند.
این شرکت اعلام کرده که جلوگیری از پخش تبلیغات در یوتیوب، نقض شرایط خدمات این پلتفرم است. با وجود اینکه گوگل توانسته است تا حد زیادی کاربران متخلف را شناسایی و محدود کند، همچنان راههایی برای دور زدن این محدودیتها وجود دارد.
بر اساس گزارشهایی که در شبکه اجتماعی ردیت منتشر شده است، برخی ابزارهای پرکاربرد مسدودکننده تبلیغات مانند: uBlock Origin و AdBlock دیگر کارایی سابق را ندارند. با وجود این، برخی کاربران uBlock Origin گفتهاند که با استفاده از گزینه «اشتراکگذاری > جاسازی (Embed)» همچنان میتوانند ویدیوها را بدون تماشای تبلیغات مشاهده کنند. این همان روشی است که برای جاسازی ویدیوهای یوتیوب در مقالات استفاده میشود، اما ظاهراً اکنون به عنوان راهکاری برای دور زدن محدودیت گوگل نیز به کار میرود.
یکی از کاربران ردیت در این باره نوشته است: «میدانم خیلی اعصابخردکن است. هر چند ماه باید یک راهحل جدید برای دور زدن این دردسر پیدا کنیم.» کاربر دیگری هم خلاصهوار گفته است: «موش، گربه، تکرار.»

برخی از کاربرانی که با استفاده از مسدودکنندهها قادر به تماشای ویدیو نیستند، با صفحهای سیاهرنگ روبهرو میشوند، که پیامی سفیدرنگ روی آن نقش بسته است: «استفاده از مسدودکننده تبلیغات در یوتیوب مجاز نیست.» در ادامه این پیام آمده است:
«به نظر میرسد شما از یک مسدودکننده تبلیغات استفاده میکنید. تبلیغات به یوتیوب امکان میدهد تا برای میلیاردها نفر در دسترس باشد. با خرید اشتراک یوتیوب پریمیوم میتوانید بدون تبلیغ تماشا کنید و سازندگان محتوا نیز از اشتراک شما درآمد کسب کنند.»
برخی دیگر نیز به جای این پیام، تنها صفحهای خالی میبینند. در هر دو حالت، نتیجه یکسان است: کاربرانی که مانع پخش تبلیغات میشوند، توسط گوگل از دسترسی به محتوای ویدیویی محروم میشوند، چرا که این تبلیغات منبع اصلی درآمد این پلتفرم هستند.
در نهایت، آنچه شکل گرفته نبردی است میان گوگل و کاربران یوتیوبی که تمایلی به تماشای تبلیغات ندارند. گوگل با ارتقای مستمر تواناییهای فنی خود، این کاربران را شناسایی و مجازات میکند. اگرچه به نظر میرسد فعلاً دست بالا با گوگل است، اما بیشتر کاربران ردیت بر این باور هستند که توسعهدهندگان ابزارهای مسدودکننده تبلیغات، بالاخره راهی برای مقابله با تبلیغات یوتیوب پیدا خواهند کرد.