شرکت پژو با رونمایی از مدل جدید e-208 GTi، فصل تازهای را در رقابت هاچبکهای برقی آغاز کرده و نشان GTi را اینبار بر یک خودروی تمامبرقی شهری الصاق کرده است.
به گزارش تکناک، این مدل که نسخهای ارتقایافته از هاچبک e-208 محسوب میشود، با ترکیبی از طراحی اسپرت، عملکرد مهندسیشده و فناوری الکتریکی، جایگزینی مدرن برای مدلهای GTi کلاسیک پژو به حساب میآید.

قلب تپنده e-208 GTi، یک موتور برقی ساخت فرانسه با توان 209 کیلووات (معادل 280 اسب بخار) و گشتاور 345 نیوتنمتر است، که نیروی خود را به چرخهای جلو منتقل میکند. این میزان قدرت، نسبت به موتور 115 کیلوواتی نسخه استاندارد e-208، جهشی چشمگیر را نشان میدهد.
این هاچبک اسپرت با کمک دیفرانسیل لغزش محدود، میتواند در 5.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت اعلامشده برای این خودرو نیز 180 کیلومتر بر ساعت است.
خودروی e-208 GTi به باتری ۵۴ کیلوواتساعتی ساخت شرکت CATL مجهز شده است، که طبق استاندارد WLTP، توان پیمایش تا ۳۵۰ کیلومتر را فراهم میکند. این خودرو از شارژر AC با توان ۷.۴ کیلووات پشتیبانی میکند و در صورت اتصال به شارژر سریع DC، قابلیت شارژ تا ۱۰۰ کیلووات را دارد.

این مدل از تایرهای Michelin Pilot Sport Cup 2 با ابعاد ۲۱۵/۴۰ بهره میبرد، که روی رینگهای ۱۸ اینچی با طراحی مشابه رینگهای سوراخدار کلاسیک 205 GTi قرار گرفتهاند. شرکت پژو میگوید که این طراحی نهتنها ارجاعی به گذشته دارد، بلکه نقش مؤثری در خنکسازی بهتر ترمزها ایفا میکند.
ترمزهای جلو نیز ارتقا یافتهاند و به دیسکهای ۳۵۵ میلیمتری با کالیپرهای چهار پیستونه قرمز رنگ مجهز شدهاند. ترمزهای عقب، به منظور حفظ بهرهوری، بدون تغییر از مدل استاندارد به این نسخه منتقل شدهاند.
برای بهبود دینامیک رانندگی، ارتفاع e-208 GTi نسبت به مدل استاندارد، ۳۰ میلیمتر کاهش یافته و عرض چرخها در جلو ۵۶ میلیمتر و در عقب ۲۷ میلیمتر بیشتر شده است. این اصلاحات باعث پایداری و چسبندگی بیشتر خودرو در پیچها میشود.
در نمای خارجی، تغییراتی همچون اسپویلر عقب بزرگتر، نوار رنگی زیر جلوپنجره و استفاده گسترده از خطوط قرمز در جلوپنجره و محافظ گلگیرها به چشم میخورد. همه این گزینهها، چهرهای تهاجمیتر و اسپرتتر به GTi دادهاند.




در فضای داخلی پژو e-208 GTi، صندلیهای جلوی اسپرت با چسبندگی بالا، فرمان کوچک با قسمتهای تخت در بالا و پایین و استفاده گسترده از تریم جیر مصنوعی و چرم، حالوهوای اسپرت خاصی ایجاد کردهاند. نشان GTi نیز به وضوح روی صندلیها، فرمان، رکابها و رینگها دیده میشود.
پوشش فیبرکربنیمانند که از تریم درها تا سراسر داشبورد امتداد دارد، حس مدرن و عملکردی کابین را تقویت میکند.
این خودرو برای بازارهای فرمانراست مانند انگلستان و ایرلند تولید خواهد شد. با وجود این، هنوز مشخص نیست که آیا e-208 GTi وارد بازار استرالیا خواهد شد یا خیر. اگرچه این خودرو در سال ۲۰۲۳ تأییدیه عرضه در استرالیا را دریافت کرده است، اما برنامه واردکننده محلی یعنی Inchcape هنوز شفاف نیست.
آخرین مدل GTi که در بازار استرالیا عرضه شد، پژو 308 GTi در سال ۲۰۲۰ بود و پیش از آن نیز مدلهای 208 و 208 GTi در سال ۲۰۱۸ از بازار این کشور کنار گذاشته شدند.
پژو e-208 GTi نمایندهای از نسل آینده هاچبکهای اسپرت است؛ خودرویی که ضمن وفاداری به میراث GTi، راه را برای ورود پرقدرت پژو به بازار خودروهای اسپرت برقی هموار میکند.