شرکت نیسان به طور رسمی از نسل سوم فناوری اختصاصی e-POWER خود در اروپا رونمایی کرد که قرار است از سپتامبر ۲۰۲۵ روی کراساوور محبوب قشقایی به بازار عرضه شود.
به گزارش تکناک، این سیستم جدید که حاصل نزدیک به یک دهه توسعه مداوم است، با هدف افزایش بهرهوری، کاهش آلایندگی و ارائه تجربه رانندگی مشابه خودروهای برقی طراحی شده است.
فناوری e-POWER از یک ساختار منحصربهفرد بهره میبرد: موتور بنزینی تنها وظیفه تولید برق را بر عهده دارد و هیچگاه به صورت مستقیم چرخها را به حرکت درنمیآورد. برق تولیدشده به طور مستقیم به موتور الکتریکی منتقل میشود تا خودرو را به حرکت درآورد یا در صورت نیاز، باتری را شارژ کند. این طراحی باعث شده است تا رانندگی با e-POWER روان، بیصدا و با واکنش لحظهای همراه باشد، که دقیقاً مشابه یک خودروی تمامبرقی است.

نسل سوم فناوری e-POWER نیسان در مقایسه با نسخه پیشین، بهبودهای چشمگیری را به همراه دارد. بر اساس استاندارد WLTP، مصرف سوخت قشقایی مجهز به این سیستم به ۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رسیده و برد کلی خودرو به ۱۲۰۰ کیلومتر افزایش یافته است. همچنین میزان انتشار دیاکسیدکربن از ۱۱۶ به ۱۰۲ گرم در هر کیلومتر کاهش یافته است. در زمینه آرامش کابین نیز عملکرد چشمگیری حاصل شده و سطح نویز تا ۵.۶ دسیبل کاهش یافته است. حالت اسپرت جدید نیز با افزایش ۱۰ کیلوواتی توان، حس رانندگی پویاتری را ارائه میدهد.
در قلب فناوری جدید e-POWER، یک واحد ماژولار ۵ در ۱ قرار دارد که موتور الکتریکی، ژنراتور، اینورتر، کاهشدهنده و افزایشدهنده را در یک بسته جمعوجور و سبک ادغام کرده است. این طراحی جدید باعث افزایش توان خروجی تا ۱۵۱ کیلووات شده، در حالی که ظرفیت باتری همچنان ۲.۱ کیلوواتساعت باقی مانده است.





موتور بنزینی جدید همچنان دارای آرایش سه سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ است، اما به طور کامل برای استفاده در e-POWER طراحی شده است و از فناوری احتراق STARC بهره میبرد. این فناوری با افزایش راندمان حرارتی به ۴۲ درصد، باعث عملکرد بهینه و کاهش صدای موتور شده است. استفاده از توربوی بزرگتر نیز به کاهش دور موتور در سرعتهای بالا و در نهایت کاهش نویز کمک کرده است.
همچنین با استفاده از روغن موتور جدید 0W16، اصطکاک داخلی کاهش یافته و فاصله زمانی سرویسهای دورهای از ۱۵,۰۰۰ به ۲۰,۰۰۰ کیلومتر افزایش یافته است.
بر اساس آزمایشهای مستقل موسسه ADAC آلمان، مصرف سوخت واقعی این سیستم جدید تا ۱۶ درصد بهتر از نسل قبلی گزارش شده و مصرف در بزرگراهها نیز به میزان ۱۴ درصد کاهش یافته است.
ایچی آکاشی، مدیر ارشد فناوری نیسان درباره این سیستم گفت:
«نسل سوم e-POWER فناوری هیبریدی نیسان را بازتعریف میکند. ما دستاوردهای یک دهه گذشته را در این سیستم گنجاندهایم تا بهرهوری، سکوت و رقابتپذیری بیشتری فراهم کنیم. این تنها آغاز مسیر است و بهزودی این سیستم را در آمریکای شمالی و ژاپن نیز عرضه خواهیم کرد.»
برای بسیاری از رانندگان، گذار به خودروهای تمامبرقی با چالشهایی مانند: زیرساخت شارژ، برد حرکتی و تغییر عادتهای استفاده همراه است. سیستم e-POWER نیسان به عنوان فناوری گذار، تجربهای برقی با راحتی خودروهای بنزینی ارائه میدهد، بدون اینکه به کابل شارژ، تعویض دنده یا صدای موتور در سرعتهای پایین نیاز باشد.
خودروی قشقایی جدید که در کارخانه مدرن نیسان در ساندرلند انگلستان تولید میشود، از سپتامبر ۲۰۲۵ در اروپا عرضه خواهد شد. عرضه جهانی به آفریقا و اقیانوسیه در ماههای بعد آغاز میشود. همچنین این فناوری در سال مالی ۲۰۲۶ در مدل جدید Rogue برای بازار آمریکای شمالی و نسل چهارم Elgrand در ژاپن نیز بهکار گرفته خواهد شد.