شرکت هوندا در پتنتهای جدید خود، از طرح یک موتورسیکلت برقی بسیار ارزان رونمایی کرده که با بهرهگیری از پلتفرمی شناختهشده و سیستم محرکهای ساده، برای بازارهای در حال توسعه طراحی شده است.
به گزارش تکناک، براساس تصاویر پتنت منتشرشده، هوندا از شاسی موتورسیکلت محبوب و پرفروش خود یعنی Honda Shine 100 که در هند جایگاه ویژهای دارد، برای ساخت این مدل برقی بهره برده است. طراحی جدید نشان میدهد که این شاسی مستحکم و اثباتشده، میزبان یک موتور الکتریکی کوچک و مجموعهای از باتریهای لیتیوم-یونی شده است.
در این طراحی، موتور الکتریکی در محل پیشین موتور بنزینی نصب شده است و با استفاده از گیربکس تکسرعته و زنجیر، نیروی محرکه را به چرخ عقب منتقل میکند. همچنین به جای باک سوخت سنتی، دو باتری لیتیوم-یونی در دو طرف فریم اصلی و با زاویهای خاص تعبیه شدهاند تا در چارچوب هندسه فعلی جای بگیرند.
یکی از ویژگیهای کلیدی این طرح، استفاده از پلتفرم شناختهشده Shine است، که باعث کاهش چشمگیر هزینههای توسعه و تولید خواهد شد. چنین رویکردی به هوندا این امکان را میدهد که در بازارهای حساس به قیمت همچون هند، محصولی قابل اعتماد، ساده و ارزانقیمت عرضه کند؛ محصولی که میتواند در زمان بسیار کوتاهتری نسبت به پروژههای سنتی به بازار راه یابد.
ظاهر کلی این موتورسیکلت برقی ارزان هوندا نیز همچنان وفادار به طراحی Shine 100 باقی مانده و حتی جزئیاتی مانند درپوش گرد مشابه باک بنزین نیز حفظ شده است، که به احتمال زیاد محل درگاه شارژ باشد.
هرچند مشخصات فنی دقیق این موتورسیکلت اعلام نشده است، اما با توجه به منبع الهام آن، میتوان حدس زد که توان موتور در حدود ۵.۵ کیلووات (۷.۳ اسب بخار) و سرعت نهایی حدود ۸۵ کیلومتر بر ساعت باشد؛ عددی که برای استفاده روزمره شهری کافی و منطقی است.

همچنین نبود سیستم خنککننده فعال در طراحی به چشم میخورد، که به کاهش هزینهها کمک کرده است. پتنت هوندا از وجود یک کانال خنککننده غیرفعال میان دو باتری خبر میدهد، که وظیفه هدایت هوا به سمت کنترلر و دفع گرمای داخلی را بدون مصرف انرژی اضافی برعهده دارد.
موتورسیکلت جدید و ارزان هوندا، بخشی از برنامه گسترده این شرکت در زمینه حملونقل برقی است. پیشتر نیز مدلهای اقتصادی مانند EM1 e و Activa e با باتریهای قابلحمل و قیمت مناسب روانه بازار شده بودند. در حالی که مدلهای مفهومی پیشرفته همچنان در حال توسعه هستند، این مدل جدید با تمرکز بر بازار انبوه طراحی شده و قرار است پاسخگوی نیاز مصرفکنندگانی باشد که به دنبال جایگزینی ساده، ارزان و قابلاعتماد برای موتورسیکلتهای بنزینی خود هستند.
شرکت هوندا هنوز زمان عرضه رسمی یا برچسب قیمتی این موتورسیکلت را اعلام نکرده است، اما شواهد نشان میدهد که این موتورسیکلت میتواند نخستین محصول تمامبرقی واقعاً اقتصادی از سوی یک خودروساز بزرگ جهانی باشد. در صورت تحقق این وعده، هوندا میتواند قیمت محصول را بهمراتب پایینتر از آستانه ۵۰۰۰ دلار حفظ کند؛ رقمی که بهوضوح کمتر از قیمت فعلی محصولات شرکتهایی مانند Zero یا LiveWire است و میتواند بازار را به طور جدی تحت تأثیر قرار دهد.
با توجه به ترکیب هوشمندانه طراحی ساده، تولید کمهزینه و ظاهر سنتی، این موتورسیکلت میتواند بهزودی به گزینهای محبوب در میان میلیونها کاربر در کشورهای در حال توسعه تبدیل شود؛ کشورهایی که هنوز هم موتورسیکلتهای کوچک، ارزانقیمت و کممصرف، ستون فقرات حملونقل شخصی را تشکیل میدهند. اکنون تنها باید منتظر ماند و دید که این طرح آیندهدار چه زمانی به مرحله تولید انبوه خواهد رسید.