مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت متا در تازهترین گزارش مالی سهماهه دوم سال ۲۰۲۵ اعلام کرد که هوش مصنوعی توانسته است نقش مؤثری در افزایش تعامل کاربران با اپلیکیشنهای این شرکت ایفا کند.
به گزارش تکناک، به گفته او، سیستمهای پیشنهادی مبتنی بر هوش مصنوعی به طور محسوسی بهبود یافتهاند و اکنون بهتر از گذشته میتوانند محتوای مورد علاقه کاربران را شناسایی و ارائه کنند.
زاکربرگ در جریان تماس با سرمایهگذاران گفت: «توانایی ما برای نمایش محتوایی که مردم آن را جالب و مفید میدانند با استفاده از هوش مصنوعی، به طور چشمگیری افزایش یافته است. پیشرفتهای صورتگرفته در سیستمهای پیشنهاد محتوا، کیفیت را تا حدی بهبود داده که تنها در همین فصل، زمان استفاده از فیسبوک پنج درصد و از اینستاگرام شش درصد افزایش یافته است.»
با وجود انتقادات برخی کاربران از گسترش محتوای ضعیف تولیدشده توسط هوش مصنوعی در شبکههای اجتماعی — که از آن با عنوان «AI slop» یاد میشود — شرکت متا تأکید دارد که عملکرد الگوریتمهای هوش مصنوعی آن در حال ارتقای مداوم است و تجربه کاربران را در استفاده از اپلیکیشنها بهبود بخشیده است.

بر اساس دادههای منتشرشده، در ماه ژوئن سال جاری، بیش از ۳.۴ میلیارد نفر به طور روزانه از یکی از اپلیکیشنهای خانواده متا شامل Facebook، Instagram، Messenger یا WhatsApp استفاده کردهاند. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۶ درصدی داشته و باعث افزایش ۲۲ درصدی درآمد خانواده اپلیکیشنها شده؛ به گونهای که درآمد کلی آنها در این فصل به ۴۷.۱ میلیارد دلار رسیده است.
همچنین شرکت متا گزارش داد که مدتزمان تماشای ویدیو توسط کاربران در این سهماهه نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است. این رشد عمدتاً ناشی از بهینهسازیهای انجامشده در سیستمهای رتبهبندی محتوا و تمرکز بر ترویج محتوای اصیل در اینستاگرام بوده است.
زاکربرگ در پایان بیان کرد که شبکه اجتماعی Threads — رقیب مستقیم X (توییتر سابق) — نیز شاهد افزایش زمان استفاده کاربران بوده است، که این موفقیت به دلیل «ادغام مدلهای زبانی بزرگ» یا همان LLMها در این پلتفرم حاصل شده است.