با پایان پروژه Dojo تسلا، یکی از تلاشهای جاهطلبانه برای ساخت ابرکامپیوتر اختصاصی هوش مصنوعی به بنبست رسید.
به گزارش تکناک، تسلا برنامه توسعه ابرکامپیوتر Dojo و پردازنده سفارشی در مقیاس ویفر را کاملاً متوقف و تیم آن را منحل کرده است. این پروژه که از سال ۲۰۲۱ با هدف ساخت سختافزار اختصاصی برای آموزش هوش مصنوعی آغاز شده بود، اکنون به پایان راه رسیده است و کارکنان باقیمانده آن به دیگر پروژههای محاسباتی و مراکز داده داخلی تسلا منتقل میشوند.
به گفته منابع آگاه، این تصمیم با دستور مستقیم ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، اتخاذ شده است؛ در نتیجه، پیتر بنن، رئیس پروژه Dojo، از شرکت خارج خواهد شد. همچنین، حدود ۲۰ نفر از اعضای تیم در هفتههای اخیر به استارتاپ DensityAI پیوستهاند که مدیران سابق تسلا آن را تأسیس کردهاند.
تسلا قصد دارد همکاری خود را با تأمینکنندگان بزرگ پردازندههای هوش مصنوعی گسترش دهد. انویدیا همچنان واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) خود را برای تسلا تأمین خواهد کرد؛ اما اتکا به محصولات AMD نیز افزایش مییابد. طبق برنامهریزیها، شرکت TSMC تولید پردازنده AI5 برای خودروهای نسل بعد تسلا را از سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد و سامسونگ فاندری تولید نسل بعدی آن با نام AI6 را تا پایان دهه جاری برعهده خواهد گرفت.
پروژه Dojo از ابتدا برای ساخت پردازندههای مقیاس ویفر بهمنظور آموزش شبکههای هوش مصنوعی استفادهشده در قابلیت رانندگی خودکار کامل (FSD) خودروهای تسلا و ربات انساننمای Optimus طراحی شده بود. بااینحال، تسلا هرگز بهطور کامل به این ابرکامپیوتر متکی نبود و در کنار آن از سختافزار تأمینشده شرکتهای ثالث نیز بهره میبرد.

به نقل از تامزهاردور، ایلان ماسک در سال ۲۰۲۳ گفته بود:
مسیر انویدیا و Dojo را همزمان دنبال میکنیم؛ اما باید Dojo را شانسی بلندمدت دانست که ارزش امتحانکردن دارد؛ زیرا پاداش آن میتواند بسیار بزرگ باشد.
باوجوداین، محدودیت ظرفیت حافظه و پیچیدگی تولید سرورهای مبتنیبر پردازندههای مقیاس ویفر، پیشرفت پروژه را کُند کرده بود. نسخه دوم سختافزار Dojo با تأخیر عرضه شد و قرار بود خوشهای معادل ۱۰۰ هزار پردازنده H100 انویدیا تا سال ۲۰۲۶ راهاندازی شود؛ یعنی دو سال دیرتر از پروژه مشابه ابرکامپیوتر Colossus شرکت xAI.
ماسک اخیراً ایده یکپارچهسازی معماری سختافزاری خودروهای تسلا و ابرکامپیوتر Dojo را مطرح کرده و گفته است:
به نظر میرسد منطقی است که بهسمت طراحی همگرایی برویم که در آن اساساً از یک تراشه استفاده میشود؛ مثلاً دو عدد در خودرو یا ربات Optimus و تعداد بیشتری روی یک برد سرور.
درصورت اجرای این رویکرد، تسلا همچنان توسعه سختافزار اختصاصی خود را ادامه خواهد داد؛ اما این بار برپایه معماری یکپارچهای که به طراحیهای پیچیده و قطعات کاملاً اختصاصی متکی نباشد. بااینحال، این مسیر هنوز بهطور رسمی تأیید نشده است.