یک دانشجوی مهندسی در کانادا یک موتورسیکلت هارلی دیویدسون Heritage Softail مدل ۱۹۹۹ را به گونهای بازطراحی کرده است که با روغن خوراکی مصرفشده به عنوان سوخت کار میکند.
به گزارش تکناک، الکس جنیسون، دانشجوی ۲۲ ساله مهندسی از دانشگاه بریتیش کلمبیا به همراه تیم خود در ابتدا به دنبال راهکاری برای کاهش انتشار کربن ماشینآلات سنگین دانشگاه از جمله کامیونها و تجهیزات باغبانی بود. آنها به این نتیجه رسیدند که میتوان از روغن گیاهی مصرفشده رستورانهای دانشگاه به عنوان سوخت استفاده کرد.

جنیسون برای نمایش عملی این ایده، یک موتور تراکتور Kubota سه سیلندر را که با دیزل کار میکند، روی هارلی قدیمی نصب کرد. این موتور به صورت رایگان توسط Kubota به این پروژه اهدا شد تا نشان دهد که سوختهای جایگزین میتوانند در عمل قابل استفاده باشند.
جنیسون توضیح داد که موتورسیکلت هارلی مدل ۱۹۹۹ آخرین نسخهای است که موتور و گیربکس آن به صورت جدا طراحی شدهاند. همین ویژگی امکان تغییرات گسترده و نصب موتور تراکتور را فراهم کرده است. او تأکید کرد که هدف از این پروژه، ترکیب سنت و نوآوری و انجام کاری جسورانه با یک موتور نمادین بوده است.

جزئیات دقیق موتور منتشر نشده است، اما منابع تخصصی احتمال میدهند که این موتور از نوع D1703 با حجم ۱۶۴۷ سیسی و قدرتی در حدود ۳۵ اسب بخار باشد.
جنیسون در شبکه اجتماعی LinkedIn نوشت: «پس از ۱۲ ماه تلاش شبانهروزی، تراشکاری، جوشکاری و مشورتهای فنی، موفق شدم یک هارلی دیویدسون با سوخت Biodiesel بسازم. هدف من کسب سود و نمایش نبود، بلکه اثبات این موضوع بود که سوختهای پاک همین امروز هم عملی هستند.»


جنیسون در ادامه خاطرنشان کرد که بیشتر ناوگان دانشگاهی و شهری همچنان با دیزل کار میکنند. او تصریح کرد که حتی وسایل نقلیه الکتریکی سنگین نیز به موادی مانند کبالت و مس وابسته هستند، که استخراج آنها مشکلات زیستمحیطی و انسانی بزرگی ایجاد میکند، که از جمله آنها میتوان به مرگ کارگران در معادن DRC و تخریب جنگلهای آمازون اشاره کرد.
این تیم دانشجویی علاوه بر بازطراحی موتورسیکلت هارلی که با سوخت روغن خوراکی کار میکند، با اپراتور ناوگان ۴۰۰ خودرویی دانشگاه همکاری کرد تا فناوری Biodiesel سازگار با شرایط آبوهوای سرد توسعه یابد. به گفته جنیسون، این فناوری قادر است میزان انتشار دیاکسید کربن را تا ۷۴ درصد کاهش دهد.
او این هارلی دیزلی را «اثبات مفهومی متحرک» مینامد و تأکید میکند که هدف اصلی پروژه نشان دادن کارایی عملی سوختهای پاک در شرایط واقعی است. تیم او قصد دارد از طریق پلتفرم GoFundMe منابع مالی بیشتری جمعآوری کند تا سفر جادهای ۱۹۳۱ کیلومتری خود را در سواحل غربی آمریکا ادامه دهد و اثبات کند که این ایده قابلیت اجرایی در مقیاس بزرگ را دارد.