شرکت Horse Powertrain موتور فشرده C15 را معرفی کرده که با ابعادی نزدیک به یک کیف دستی در خودروهای تمامبرقی نصب میشود.
به گزارش تکناک، این موتور بهقدری جمعوجور طراحی شده که میتواند بهراحتی در انواع کلاسها و چیدمانهای خودروهای برقی نصب شود. هدف اصلی این محصول، افزایش بُرد خودروهای تمامبرقی و رفع نگرانی کاربران از محدودیت مسافت پیمایش است.
Horse Powertrain در سالهای اخیر خود را بهعنوان شرکتی معرفی کرده که همواره مرز میان نوآوری و ریسک را جابهجا میکند. اگر این شرکت دو یا سه سال زودتر C15 را معرفی میکرد، در شرایطی که خودروسازان و دولتها تمام تمرکز خود را بر حرکت بهسمت خودروهای صددرصد برقی گذاشته بودند، احتمالاً این پروژه کمی عجیب یا دیرهنگام بهنظر میرسید.
اما اکنون که بسیاری از کشورها و شرکتهای خودروسازی در حال بازنگری در برنامههای تولید خودروهای برقی هستند، Horse با ارائه راهکارهای هیبریدی جدید خود در جایگاهی ایدهآل قرار گرفته است.
Horse باور دارد که آینده خودروهای برقی نه در وابستگی کامل به باتری، بلکه در فناوریهای هیبریدی خلاصه میشود. این شرکت در ابتدای سال جاری یک موتور الکتریکی فشرده برای نصب روی خودروهای مجهز به موتورهای درونسوز معرفی کرده بود که وظیفه آن بهبود راندمان و کاهش آلایندگی بود. اکنون اما مسیری متفاوت را دنبال میکند: یک موتور درونسوز فوقالعاده فشرده که برای نصب در خودروهای تمامبرقی طراحی شده تا برد آنها را افزایش دهد و امکان سوختگیری را نیز در کنار شارژ باتری فراهم کند.

Horse در معرفی خود ابعاد C15 را ۱۹٫۷ در ۲۱٫۷ در ۱۱ اینچ (۵۰ در ۵۵ در ۲۸ سانتیمتر) اعلام کرده است. این ابعاد بهطور تقریبی از یک کیف دستی معمولی بزرگتر است. بررسی نمونههای واقعی کیفهای دستی نشان میدهد که بیشتر آنها بین ۴۱ تا ۴۶ سانتیمتر طول، ۳۰ تا ۳۶ سانتیمتر ارتفاع و ۸ تا ۲۰ سانتیمتر ضخامت دارند.
بنابراین مقایسه Horse کمی اغراقآمیز بهنظر میرسد، اما نکته مهم این است که پکیجی شامل موتور احتراق داخلی، ژنراتور، اینورتر، اگزوز و سیستم خنککاری، توانسته در چنین ابعاد جمعوجوری طراحی شود که خود یک دستاورد مهندسی قابلتوجه است.
این بدان معناست که هرچند C15 کمی بزرگتر از یک کیف دستی است، اما هنوز هم در ابعاد کلی بسیار کوچکتر از موتورهای متداول قرار دارد و امکان نصب آسان آن در خودروهای برقی مختلف فراهم است.
C15 در واقع یک خانواده کامل از موتورهای افزایشدهنده بُرد خواهد بود. کوچکترین نسخه این خانواده، یک موتور چهارسیلندر تنفس طبیعی با حجم ۱٫۵ لیتر است که توان ۷۰ کیلووات (۹۴ اسب بخار) تولید میکند. این موتور کاملاً با استاندارد آلایندگی Euro 7 مطابقت دارد. توان تولیدشده از طریق ژنراتور داخلی مستقیماً صرف شارژ باتری خودرو میشود و هیچ اتصال مکانیکی به چرخها ندارد. این طراحی باعث میشود موتور همیشه در بازه بهینه دور موتور فعالیت کند، راندمان افزایش یابد، آلایندگی کاهش پیدا کند و عملکرد کلی نرمتر باشد.
Horse همچنین نسخهای توربوشارژ از C15 را معرفی خواهد کرد که توان ۱۲۰ کیلووات (۱۶۱ اسب بخار) دارد و برای خودروهای سگمنت بزرگتر D و همچنین خودروهای تجاری سبک طراحی شده است. ابعاد این نسخه اعلام نشده اما طبیعتاً از مدل پایه بزرگتر خواهد بود.
یکی از مزایای کلیدی C15، طراحی ماژولار و انعطافپذیر آن است. این موتور میتواند بهصورت افقی یا عمودی نصب شود و امکان قرارگیری در بخش جلو یا عقب خودرو را دارد. این موضوع به خودروسازان آزادی عمل میدهد تا پلتفرمهای تمامبرقی خود را با کمترین تغییرات به مدلهای هیبریدی مجهز به افزایشدهنده بُرد (Range-Extended EV) تبدیل کنند.
یکی از مشکلات اساسی خودروهای برقی، نیاز به باتریهای بزرگ و گرانقیمت برای دستیابی به بُرد حرکتی مناسب است. Horse با معرفی C15 تلاش میکند این مشکل را برطرف کند. به کمک این موتور، خودروسازان میتوانند از بستههای باتری کوچکتر استفاده کنند. این کار باعث کاهش وزن کلی خودرو و پایین آمدن هزینه تولید میشود، بدون آنکه بُرد حرکتی خودرو کاهش یابد.

مدیرعامل Horse، «ماتیاس جیانینی»، در اینباره میگوید:
«خودروهای برقی با بُرد افزوده سریعترین دسته در حال رشد در بسیاری از بازارهای جهانی هستند. راهکار افزایشدهنده بُرد C15 یک روش ساده و مقرونبهصرفه برای خودروسازان فراهم میکند تا پلتفرمهای BEV موجود را به REEV تبدیل کنند. ما باور داریم که تقاضا برای این دسته از خودروها همچنان رشد خواهد کرد و C15 نقشی کلیدی در این روند ایفا خواهد کرد.»
یکی دیگر از ویژگیهای برجسته C15، قابلیت کار با سوختهای متنوع است. این موتور میتواند از بنزین، اتانول، متانول و سوختهای سنتتیک استفاده کند. این قابلیت به تولیدکنندگان اجازه میدهد خودروهایی سازگارتر با محیطزیست و کارآمدتر بسازند و در عین حال با شرایط مختلف بازارهای جهانی هماهنگ باشند.
Horse قصد دارد خانواده C15 را برای نخستینبار در نمایشگاه IAA Mobility 2025 مونیخ بهطور کامل معرفی کند. این رویداد از روز دوشنبه آغاز میشود و انتظار میرود در جریان رونمایی، جزئیات بیشتری درباره عملکرد فنی، راندمان و ظرفیتهای واقعی این موتور منتشر شود.
C15 نمادی از تغییر نگاه صنعت خودرو بهسمت راهکارهای ترکیبی و انعطافپذیر است. محصولی که شاید چند سال قبل بیاهمیت بهنظر میرسید، امروز میتواند پاسخی عملی به نگرانیهای موجود درباره بُرد خودروهای برقی و هزینه بالای باتریها باشد.