مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی گفت: سال گذشته یک میلیون و 200 هزار نفر گردشگر سلامت داشتیم که برای دریافت خدماتی مثل کاشت مو، جراحیهای زیبایی، پیوندها و درمان ناباروری به کشورمان سفر کردند.
به گزارش تکناک، مسلم شجاعی درباره بازار جهانی افزود: بر اساس آمار منابعی مانند Medical Tourism Association (MTA)، ارزش بازار گردشگری درمانی جهان حدود 47 میلیارد دلار است و هر گردشگر سلامت به طور میانگین بین دو هزار و 500 تا سه هزار دلار هزینه میکند. اندازه بازار جهانی نیز بین 18 تا 20 میلیون بیمار تخمین زده میشود.
مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی تصریح کرد: سهم ایران با وجود شرایط موجود، بد نیست، هرچند قبل از کرونا و در سال 98 وضعیت بهتر بود. حتی رخدادهایی مثل جنگ دوازدهروزه نیز بر گردشگری سلامت و ورود بیماران آسیب زد.
وی ادامه داد: حدود 85 درصد گردشگران ورودی از کشورهای همسایه هستند؛ همین تناسب برای گردشگری سلامت هم صادق است. اولویت اصلی ما عراق، سپس افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، بحرین، عمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس است. روند جهانی نشان میدهد که سالانه 20 تا 25 درصد به این حوزه اضافه میشود.
شجاعی افزود: برای بازار هدف، سه تا چهار کشور اصلی انتخاب شده بود، اما جنگ دوازدهروزه باعث شد اهداف دوباره مرور و بازنگری شوند. در حال حاضر برای بازههای ششماهه، یکساله و میانمدت، سه سطح بازار در نظر گرفتهایم؛ بازارهایی مثل افغانستان، پاکستان و عراق که مقاومتر و کمخطرترند.منبع:تسنیم